• alynda

Tuggtablett/värktablett för 4-åring?

Har hört att det ska finnas värk-tuggtabletter som smakar jordgubbar på vissa apotek, nån som vet vad de heter och var man kan köpa dem? Har googlat men hittar bara nån form av Alvedon som troligtvis är för beskt för vår son. Vår 4-åring hade reflux som bebis och är fortfarande extremt lättkräkt. Om ngt har en besvärlig konsistens eller smakar det minsta beskt börjar han kräkas. Hittills har vi givit stolpiller om han haft väldigt hög feber, men det går inte längre då han blir så oerhört kränkt (gråter så att han kräks o t o m fått ansträngningsastma v ngt tillfälle). Förra året gick det bra att ge honom flytande antihistamin (fick nässelfeber av solkräm) om han genast fick skölja ner m vatten och sedan en godisbit. Vi försökte samma metod med Alvedon senast men då det är myckt mer beskt slutade det med våldsamma kräkningar. Antibiotika har samma effekt, lyckligtvis har han hittills blivit frisk ändå, men vem vet när han råkar ut för en riktigt allvarlig infektion, så tacksam även för "sväljtips" från er vars barn haft liknande problem.

• Svar på tråden Tuggtablett/värktablett för 4-åring?
  • Philippa

Japp, de finns på kronans apotekt, men bara för vuxna... men man kan ju dela dom?

• Fia 28

Det fungerar inte med Panadol orallösning eller panadol brus?

• Fia 28
    Fia 28 skrev 2013-03-07 11:30:59 följande:
    Det fungerar inte med Panadol orallösning eller panadol brus?
    Panadol = Panodil i sverige =).
  • alynda

Fia 28: Googlade snabbt o bruspulvret ska smaka svartvinbär- sonens favorit, så det ska vi nog testa, tack!vuxna... men man kan ju dela dom?

Philippa skrev 2013-03-07 11:18:21 följande:
    Japp, de finns på kronans apotekt, men bara för vuxna... men man kan ju dela dom?

Ska kolla om de funkar att dela, då köper vi det också. Vill ha back up nästa gång, för senast han var så sjuk och ledsen höll både jag och pappan på att bryta ihop. :S Tack för tipsen!
  • Fia 28
    alynda skrev 2013-03-07 12:19:25 följande:
    Fia 28: Googlade snabbt o bruspulvret ska smaka svartvinbär- sonens favorit, så det ska vi nog testa, tack!vuxna... men man kan ju dela dom?
    Ska kolla om de funkar att dela, då köper vi det också. Vill ha back up nästa gång, för senast han var så sjuk och ledsen höll både jag och pappan på att bryta ihop. :S Tack för tipsen!
    Nu minns jag inte om de var i tablettform eller pulver, men det går säkert att dela båda.
  • Sixxty

Flytande Panodil smakar annars betydligt bättre än flytande Alvedon.

• Fia 28

Panodil har ju även dendär släta ytan som kanske inte Alvedon har, alltså så att den inte blottnar upp i munnen och hinner avge någon smak.

• Ellikapellika

Det finns någon form av överdrag som man stoppar tabletten i så att den går lättare att svälja. Den smakar godare också. Men jag minns inte vad den heter. Finns på apoteket i 10-pack.

Flytande Ipren funkar bäst här. Alvedon funkar bara om man blandar ut den i vatten, smaken är för stark.

• alynda

Svälja tabletter är uteslutet för en lättkräkt 4-åring, men tack ändå. Bra att beta att Panodil och Ipren i flytande form smakar bättre än Alvedon. Tack alla för tips.

• Lillstrumpa79

Alvedon finns i tablett som ska smälta på tungan, syrrans minsting tar dom utan problem.. Jag testade & tycker dom smakar kartong men inte skarpt på något vis.

• Mamma Cecilia

Min dotter tar den som smälter på tungan. Svart vinbär och hon tycker den smakar gott. Jag lägger den i en sked fylld med vatten så den löses upp och blir då väldigt lättsväljd. Står att man ska göra så med de mindre barnen. Hade också svårt med stolpiller på slutet. Blev så ledsen så det var skönt med denna som hon tom gillar.

• lövet

Det finns granulat med jordgubbsmak i dospåse oxå (Pinex). Man äter utan vatten. Väldigt godisaktigt. Själv har jag testat vuxenvarianten med cappucinosmak.

pinex.se.temp-url.se/

Svar på tråden Tuggtablett/värktablett för 4-åring?