• philippath

    Bo i brandbergen?

    Hej. Jag och min familj (sambo och 4månaders bebis) ska flytta och har hittat en lägenhet i brandbergen (oxens gata). Vi är ganska skeptiska till området, men lägenheten är fin och en av få chanser vi kan få att bo kvar i Sthlm, vilket vi gärna vill. Så till mina frågor: kan man som förälder vara trygg när man är ute? Finns det bra ställen att promenera på i närheten? Hur ser det ut med dagis och så vidare? Hur är det med kriminaliteten? Är inte allt för kräsen men vill inte vara rädda att vara med om en skottlossning så fort man går ut, låter så på många... Tacksam för svar!


  • Svar på tråden Bo i brandbergen?
  • zeppelinmamma

    Jag bor i Jordbro sen 30 år tillbaka. Har alltid hatat brandbergen, jag tycker det är läskigt där. Mitt råd är att inte flytta till Haninge överhuvudtaget.

  • Madame M

    Vi har bott där tidigare och trivdes bra då! Jag upplevde aldrig någon kriminalitet, våld, skottlossning eller dyl. utan det kändes som vilket området som helst. Det som är lite tråkigt är ju "miiljonprogramkänslan" så många hus inklämda på liten yta, det gör ju så klart att det blir en massa människor och svårt att få det riktigt "personligt". Jag saknade lite det där att man inte kände grannar, visste inte vilka som bodde i huset osv, å andra sidan fick jag många goda vänner i området. Förskolan fungerade jättebra, det finns flera i området men vi var nöjda!

    Tyresta nationalpark ligger inte långt ifrån, jättehärlig där har vi varit mycket i skogen! Inne i handen finns ju sjön och grönområdena runt, så det finns små guldkorn om man letar. :)  

    Jag har lärt mig att oftast är ryktet desto värre än verkligheten, fråga folk som verkligen bor där, alla andra har en massa åsikter som de baserar på fördommar, rykten, och "känsla" men som bara är tomt snack om man inte bor/bott där.

       

  • philippath

    Det är lite som så jag känner, alla har så mycket fördomar. Vi får åka och kolla, känna efter när vi är där. Jag är positivt inställd, iallafall nu! Tack för svaren, trots att jag la in på fel kategori :)

Svar på tråden Bo i brandbergen?