Medusan skrev 2013-03-10 08:34:41 följande:
Det som oroar mig mest med waldorf är att det verkar som att det läggs så mycket ansvar på barnet själv att lägga upp sin dag/sin undervisning. Ett barn med ADHD är ju väldigt beroende av en strukturerad tillvaro och tydliga regler så att säga.
Mycket annat känns positivt med waldorf men just detta känns som ett stort problem för ett barn med ADHD.
Det visste jag faktist inte, men där ser man , min egen erfarenhet av waldorf är att min bästa vänns barn alla tre har gått waldorf, och jag är själv väldigt imponerad av deras pedagogik.
Jag kan tänka mej att struktur är mycket viktigt, men besök en waldorf skola och prata med lärare och rektorer och se vad dom har att säga,
och jag kan inte nog poängtera hur otroligt stor inverkan kosten har, på alla människor och i synnerhet människor med "psykologiska hinder" (uff vet inte hur jag ska utrycka mej, finns inga bra ord ju)
Waldorf har en lakto/ovo vegetarisk kost och ja ett annat upplägg på undervisningen än våran vanliga "hetsa in så mycket kunskap som möjligt i våra barns hjärnor" undervisning, och lämna dom på efterkälken som inte har förmågan att koncentrera säg lika mycket när man bara har spring i benen och lek i sinnet.
Lek, dans, sång, måleri. ett bra alla ska få vara med alla är lika mycket värda sätt, som jag upplever fullständigt saknas i den traditionella skolan.
Och otroligt kärleksfulla varma förstående människor som är lärare och personal.
Dessutom engageras föräldrarna in i skolans arbete på ett bra sätt tycker jag, städning, bakning, temadagar mm.
Det bästa jag tycker att du kan göra är att studera så mycket du kan för att kunna bilda dej en ordentlig uppfattning om alla alternativ.
Waldorf är ju min favorit pedagogik, du kommer säkert att hitta vad du upplever som bäst, bara du engagerar dej och studerar och fördjupar dej och letar efter allt du hittar.
Jag tror dock inte på traditionel medicinering med amfetaminderivat preparat. Kärlek och engagemang är metoden.