Extra skydd vid byte av p-piller
Hej, jag har ätit neovletta 28 i en månad och tog igår kväll mitt fjärde sockerpiller. Idag var jag hos barnmorskan och jag ska byta till cerazette från och med ikväll. Barnmorskan sa att vi måste använda kondom 14 dagar framöver eftersom jag tagit hormonfria piller fyra dagar redan, hon ändrade sig sedan till 30 dagar för att vara på den säkra sidan. Nu när jag läser bipacksedeln för cerazette så står det att man kan byta från kombinerade p-piller till cerazette senast den sista dagen på den tablettfria veckan men då bara behöver ha extra skydd en vecka.Kan det vara så att jag är mindre skyddad mot graviditet pga att jag bara tagit neovletta en månad innan jag nu ska byta och det var därför barnmorskan sa att vi ska ha extra skydd en hel månad? Hon verkade ju lite osäker eftersom hon ändrade sig.
Vad gäller egentligen? Ville barnmorskan bara helgardera? Vi vill inte köra med kondom i en hel månad om en vecka räcker. Det borde ju inte stå något som kan vara osäkert i en bipacksedel? Vad tror ni om det här?