• Äldre 7 Mar 12:48
    1812 visningar
    5 svar
    5
    1812

    Någon som separerat och träffat ny utomlands och tagit barn/en och flyttat?

    Mitt numera ex lämnade mig och har en ny tjej, han bor 50 mil härifrån, i södra sverige nu. Träffar sonen ca var 6e vecka några dagar. Min "dröm" har läääänge varit att bo i USA men det är ju inte bara att flytta dit. Såvida man inte träffar en man där! Om man nu får "välja" och leta sig däråt.... Men hur som helst, jag och exet har delad vårdnad dock tror jag inte (klart han skulle tycka det va jobbigt men han gjorde sitt val) han skulle hindra mig från att ta med sonen och flytta. Han har ju beslutat att bo 50 mil härifrån och träffa en ny och att jag ska ha sonen på heltid och sköta allt. Så tror inte han har mage att säga något om det! Hur som helst, OM det nu skulle vara okej för ex och säg att jag nu träffar någon i USA så småningom. Är det någon här som gjort den grejen? Träffat en man utomlands och tagit med barn och flyttat dit? Hur har allt funkat?


    Leon 110629 ♥ lillahjarta.blogg.se
  • Svar på tråden Någon som separerat och träffat ny utomlands och tagit barn/en och flyttat?
  • Äldre 7 Mar 14:31
    #1
  • Äldre 15 Mar 15:02
    #2

    Jag har inte själv gjort det - men jag har sett andra göra det. Både på det bra och på det dåliga sättet.

    Det dåliga sättet är att göra det i smyg, bara flytta, utan att kommunicera det och utan att ordna med umgänge, och med att få tillåtelse osv. Det mynnar alltför ofta ut i bittra tvister och kan t o m ge fängelse för föräldern som helt sonika flyttade iväg med barnen och sluta med att barnen tas ifrån den föräldern.
     

    Det BRA sättet är att vara öppen och kommunicera det med ditt ex, se till att ni kan komma överens om en vettig lösning på umgänge, se till att ni har ett sätt att tackla frågor som gör att det går att ha delad vårdnad, även om ni bor långt i från varandra.

    Om man inte kan samarbeta så får man ta till de andra sjyssta sätten, och det är att ta det via tingsrätten med hjälp av internationella familjerättsadvokater. Då behöver den som flyttar ändå kunna visa en vettig umgängesplan och visa att framtiden i det andra landet blir stabil med skola, inkomst, boende mm. I din situation ser jag inte något större skäl till varför man inte skulle ge dig klartecken till att flytta i ett sånt läge.      

    Tipset är alltså att spela spelet sjysst och med öppna kort - det kommer du längst på!  

  • Äldre 16 Mar 10:24
    #3

    Absolut självklart skulle jag ta det och prata om det med pappan! Menar mer rent tekniskt med flytten med barn hur det gått osv när den andra föräldern vart med på det.

  • Äldre 22 Mar 08:52
    #4

    "Mer tekniskt med barn"?

    Jag är nog inte riktigt med på hur du menar. Menar du hur man ordnar bostad, flyttservice, nytt dagis/skola, förbereda barnet - eller menar du något annat?

    Det praktiska ordnar sig, och jag skulle ta och prata mycket med barnet om den förestående flytten. Visa bilder på det nya huset om det finns några..på det nya dagis/skolan om man vet.. Annars prata mycket om det helt enkelt. Också berätta om hur man kommer ha kontakt med nära och kära som är kvar i Sverige. Visa hur skype funkar, t ex osv..

    Berätta om det andra språket. Förbered gärna med kul dataspel/lära språkappar för barn på mobilen osv...för att ge de första orden på språket i af.

    Är det sånt du tänker dig?          

  • Äldre 22 Mar 13:52
    #5

    Just USA slkiljer sig ju i stor utstrackning fran en dela ndra lander med hur allt fungerar. Traffar du nan darifran, maste ni gifta er om du ska kunna flytta dit baserat pa ert forhallande. Sen far man inte automatiskt allman sjukvardsforsakring som i Sverige, utan det far man antingen kopa sjalv privat, eller via ett jobb. Akta makar kan fa det genom varandras jobb, sa jobbar din blivade man har han formodligen forsakring han kan ansluta er till.

    Skola ar ju varierande i bade kvalitet och pris; fran gratis "public school", dar man helst vill bo i bra omraden som har bra skolor, till privata som kostar ganska mycket. Sjlav kommer jag satta min pojke i public school, inga problem. Dagis kostar ganska mycket, jag betalar mellan $150-$200 per vecka, och jag bor anda inte i ett alltfor dyrt omrade. Har man fler barn an ett lonear det sig inte for manga att ens jobba. Kindergarten (typ nollan, och obligatoriskt i manga stater) borjar barnen i det ar de fyller fem, normalt om de ar fodda innan aug eller sept, kan variera beroende pa stat. I manga stater kan man ocksa hemskola utan problem om man hellre vill det.

    USA har mindre generell trygghet an Sverige, men samtidigt sa mana fler mojligheter. Hogksola kostar multum, men ditt barn behaller ju sitt svenska medborgarskap och har mojlighet att sen lasa i Sverige eller via natbaserad distans om han vill det. Efter 3 ar som gift kan du ansoka om ameriaksnkt medborgarskap for dig och pojken, man kan ha dubbelt.

Svar på tråden Någon som separerat och träffat ny utomlands och tagit barn/en och flyttat?