• Anonym

Svullet/inflammerat tandkött.

Upptäckte för ett tag sen att jag har ett svullet tandkött, framför allt ovanför en tand. Det ser ut som om tandköttet flyttat sig lite uppåt. Hur ska jag få bort detta så fort som möjligt?

Jag använder tandtråd (sådan med bygel, kommer inte ihåg vad de heter) och borsta extra noga på det stället. 

• Svar på tråden Svullet/inflammerat tandkött.
  • ex ungue leonem

Gå till en tandläkare

Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • Anonym
    ex ungue leonem skrev 2013-03-08 11:59:10 följande:
    Gå till en tandläkare
    Varför det? Det gör inte ont och blöder inte...
  • ex ungue leonem
    Anonym skrev 2013-03-08 12:01:21 följande:
    Varför det? Det gör inte ont och blöder inte...

Ett råd bara.Vill du att behandlingen skall bli dyrare o dyrare så..varsågod.
    Har du tandläkarskräck? 
  • Anonym
    ex ungue leonem skrev 2013-03-08 12:03:29 följande:

Ett råd bara.Vill du att behandlingen skall bli dyrare o dyrare så..varsågod.
    Har du tandläkarskräck? 
    Nej jag har inte så stor tandläkarskräck efter att ha fått tillbringa totalt 48 timmar hos tandläkaren efter en olycka..

Behandlingen blir inte dyrare för att jag inte går till tandläkaren när jag har en enkel inflammation som inte har blivit värre sen jag upptäckt den... 

Dessutom kan jag inte gå till tandläkaren just nu eftersom jag är höggravid..  
  • ex ungue leonem
    Anonym skrev 2013-03-08 12:05:05 följande:
    Nej jag har inte så stor tandläkarskräck efter att ha fått tillbringa totalt 48 timmar hos tandläkaren efter en olycka..

Behandlingen blir inte dyrare för att jag inte går till tandläkaren när jag har en enkel inflammation som inte har blivit värre sen jag upptäckt den... 

Dessutom kan jag inte gå till tandläkaren just nu eftersom jag är höggravid..  

Så varför kan inte en höggravid kvinna gå till tandläkaren? Citera det stycket där det står
  • Anonym
    ex ungue leonem skrev 2013-03-08 12:06:18 följande:

Så varför kan inte en höggravid kvinna gå till tandläkaren? Citera det stycket där det står
    Kan och kan, jag ska föda om en vecka. Kan inte ligga ner i en tandläkarstol. Har foglossning så jag inte ens kan ta mig till tandläkaren..
  • ex ungue leonem
    Anonym skrev 2013-03-08 12:07:10 följande:
    Kan och kan, jag ska föda om en vecka. Kan inte ligga ner i en tandläkarstol. Har foglossning så jag inte ens kan ta mig till tandläkaren..

Nejmen då så...låt bli o ha besvären kvar.En inflammation kan leda till tandlossning fö
  • Fridayyy
    ex ungue leonem skrev 2013-03-08 12:06:18 följande:

För att man inte kan ligga på rygg och man inte vill röntgas...men man kan ju kanske sitta upp...=)

Men TS, hur länge har du haft det så? Är det bara ett par dagar så går det säkert över snart.  
  • Anonym
    ex ungue leonem skrev 2013-03-08 12:07:57 följande:

Nejmen då så...låt bli o ha besvären kvar.En inflammation kan leda till tandlossning fö
    Men snälla ge upp.. Det är ingen fara, jag ville ha tips på vad man kan göra själv! Det är inget man behöver ränna till tandläkaren för!

Kan du köra mig till tandläkaren kanske? 
  • ex ungue leonem
    Fridayyy skrev 2013-03-08 12:08:05 följande:

För att man inte kan ligga på rygg och man inte vill röntgas...men man kan ju kanske sitta upp...=)

Men TS, hur länge har du haft det så? Är det bara ett par dagar så går det säkert över snart.  

BedövningBedövningen man får hos tandläkaren medför inga kända risker under graviditeten.

Röntgen Tandläkarröntgen ger mycket låga stråldoser nu för tiden, men under de första tre månaderna av graviditeten brukar man undvika att ta röntgenbilder eller använda ett heltäckande blyförkläde, för att det inte skall finnas någon som helst risk för fosterskada p.g.a. röntgenstrålning. Det är alltså bra att tala om för sin tandläkare att man är gravid, så att man eventuellt kan avvakta med röntgenbilderna tills barnet är fött.http://www.niomanader.se/content.asp?id=101

Svar på tråden Svullet/inflammerat tandkött.