• Anonym (Utslag)

Utslag. Någon som vet? Skabb?

Hej,

Har nu under 1-2 månader börjat fått utslag som kliar. Kliar ofta på nätter och det första jag kommer att tänka på är skabb. Ingen annan i familjen har fått liknande utslag eller börjat kila sig. Har varit på VC och där kollade dem inte så noga, torr hud trodde sköterskan. Dock kollade denne mestadels på armarna där jag faktiskt fått något torr hud efter att ha duschat i princip varje dag under vintern. Rekommendationen blev att köpa hydrokortison, duscholja samt någon mjukgörande, återfuktande kräm.

Har även många gånger, ofta på kvällarna, fått liknande nässelutslag. Kommer ofta på armarna, händerna eller benen. Det börjar med att de blir rött och kliar en aning på ett ställe, sedan då man börjar att röra om lite med naglar/händer på det "röda" området blommar nässelutslagen ut. Slutar man klia försvinner de inom 20 minuter.

Anledningen till att sköterskan inte trodde att de var skabb var att de borde synas bättre:
    Mer utslag
    Ev. borde de synas i ansiktet.
    Torr hud
    Nässelutslagen kunde bero på en allergisk reaktion.

Dock kollade hon inte så noga på just vad jag trodde var gångar.

Någon med erfarenhet? Blir överlycklig om någon vet något om detta.

Bifogar bilder med några utslag samt vad jag tror är "skabbgångar".

Bild 1. På yttersidan av handen, syns dåligt. Skabbgång?

Bild 2.Insidan på handleden. Skabbgång?

Bild 3. På översidan handen. Nässelutslag?

• Svar på tråden Utslag. Någon som vet? Skabb?
  • Unex

Det är väldigt svårt att avgöra via bild om det är skabbgångar eller inte. Jag hade skabb en gång, men på vårdcentralen trodde dom inte att det var det trots noggrann undersökning av flera sköterskor. Ett par av mina vänner med samma symptom gick till andra vårdcentraler som konstaterade skabb, och vi alla behandlade oss med tenutex och klådan gick över.

Skabb sätter sig inte i ansiktet eller på huvudet över huvud taget, så sköterskan verkar inte riktigt ha koll hur som helst. Har du klåda i ansiktet och huvudet är det inte skabb.  

• Anonym

Hur ser du ut mellan fingrarna? Där brukar det synas tydligast.

Som sagt, skabb sätter sig inte i ansikte/ huvud.

• Anonym (dsk)

Klart man kan få skabb även i ansiktet och hårbotten. Men det är inte det vanligaste stället. 

Det kan vara skabb du har TS. Försök att boka en läkartid istället för att träffa sköterska (undersköterska, sjuksköterska, distriktssköterska?). Läkarna har bättre kunskap, eller borde ha det åtminstone.

• Anonym (Utslag)

Tack för svar.

Mellan fingrarna är det några få utslag, inte alls lika mycket som på många andra bilder som jag sett. Och det sa även sköterskan på VC. Just utslagen mellan fingrarna (lång- och pekfingret för att vara precis) var hon dock lite osäker på.

Tidigare, för någon månad sedan fick jag utslag som var var/vatten-fyllda mellan lill- och pekfingret samt på handleden och sedan dess har försvunnit.

Men just att ingen annan i min närhet har blivit smittad skulle väl kunna tyda på att det inte är skabb?

Och självklart desto mer man läser på internet ju mer nojig blir man.

• Unex

Man kan ha skabb under ganska lång tid (flera veckor) utan att märka av det, så bara för att din omgivning inte visat upp symptom så kan dom vara smittade ändå. 

• Anonym (Haft skabb)

Våran dotter fick skabb, hon hade inga direkta skabbgångar. Utan fick som nässelutslag på hela kroppen. Hon kliade & kliade. Fick medicin efter medicin, fick remiss till Hud, där de flera ggr kontrollerade om det var skabb , men ej hittade. I flera månader höll vi på, hon fick bada i lila vatten ( minns ej vad det hette ) uppe på Hud & fick bara mer & mer mediciner. När de efter flera månader hittade skabb på henne, så hade nästan resten av familjen klarat sej verkade det som. Det enda jag hade var som en liten vätskeblåsa på handen ( vilket de trodde kunde vara skabb ), dock ingen direkt klåda eller några direkta synliga gångar alls.. Storasyskon & min man hade inte fått, trots att lilltjejen haft skabb så länge & ofta sov med oss. Att jag inte fick klåda var enligt hudläkaren för att jag kanske inte haft det så länge eller att jag inte reagerade lika starkt.Så be gärna flera läkare kontrollerar & helst att de gör det uppe på hud, tror inte att familjeläkarna tyvärr ofta är så vana att "leta skabb". Lycka till!!

• Anonym (Haft skabb)
    Anonym (Haft skabb) skrev 2013-03-08 13:14:24 följande:
    Våran dotter fick skabb, hon hade inga direkta skabbgångar. Utan fick som nässelutslag på hela kroppen. Hon kliade & kliade. Fick medicin efter medicin, fick remiss till Hud, där de flera ggr kontrollerade om det var skabb , men ej hittade. I flera månader höll vi på, hon fick bada i lila vatten ( minns ej vad det hette ) uppe på Hud & fick bara mer & mer mediciner. När de efter flera månader hittade skabb på henne, så hade nästan resten av familjen klarat sej verkade det som. Det enda jag hade var som en liten vätskeblåsa på handen ( vilket de trodde kunde vara skabb ), dock ingen direkt klåda eller några direkta synliga gångar alls.. Storasyskon & min man hade inte fått, trots att lilltjejen haft skabb så länge & ofta sov med oss. Att jag inte fick klåda var enligt hudläkaren för att jag kanske inte haft det så länge eller att jag inte reagerade lika starkt.Så be gärna flera läkare kontrollerar & helst att de gör det uppe på hud, tror inte att familjeläkarna tyvärr ofta är så vana att "leta skabb". Lycka till!!

Glömde tillägga att nässelutslagen kan ju i princip sätta sej var som helst, eftersom de inte ärsjälva skabben. Utan en allergisk reaktion man får utav skabben. Gångarna däremot brukar ju sitta på typiska ställen, men som sagt, för våra ögon såg vi inga gångar på våran dotter & knappt så hudläkarna såg det heller trots att de använde förstoringsglas.
  • Anonym (Haft i 6 år)

Jag har haft precis som du beskriver i ca 6år nu . Ingen har riktigt kommit fram till vad det är utan har gett mig ett flertal salvor o liknande jag river upp mig konstant på armar och ben, Vissa nätter är det riktigt illa så jag har tavegyl utskrivet o de hjälper väl till lite tycker ja :)

• Jessica 437

Det kan även vara vägglöss, är jätte vanligt nu, eftersom du säger att det kliar på kvällar/nätter? Dem kryper upp genom sängen och biter, blir oftast på armar och ben..

• Anonym (Utslag)

Tack för svar återigen.

Vägglöss, som jag förstår det, är att det lätt går att se om man har det (små blodfläckar på lakan, djuret i sig går att se osv). Så det kan jag nog utesluta.

Efter att ha kollat igenom på internet ser jag att många har extrema problem med skabb. Vad jag då kan undra är om just skabb kan vara lindrigare på vissa personer?

• Unex

Klådan man får av skabb kommer ju från att man får en allergisk reaktion mot djuren. Så ja, det kan absolut vara så att den reaktionen är starkare eller svagare hos olika personer. 

Svar på tråden Utslag. Någon som vet? Skabb?