• Dreamscape

    Vad händer om barnet plötsligt äter kött?

    Hej!

    Mitt 1,5-åring äter vegetarisk kost (precis som jag och pappan) men om hon en dag vill äta kött ska hon så klart få välja att göra det. Min fråga är - vad händer om hon hela livet ätit vegetarisk kost och plötsligt äter en portion kött? Är det ingen fara eller borde jag (om den dagen kommer) låta henne "vänja sig" vid en liten bit kött i taget? Jag har hört skräckhistorier om vegetarianer som av misstag fått i sig kött och blivit jättesjuka, och det vill vi ju inte ska hända! Jag har frågat om detta flera gånger på BVC men inte fått något ordentligt svar, så nu undrar jag om ni vet. :)

    Tack på förhand!

    Mvh / Anneli 

  • Svar på tråden Vad händer om barnet plötsligt äter kött?
  • BVCsköterska Eva

    Hej!

    Det var en klurig fråga!

    Jag får nog tyvärr ställa mig i raden till dom som inte kan ge något bra svar på det, för jag vet inte. Jag tänker att du skulle kunna ställa frågan till livsmedelsverket som har kloka svar på det mesta.

    Men en sak vet jag - att det är bra att du förbereder dig för den dagen din dotter vill bestämma själv och är mogen för det. För det vill ju dom allra flesta en vacker dag. Och då är det så bra att du har den här inställningen  - att hon får göra som hon vill. Det är väldigt respektfullt och fint av dig att du tänker så här redan nu!

    Lycka till!  / Eva

Svar på tråden Vad händer om barnet plötsligt äter kött?