• Guldblomman

Rutiner??

Hej! Är lite nyfiken på hur andra har det hemma med era småttingar. Vad ni har för rutiner och hur era bebisar är. Vad är det första ni gör på morgonen? Hur sover eran lilla? Vad gillar bebisen att "göra" på deras vakna tid? Eller annat?
    Kul att se hur andra har det när man inte "vet" något annat :)

• Svar på tråden Rutiner??
  • Whitetrash86

Rutin?
    Min son är 1 år nu och har fortfarande inge rutin =D Vaknar när vi vaknar (förutom när vi ska till dagis) äter när vi är hungriga osv.. lever för stunden lixom. 

• Guldblomman

Okej inte rutiner kanske men lite hur det vanligtvis ser ut? Något lika måste väl dagarna ändå vara? :)

• Whitetrash86
    Guldblomman skrev 2013-03-08 22:00:35 följande:
    Okej inte rutiner kanske men lite hur det vanligtvis ser ut? Något lika måste väl dagarna ändå vara? :)
    nä, det kan jag knappt påstå. Förutom det faktum att frukosten kommer före lunchen.
  • Guldblomman

Haha ja okej :) Men då kan man säga att eran rutin är att inte ha rutiner? ;)

Men om man säger så här då. Somnad din son ungefär lika tid på kvällen och vaknar ungefär samma på morgonen?

Kanske naivt av mig att tror man ska kunna ha något lika dagar :)

• Whitetrash86
    Guldblomman skrev 2013-03-08 22:06:56 följande:
    Haha ja okej :) Men då kan man säga att eran rutin är att inte ha rutiner? ;)
    Men om man säger så här då. Somnad din son ungefär lika tid på kvällen och vaknar ungefär samma på morgonen?
    Kanske naivt av mig att tror man ska kunna ha något lika dagar :)
    Nä faktiskt inte.. han kan somna allt från 20-22 och vakna mellan 08-10 beror på hur han sov under dagen och vad vi har gjort, tror den ända rutinen han har är på dagis =D
  • Christi38

Vi har en 16 månaders och en snart 4 månaders hemma. Vi går upp vid 06.30-07 då båda vaknar samtidigt.

Jag tar bara rutinerna för stora killen nu, den lille har vi inte mkt rutiner med av förståeliga skäl.... Vi leker först lite för att vakna till och sen äter vi frukost. Sover mellan 1.5-2 timmar mitt på dagen efter lunch. På kvällen somnar han mellan 18.45-19.15. Det har blivit mest pappan som tar nattningen, de sitter i en fåtölj och läser/bläddrar i en bok, alltid samma bok. Han går på dagis 3 dagar i veckan ett par timmar och är hemma 2 vardagar plus helgen så klart. Pappan är fl två dagar i veckan och då hittar de på extra mkt bus tillsammans. På helgerna försöker vi göra så mkt som möjligt tillsammans men det blir ändå mest att jag och pappan delar upp oss med en av gossarna, det blir liksom enklast så... På natten vill han in till oss också ja, vanligtvis mellan 01-03.

När det gäller den lille killen så är han väldigt mkt MED. Han ska sitta i någons famn eller hänga lite nonchalant över axeln och kolla runt. Inte bli dumpad i vaggan här inte mera! Hehe... Vi ska snart börja med lite annan kost, testa liksom..,

,

• Guldblomman
    nyponbuskar skrev 2013-03-08 22:16:53 följande:
    Suck, skrev jättelångt.. Skittelefon!

Haha min telefon är lika dan ;) tack för svaret i alla fall :)
  • Guldblomman
    Christi38 skrev 2013-03-08 22:37:46 följande:
    Vi har en 16 månaders och en snart 4 månaders hemma. Vi går upp vid 06.30-07 då båda vaknar samtidigt.

Jag tar bara rutinerna för stora killen nu, den lille har vi inte mkt rutiner med av förståeliga skäl.... Vi leker först lite för att vakna till och sen äter vi frukost. Sover mellan 1.5-2 timmar mitt på dagen efter lunch. På kvällen somnar han mellan 18.45-19.15. Det har blivit mest pappan som tar nattningen, de sitter i en fåtölj och läser/bläddrar i en bok, alltid samma bok. Han går på dagis 3 dagar i veckan ett par timmar och är hemma 2 vardagar plus helgen så klart. Pappan är fl två dagar i veckan och då hittar de på extra mkt bus tillsammans. På helgerna försöker vi göra så mkt som möjligt tillsammans men det blir ändå mest att jag och pappan delar upp oss med en av gossarna, det blir liksom enklast så... På natten vill han in till oss också ja, vanligtvis mellan 01-03.

När det gäller den lille killen så är han väldigt mkt MED. Han ska sitta i någons famn eller hänga lite nonchalant över axeln och kolla runt. Inte bli dumpad i vaggan här inte mera! Hehe... Vi ska snart börja med lite annan kost, testa liksom..,

,

Va mysigt ni verkar ha det! :) tack för svaret! Kul att höra lite om hur det är för "äldre" barn. Jag har en på lite över 2 månader. Bra fördelat min verkar ha det mellan varann du och din man måste jag säga.

En liten fråga. När den stora kommer in till er på natten. Är det så då att han alltid sovit hos er? Eller i sin egna säng? Måste vara lite mysigt att vakna ihop :)

Haha kul att er lille vill bara hänga på ;) "leker" han något själv ännu? Eller vill han bara vara nära och underhållas? :)

Min skrutt kan inte sitta själv ena någon minut så jag bor numera på golvet och äter mina måltider där haha. Brukar det vara så kanske? Eller vet du när de kan underhålla sig själva en stund? :)
  • Christi38

Guldblomman,

Rätt så mysigt ja. Ibland njuter man t o m. Ibland finns inte ron ;)

När det gäller sova hos oss på natten, så har han alltid velat göra det och om han fick bestämma skulle han alltid göra det haha... ;) vi hade och har ibland fortfarande lite jobb med hans sömn. De första 2 månaderna (ja där din är nu) vägrade han sova i sin säng över huvudtaget, även när den var hopskjuten med min så var det ändå inte OK för honom och det var för lite kroppskontakt, så han sov mer eller mindre PÅ oss. Men sen efter 2 månaders ålder började vi igen jobba med att få honom att sova iaf ett par timmar i sin säng och på den vägen är det. Nu sover han dessutom i eget rum sedan han var 12 månader. Vi flyttade då så det föll sig naturligt att börja vänja honom vid det på en gång. Men som sagt, han vaknar efter midnatt (han vaknar flera gånger innan dess också men då för att han tappat nappen, är törstig etc då går det att lägga honom ner igen bara så sover han) och skriker och vägrar somna om i sin säng så då blir det mellan oss.

Detta har ju då gjort TYVÄRR att lillebror inte får sova i vår säng i samma utsträckning då storebror dundrar in som en ångvält och vi kan knappt ha dom ihop för det här med att klappa fint existerar inte ;)

Nä han den lille leker inte själv än, vi har honom ibland i en babysitter som det hänger figurer från laban i, de kan han ibland "slå" lite på så de plingar, han visar tydligt att han gillar när det låter. Ibland kan han titta intensivt på en tavla. Antar att det är färgerna han ser. Men mest vill han bara hänga med oss. Han har full koll på oss som är i rummet, huvudet och blicken går snabbt runt mellan oss när vi rör oss och känner han att man är MED honom så klarar han sig själv och är nöjd men om han känner att vi övergivit honom blir det ett helsikes liv även om vi sitter en dm ifrån ;)

Det tar nog inte så lång tid innan din pluttinuttigt är där också. Det går fort nu!! :) Har du en sjal eller baby Björn eller så att ha honom i så du kan göra saker stående och han är med ändå liksom? :)

.

• Christi38

Vet inte varför jag skrev honom om din plutt. Bara för att jag har pojkar skulle jag tro. Sorry!

• Guldblomman

Det är en lite tjeja ;) men absolut ingen fara!

Ja okej. Vad olika dom kan vara de små! Och va skönt att ni lyckades vänja honom vid sin egen säng. Hur gick det med att sova i eget rum? Är det lagom tror du att börja runt 1 år eller skulle tidigare underlätta kanske?

Våran Elise fick RS viruset när hon bara var 1 månad. Då så fick hon ligga i sin egna sjukhusbädd där om nätterna så sedan dess har hon inte klagat på spjälsängen utan nästan föredragit den! Haha. Både bra och tråkigt tycker jag då det är mysigt att sova med henne :)

Men jag vill ju inte förstöra det hon lärt sig nu så det får vara. Så får vi se när hon är äldre om hon vill sova hos oss ibland.

Lillebror kanske får sova hos er han med när han blir äldre då ;) går nog ingen nöd på honom ska du se! :)

Måste bli annorlunda med det andra barnet förstår jag. Kan inte tänka mig nu hur det skulle gå ihop sig att ha två små :) Men det är sånt som bara blir och man inte vet något annat kanske? Hinner du med något hemma när du har två? Laga mat, städa undan och dylikt?

Ja visst går det fort! Idag skatta hon ett riktigt skatt för första gången och min sambo lyckades spela in det! Hur tajmat var inte det ;)

Babybjörn har vi men hon avskyr den tyvärr ;/ hoppas hon kanske accepterar den snart, skulle underlätta mycket när man är ensam om dagarna ;)

Din lille var lite över 4 månader sa du? Kan han rulla över till mage och sånt då? Spännande tider tycker jag och det händer något nytt varje dag!

Min lilla börjar titta på sina händer och fötter nu. Bara en sån sak bli jag jätte exalterad av haha!

Svar på tråden Rutiner??