• Anonym (Kaos)

hur ska jag anmäla felbehandlingen av vården? Polis? Lex Maria?

Vi har precis fått reda på att min man har en cysta i hjärnan. Detta har han gått runt med två år!! Vi har varit hos läkare på sjukhuset och på vårdcentraler. Men ingen har velat hjälpa honom, eller göra några tester. Nu äntligen har han fått göra en MR som visade på en cysta i hjärnan. Vi väntar på svar om ifall den är farlig eller hur dom ska gå vidare. När vi sökt vård tidigare har han haft problem med att gå, prata, se. Men läkare har kallat honom hypokondriker och skickat hem honom. Det enda jag kan tänka är att han kommer att dö och att detta kunde ha förhindrats om läkarna gjort sitt jobb. Är det någon som vet hur vi kan gå vidare med detta? Anmäla de berörda läkarna? Hur gör man detta? Han har ju helt klart blivit felbehandlad av vården.

• Svar på tråden hur ska jag anmäla felbehandlingen av vården? Polis? Lex Maria?
  • Anonym (Fel)

Vi gjorde en Lex Maria anmälan när vår son blev felbehandlad. Om det nu är via landstinget..

• vesslan12

Okej. Tack. Har det hänt något med er anmälan?

• Anonym

Hemskt att höra.. jag hoppas han får bra vård nu. 

Jag har också blivit helt åt helvete felbehandlad, men har inte anmält. Funderar på att "hänga ut" de berörda läkarna genom att kontakta tidningar i stället...

En nära vän till familjen som tidigare haft cancer gick till läkare när han upptäckte en knöl. Läkaren viftade bort det. Tre månader senare hade det blivit värre, han träffade en annan läkare som konstaterade att det var cancer, han fick operera bort en kroppsdel som hade kunnat räddats om den första läkaren hade tagit honom på allvar. Han anmälde det hela, men det enda som hände var att chefsläkaren på sjukhuset ringde upp honom personligen för att be om ursäkt.  

• Anonym

Lex Maria är väl bara om man blivit felbehandlad inte att man inte har fått vård. Då gör man via socialstyrelsen tror jag.

Cysta är väl inte tumör? En cysta kan väl inte sprida sig på det sättet som en cancercell gör? 

• tungmetall

Du vänder dig till socialstyrelsen och det är därigenom som du gör en lex maria.

• tungmetall

Men du kan oxå prata med tex verksamhetschef på sjukhuset eller liknande till att börja med.

• Olympia

Börja med att kontakta verksamhetscheferna på vårdcentralen eller sjukhuset där han varit.
    Eller ta kontakt med Patientnämnden (finns i varje landsting).

Lex Maria kan man inte göra som privatperson, det är vårdgivaren som gör den.
    Den gäller bara vid vårdskador. 

• Anonym (Kaos)
    Anonym skrev 2013-03-08 20:42:37 följande:
    Hemskt att höra.. jag hoppas han får bra vård nu. 

Jag har också blivit helt åt helvete felbehandlad, men har inte anmält. Funderar på att "hänga ut" de berörda läkarna genom att kontakta tidningar i stället...

En nära vän till familjen som tidigare haft cancer gick till läkare när han upptäckte en knöl. Läkaren viftade bort det. Tre månader senare hade det blivit värre, han träffade en annan läkare som konstaterade att det var cancer, han fick operera bort en kroppsdel som hade kunnat räddats om den första läkaren hade tagit honom på allvar. Han anmälde det hela, men det enda som hände var att chefsläkaren på sjukhuset ringde upp honom personligen för att be om ursäkt.  
    jag funderar också på att hänga ut vederbörande via medier 
  • Anonym (Kaos)
    Anonym skrev 2013-03-08 21:01:33 följande:
    Lex Maria är väl bara om man blivit felbehandlad inte att man inte har fått vård. Då gör man via socialstyrelsen tror jag.

Cysta är väl inte tumör? En cysta kan väl inte sprida sig på det sättet som en cancercell gör? 
    om du läser TS så ser du att jag har skrivit att han i snart tre års tid inte har fått någon behandling utan gått runt med detta och bara blivit sämre och sämre för att han inte fått någon vård.

Jag har begärt ut hans journaler och i en utav journalanteckningarna har läkaren skrivit att min man är hypokondriker. Sedan antar jag att varje läkare vi varit hos efter detta har viftat bort hans symptom efter att ha läst den anteckningen.

Då kanske man är värd att förlora sin läkarlegitimation?
Svar på tråden hur ska jag anmäla felbehandlingen av vården? Polis? Lex Maria?