• Anonym (Mamma­n)
    Äldre 8 Mar 09:00
    1520 visningar
    1 svar
    1
    1520

    Stavelsejoller

    Hej! Jag har en härlig bebis på åtta månader, han är pigg och glad, sitter stadigt, kryper själv och är tidig med handmotoriken. Jag tycker att han var tidig med att kommunicera med rösten, men han har inte börjat med det klassiska bababa/mamama-jollret ännu. Jag tycker att han reagerar på ljud och verkar uppskatta prat och sång, men känner en oro över denna lite sena verbala utveckling. När borde vi be om hjälp? Vad ska jag vara uppmärksam på?

  • Svar på tråden Stavelsejoller
  • Äldre 10 Mar 18:51
    #1

    Hej!

    Visst är det en härlig tid med åttamånadersåldern!

    Jag brukar säga till mina föräldrar att det här är tiden då man går från att vara en liten bebis till att bli mer som ett litet barn. Det händer så himla mycke med motoriken, det verbala och med att barnen börja äta mer som övriga familjen. Sovpassen brukar också begränsas då mat, med frukost, lunch och middag, gör att barnets dag struktureras upp mer och mer. Och om man är där är inte alls säkert - det här tar tid.

    Jag tänker att det är just det här - det händer så mycket nu! Precis som jag tror att du också är inne på, så kan det vara så att din pojke prioriterar det motoriska just nu. Med tanke på att han uppskattar att ni pratar och sjunger med honom och att han använder rösten så kommer det tvåstaviga jollret säkert snart. Och åter igen - barn är olika och utvecklas i olika takt. Som tur är!

    Prata med din BVC-sköterska om du känner oro, kanske har ni inte varit på 8-månaderskontrollen ännu?

    Lycka till! / Eva      

Svar på tråden Stavelsejoller