• CarolineL

Föräldraledig i Eriksberg/Bräcke/Göteborg

Jag är 33 år och har precis fått mitt andra barn, han är fem v nu. Storebror är 4,5 år. Eftersom det inte erbjuds någon föräldragrupp för omföderskor är här lite tunt med sällskap på dagarna Har du det liknande? Jag söker några att umgås med; promenera, dricka kaffe, njuta av solen gå till lekplatsen med storasyskonen etc. Vi bor i Bräcke men jag har inget emot att åka någonstans i Göteborg heller.

• Svar på tråden Föräldraledig i Eriksberg/Bräcke/Göteborg
  • MariaTherese77

Jag är 36 år och fick vårt första barn för fyra veckor sedan. Jag har också lite tunt med sällskp på dagarna och skulle tycka att det var trevligt med sällskp för promenader och kaffe etc. Jag bor i Östra Göteborg men har inga problem med att åka till Hisingen.

• CarolineL

Va kul! Jag kan absolut lämna "ön" också. Hur har första tiden varit för er?

• MariaTherese77

Jo tack den har varit bra men omtumlande. Visst förstod man innan att livet skulle förändras men inte på vilket sätt. Jag är van att ha ganska många järn i elden och nu är det endast ett fokus och det är en stor omställning men det är ju bara positivt. Vår dotter mår bra och är för det mesta tillfreds men lite ont i magen har spökat vissa kvällar och nätter men det är sådant man får räkna med.

Hur är det för er med två små barn? Är det mycket konkurrens om tiden och avundsjuka från storebror?  

• CarolineL

Ja, magont känner vi ju till...stora pojken hade det riktigt jobbigt men killen verkar få mer "normalt" ont i magen. Dock är det kämpigt med gråt och ännu mer förlorad sömn. Visst är det en stor omställning med två, än så länge har vi varit mest hemma med killen och stora pojken har varit på fsk 15 h/v. Då är det ju ok men svårare när stora killen vill ha sina behov bekräftade på stört samtidigt som lillebror få ex mat eller bytt blöja. Det är en del humörsvängningar men svårt att veta om det beror på syskonskara eller att han är trotsig och viljestark som person

• MariaTherese77

Man ska ju inte ropa hej för tidigt men sedan vi började använda Miniform så verkar det som att liten mår lite bättre och det är inte så besvärligt som det var tidigare så vi hoppas att det håller i sig.

Vi har också mestadels varit hemma. Igår var vi dock på bröllop men det var inte så stor idé för vi fick mest gå undan för blöjbyte och amning. Således en stor förändring även i sociala sammanhang men det är så det är och det kommer att bli lättare när hon blir lite äldre.

Jag kan tänka mig att det inte är helt enkelt att få ihop livet med två små som har så olika behov. Det är bra att den store pojken får gå några timmar på förskolan för då får han leka av sig och det blir lite avlastning hemma. Det är inte lätt att veta vad som är vad och ibland är det kanske en kombination av konkurrens och personlighet. Stor omställning även för sonen att få en lillebror att konkurrera med men de kommer förhoppningsvis att ha mycket glädje av varandra framöver.     

• CarolineL

Kul med bröllop aven om det inte blir "som vanligt", inget kommer ju att vara det igen. Det är ju en stor omställning men om någon månad kommer det vara det naturligaste i världen att livet ses av just amning och kondens behov, som om något annat aldrig funnits. Idag kan jag bli förvånad när jagtänker på att en heldag med filmmaraton tidigare var hur tillgängligt som helst och nu är en önskedröm Det är underligt hur fort barnen blir det självklaraste i livet, som om något annat inte existerat. Jag har faktiskt varit hemifrån hela fredagskvällen och några timmar i em, det var väldigt skönt men i fredags Hanna jag faktiskt börja längta hem lite...kan iofs ha med filmen vi så att göra. Les Miserables, jag gillar drama och tyckte att den var kanon även om Russle Crowe inte skall ge upp skådespeleriet för en sångkarriär. Vi ger oxå Minifom och Semperdroppar, det har gett ganska gott resultat. Inte särskilt mycket skrik men lite knorr kvar och orolig sömn från två på natten och framåt.

• MariaTherese77

Skönt med lite egentid emellanåt även om barnen/barnet är det mest underbara som finns. Min egentid hittills har mest bestått av handling och så har jag hunnit med en joggingrunda. Det är skönt att komma igång och röra på kroppen. Ger ni flaska till den lille? Vi har funderat på hur vi ska göra om vi ska introducera flaska eller inte. Det är för- och nackdelar och vi har inte kommit fram till vilket som är bäst. Det är knepigt att dagarna försvinner utan att man vet vart tiden tar vägen eller vad man gör. Denna veckan har jag bokat in lite kompisbesök, det är skönt att ha någon vuxen att prata med på dagarna för annars är det mest att man pratar med den lilla men det är ju som att prata med sig själv och det kan vara bra att ha pratat av sig lite till mannen kommer hem. Nu ser jag framemot lite vår och värme så att promenaderna ute kan bli lite längre och man kan vara ute på ett annat sätt.

• CarolineL

Härligt med joggingrunda, jag får nöja mig med promenader än så länge. Har försökt öka tempot lite men det håller inte kroppen för än. Njuter dock av solen för fullt, promenerar dagligen och det är underbart. Jag blev tyvärr väldigt sjuk i samband med amningen och de två första veckorna så vi ger ersättning nu, men i en flaska för bröstmjölk I några dagar gav vi både från brösten och ersättning, därav flaskan, som är super. Amningshjälpens rekommenderade en flaska som heter Medela Calma, finns på Apoteket. Den fungerar nästan som ett bröst, dvs mjölken rinner inte av sig själv utan barnet måste verkligen suga i sig maten och den kommer "stötvis" som vid bröstet. Om amningen fungerar bra så kan det vara värt att testa för att avlasta dig lite, denna flaskan gör det inte "lätt" för barnet och då undviker man ju att de blir lata Jag håller med om att dagarna flyter iväg, ibland obemärkt, samtidigt som jag ibland känner väldigt stort behov av vuxenkontakt. Just för att min stackars sambo inte skall få hål i huvudet efter att ha varit hemma i en timme

• MariaTherese77

Tråkigt att du blev sjuk i samband med amningen. Tur att det finns hjälp att få. Jag ska fundera lite på flaska och kika på den som du rekommenderade så kanske vi ska göra ett försök just för att jag ska få lite avlastning och kunna ge mig ut lite. Jag är van att ha många järn i elden så det är en stor omställning att "bara" vara hemma även om det är fantastiskt och ett privilegium men en lunch på stan eller en kompisträff någon gång skulle göra susen. Det är viktigt att ha lite vuxenkontakt på dagarna för annars tror jag att jag är väldigt pratig och tar en del energi när min man kommer från jobbet och det är inte alltid det bästa. Det gäller att hitta en balansgång i allt detta nya. Det är helt otroligt vad tiden går fort, nu på lördag blir hon fem veckor. På ett sätt känns det som att hon kom nyss och på ett sätt känns det som att hon har varit med oss hela livet. 

Fantastiskt väder idag så det får bli en promenad om en stund och hoppas att det är lika gott ute som det ser ut att vara.

Är er stora pojk på förskolan varje dag eller hur har ni lagt upp det?        

• CarolineL

Suck..hade skrivit ett långt inlägg som försvann... Visst behöver man vuxenkontakten, just nu består den mest av långa telefonsamtal med min syster. Hon har oxå en liten bebis, det är härligt även om vi inte kan umgås varje dag. Är du ensam bland era vänner med en liten bebis? Isac, storebror, går 15h/v fördelat på tre dagar. Han (och jag) skulle gärna sett att han fick gå fler timmar. Han är väldigt aktiv och det är svårt för mig att stimulera honom två hela dagar+helg. Jag försöker ha planer de dagar vi är ensamma hemma men det krävs några stycken under en dag som börjar innan sex och slutar sju på kvällen När storebror är på fsk brukar jag försöka ge lillebror extra god, hinna med något fix hemma och en promenad. Förhoppningsvis lite mer träning längre fram i vår. Tränade MamaBootcamp efter första sonen och det passade mig perfekt.

Svar på tråden Föräldraledig i Eriksberg/Bräcke/Göteborg