• marnica

Flytta till Skara

Jag har funderingar på att om några år, när jag pluggat färdigt, flytta till Skara och då först till en hyreslägenhet för att sen, om jag trivs, köpa mig något. Nu är frågan: vilket område är bättre resp. sämre? Jag är nu 45 med två stora "barn" som med ganska stor säkerhet inte lär flytta med. Bör jag ställa mig i en kö redan nu eller är det lätt att få lägenhet där. Hur är Skara att bo i?

• Svar på tråden Flytta till Skara
  • juliaannaeva

Haha en liten tråkig skitstad där city cross och Coop är det största dem har ;) o ne du behöver nog inte ställa dug i kö! Kan köpa en 2:a där runt 30 000 ;)
    Men lycka till! Skulle dock inte råda dig till att flytta dit!

• LivetSomSofia

Enda stället jag inte skulle sätta mig på är kaplan!
    Jag skulle kolla på en central lägenhet!

Jag har flyttat därifrån men jag tycker om staden trots att de inte finns så mycket liv i stan! Har man bott där hela sitt liv så ser man en charm med Skara!

Hur gamla är barna?

• marnica

Jag bor just nu två mil utanför Gbg så det är klart,  det blir ju en omställning jämfört med Göteborg. Fast det är ju inte jättelångt mellan Skara o Gbg dessutom lär jag ha familj och vänner kvar här. Mina "barn" är nu 20 och 18 så de är ju båda en bit över 20 den dan. Saken är den att jag har ingen större lust att stanna kvar här dessutom är husen här så förb....dyra så du får inte ens ett utedass under 1,5 mille.  Fördelen med Skara är att det ligger mitt emellan Skövde och Lidköping och då jag läser till sjuksköterska så är det nära till två stora sjukhus. Dessutom har jag en moster i Vara som är ensam och börjar bli "lite till åren" så då är jag nära henne när det behövs. Det är inte så att jag har något jättebehov av att ut och festa på helgerna längre och skulle det suga så kan jag ju alltid åka ner till Göteborg ganska lätt. 
    Det är inte totalt fastspikat att jag kommer att hamna i Skara heller men kollar lite runt hur det ser ut och vad som finns jobb och bostad. 

• marnica

För er som även sett att jag har en tråd där jag frågar om Växjö så är det för att jag, som jag skrivit innan, inte riktigt bestämt mig vart jag vill och som sagt inget är spikat

• Memmsan83

Finns inga bostadsköer i Skara men inte jättelätt att få bostad där man önskar. Jag skulle råda dig att undvika lägenheterna på Valhall. 
    Skara är en stad som är på väg att minska, känns det som. Många butiker som stänger, dock finns det några pärlor som LIA in fashion och Café Duvan.
    Det är en liten stad och inte superlätt att hitta nya vänner om man inte jobbar i staden. Jag flyttade hit för 6 år sen, har nu vänner och så men tog ett tag.
    Dock är ju villorna och bostadsrätterna mycket billiga i jämförelse med GBG.  Vi har köpt villa nyss för en billig peng. 
    Brunnsbogatan och Skaraberg är fina områden när man vill leta köpboende.
    Skara har ju fördelen att ligga nära både Skövde och Lidköping men ingen tågstation om du vill åka till GBG. 

Svar på tråden Flytta till Skara