• nenapena

Blir tokig, Ophelia och Emilia???

Vi fick våran andra dotter för ca 1 månad sedan och tänkte att hon skulle heta Emilia. Men nu börjar jag tveka (vi har inte skickat in papprena till skatteverket än) . Hennes storasyster heter Ophelia och jag har nu börjat fundera på om det är för lika namn? Ophelia , Emilia båda slutar på lia. Spelar det nån roll? Är det för lika? Står här som en velpotta. Snälla hjälp. Dom andra namnförslaget vi hade är Milli.

• Svar på tråden Blir tokig, Ophelia och Emilia???
  • Persimon

Jag föredrar Emilia framför Mili. Det senare känns inte ens som ett riktigt namn.
    Annars kan ni ju fortsätta  på namn från Shakespeares pjäser? 

• Uffesson

Tycker inte de är för lika. Välj det ni helst vill ha! :) Hennes systers namn kommer ju heller inte nämnas var gång någon pratar med henne.

• nenapena

Första barnet var betydligt lättare, Vi visste från början att hon skulle heta Ophelia. Men detta är mycket svårare.

Vi vill ha nått namn som inte är för vanligt eller för konstigt men ändå orginellt  =/

Kom gärna med förslag om ni tycker nått passar fint till Ophelias lillasyster. 

• hernameispekka
    nenapena skrev 2013-03-08 12:42:08 följande:
    Första barnet var betydligt lättare, Vi visste från början att hon skulle heta Ophelia. Men detta är mycket svårare.

Vi vill ha nått namn som inte är för vanligt eller för konstigt men ändå orginellt  =/

Kom gärna med förslag om ni tycker nått passar fint till Ophelias lillasyster. 
    Håller med de ovan att Emilia är lite väl likt men finare än Milli. Lite andra förslag

Ophelia & Laura
    Ophelia & Fiona
    Ophelia & Francine
    Ophelia & Petronella
    Ophelia & Emeline
    Ophelia & Joline
  • Vulpecula

Jag tycker inte att det är något att bekymra sig över, särskilt inte när betoningen inte ligger på den biten som är lik. 

Annars kunde kanske Lucia, Beatrix, Eleonora, Amelie, Vendela, Stella, Arabella, Serafina, Flora, Mirabell eller Aurora vara något?

Min blogg om namn: olympiasoliver.blogspot.com
Svar på tråden Blir tokig, Ophelia och Emilia???