• Anonym

Överskottshud?

Jag väger ca 110 kg och behöver gå ner minst 35 kg, jag har suttit och funderat en stund på det här med överskottshud, om det finns någon annan här som gått ner så pass mycket i vikt, snälla berätta om ni har överskottshud och på ett ungefär hur mycket isåfall. Vill verkligen vara så förberedd som möjligt på allt när det gäller viktnedgång!

• Svar på tråden Överskottshud?
  • En himmelsk drog

När jag gick ner 27 kg fick jag ingen sladdrig eller överskottshud, men det var på den tiden innan jag hade fullt med bristningar överallt. Mycket av slutresultatet hänger tyvärr på det.. om du har bristningar, sen spelar även träning och antagligen gener en roll i det hela också. Samt hur snabbt du går ner allting. Nu när jag ska ner närmare 40 kg och har bristningar från bröst ner till höfter befarar jag det värsta :(

• La Lola

Min granne har gått ner 48 kilo sen april i fjol.
    Vet ej vad hon vägde när hon började men säkert 120 kg eller mer.
    Hon har inget löst skinn alls nästan! Jag blev otroligt förvånad när hon visade  mig sin mage. Det såg ut som en vanlig mage bara.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • missan75

Jag har gått ner 42 kg, visst är magen mjuk, men så farligt är det inte. Tror den värsta skadan kom efter min yngste son som vägde 5 kg när han föddes.

• missan75

Sonen är född efter jag gick ner i vikt.

• Anonym (60kg)

Har jag gått ner och forsätter ner. Överskotts hud överallt. . Magen låren rumpa överarmar osv. Blev även som slapp i ansiktet och halsen. Ser 10 år äldre ut

• SilverEmma

Jag har gått ner ca 50 kg och mitt skinn har klarat sig förvånansvärt bra. Min mage är rynkig, men jag har ändå fött två barn. Det hänger inte i veck någonstans. Jag tar hellre löst skinn än övervikten oavsett.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • Anonym

Tack för alla svar! Jag vet inte om detta har någon betydelse, men jag är väldigt ung och har inte fött några barn, drar huden ihop sig mer om man är ung? För jag kan tänka mig att om man är 50 och går ner 35 kg så kanske huden hänger lite mer än på en som är 20, eller?

• Anonym (hängmage)

Haha, alltså jag verkar vara ett undantag. :(
    Jag är 19 (har inga barn) och gick ner 12 kg "bara". Min kropp är slappare än någonsin och ser skitäcklig ut. Jag liknar seriöst en kvinna som förlöst 10 barn nu och jag fattar inte varför eftersom jag inte var megafet innan och fortfarande är ung. Jag kanske har dålig genetik eller något................. Hoppas du har mer tur än vad jag hade TS!

• Sorbus

www.folkhalsan.fi/Web/Apps/Faq/QA.aspx&questionId=2040

Finns det någon träningsform som kan minska risken för slapp hud vid viktminskning, som styrketräning? Eller beror det helt på generna hur elastisk huden är?

Svar:

Hej

Hur elastisk huden är beror till stora delar på vårt genetiska arv. Åldern har också en betydelse, ju yngre man är desto elastiskare är vår hud. Minskar man mycket i vikt är risken uppenbar att den töjbara huden inte ”drar ihop sig” utan en viss extra slapp hud förekommer.

Ett sätt att förebygga detta är att viktminskningen sker över en lång tid och inte genom radikala åtgärder under en kort tid. Allmän styrketräning och att hålla upp en god muskelkondition med ökad muskelmassa kan fylla ut huden till en del.
    Muskelkonditionsträning är naturligtvis bra att utföra överlag med tanke på att viktminskningen inte tär på själva muskelmassan. Dessutom är fysisk aktivitet i olika former att rekommendera både för att upprätthålla den fysiska konditionen, som en viktig ingrediens i en tänkbar förändring av livsstilen och naturligtvis som en viktminskningsmetod.

Per Lindroos
Svar på tråden Överskottshud?