• Fana

När fick era barn sin riktiga ögonfärg?

Hur gamla var era barn när de fick sin riktiga ögonfärg? Hur såg ögonfärgen ut vid födseln/första tiden?

• Svar på tråden När fick era barn sin riktiga ögonfärg?
  • Jättekul

Födsel, mörkblå
    9 månader-grå
    2 år-grågröna

Nu är han 28 år och har världens finaste hasselbruna ögon.

Pappan - bruna med en del pigment i  (alltså inte mörkmörkbruna och inte ljusbruna)
    Jag - blå med pigment i dvs ganska mörkblå ögon. 

• snappi81

Första va mörkblå vid födsel, men blev ljusare med tiden, nu är dom blågröna vid 5år. Andra hade mörkbruna vid födsel, sen blev dom bruna men inte lika mörka.

• Snow Crash

Gråblå vid födseln, grå vid 3-4 mån, gråbruna vid ca 10 mån. Nu vid snart 18 mån är de mest bruna, med en aning grått. Pappan har helt bruna ögon, jag har blågröna.

• teec

Födsel mörkblå och brunett
    Tre år blåa och blond

Jag och morfar har bruna och är brunetter.
    Mormor har melerade och är blond.

Pappan, farmor och farfar har blåa och är blonda.

• keron

Mina tre äldre barn hade mörkblå ögon när de föddes som sakta skiftade till en slags mörk skiffergrå efter ett par månader, ända tills dom strax efter 6 månader blev mörkbruna.
    Yngsta hade också mörkblå när han föddes, men dom skiftade till det här skiffergråa efter bara några dagar. Hans ögon var mörkbruna när han fyllde 3 månader.

• keron
    keron skrev 2013-03-07 21:30:11 följande:
    Mina tre äldre barn hade mörkblå ögon när de föddes som sakta skiftade till en slags mörk skiffergrå efter ett par månader, ända tills dom strax efter 6 månader blev mörkbruna.
    Yngsta hade också mörkblå när han föddes, men dom skiftade till det här skiffergråa efter bara några dagar. Hans ögon var mörkbruna när han fyllde 3 månader.
    Och alla, på både min och sambons sida har bruna ögon och brunt eller svart hår. Utom min mamma som typ är halvt albino med blont hår och gröna ögon :P

1:an och 3an är blonda, även om det skiftat till smutsblont med åldern och det blir troligtvis ljusbrunt efter puberteten. 3:an har mörkbrunt hår och är flera nyanser mörkare i huden än resten av oss i familjen.
    4:an ser ut att hamna nånstans mitt emellan när det gäller hårfärgen, även fast det nog är lite tidigt att säga, eftersom han inte har så mycket av den varan än ;)

• sommar2001

Dottern hade mörkblå ögon när hon föddes. Idag 3,5 och ljusblå med en ljusbrun "fläck" i varje öga.

Lillebror föddes också med mörkblå ögon, blir mer och mer brunögd. Är bara 5 mån än så vi får se..

• sommar2001

Är inte läskunnig.. Svaret på frågan. Ögonen har inte ändrats sen 2 års ålder.

• partouze

Min dotter som nu är drygt 14 månader föddes med mörkblåa ögon som idag är ljusblåa ned typ vitt i ser melerade ut. Skylle kalla de isblåa?

Hennes pappa har enkla blåa ögon
    Jag har melerade i typ grön gul blå :p haha

• Mrs Green

Först var de gråblå, efter några månader började bli mer åt grönt och senare grönbrunt. Först när hon var 4 år hade hon fått helt bruna ögon. 

• Emmelyn

Sonen föddes med väldigt mörkblå ögon, efter någon månad skiftade de över mer och mer mot grönt. Vid ett årsålder var det riktigt gröna, vid 1,5 började de sakteligen gå mot brunt och idag vid två år är de ljusbruna, får se var de slutar... :)

Min nyfödda son har blå ögon, inte lika mörka som storebror. Storebror var svarthårig, lillebror blond. Min gissning är att lillebror kommer fortsätta vara blåögd, då han har en mkt ljusare färgskala i hudton och hår. Dock håller jag tummarna för gröna ögon. :P

Svar på tråden När fick era barn sin riktiga ögonfärg?