Hur klarar man av att förlora ett barn?
Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men jag undrar hur man klarar av att gå vidare när man förlorat ett barn? Hur hanterar man en sådan enorm förlust? Kan man gå vidare?
Nu tänker jag främst på barn som fötts, inte missfall (även om det också måste vara väldigt jobbigt!), där man fått lära känna sitt barn. Börjat ha en vardag tillsammans, som sedan rycks ifrån en.
Jag kan inte låta bli att tänka på detta, även om jag absolut inte borde göra det. Vi har ett barn, i lågstadieålder nu, som har en medfödd svår sjukdom och som vi varit nära att förlora vid ett par tillfällen och som fortfarande inte är frisk. H*n kommer aldrig bli frisk. Ibland kommer tankarna över mig, att hur i hela friden skulle jag överleva om vi förlorade vårt barn? Hur kan föräldrar vara så starka? Jag tänker på min man, som förlorat två syskon (vid födsel), och hans föräldrar.. att dom klarat av att leva vidare och jag vet att hans föräldrar har hanterat/hanterar det på väldigt olika sätt.
Självklart förstår jag att det är otroligt individuellt och att det kan vara svårt att prata (skriva) om, men om någon här har någon tanke, någon erfarenhet, ja.. då får ni gärna dela med er.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-08 18:44
Tråden kanske skulle legat under "Förlorat barn", men jag såg inte att det valet fanns förrän det var för sent.