• Medusan

    Vad för typ av skola till 6-åring med ADHD?

    Har en pojke som är 6 år gammal och som har ADHD. Han blir 7 i år och ska börja ettan efter sommaren. Går just nu i förskoleklass på en skola jag inte ser någon framtid på i och med de stora klasserna och den låga personaltätheten. Söker över hela Skåne efter den bästa skolan till honom men vet inte vart jag ska börja. Vi är så många om att han ska få en bra skola så vi är beredda att flytta nästan var som helst inom Skåne.

    Vilka kriterier är viktigast i valet av skola när det gäller ett barn med ADHD?
    Känner du till någon skola i Skåne du kan rekommendera?

    Stor tack på förhand för eventuella svar som kommer in {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Vad för typ av skola till 6-åring med ADHD?
  • JECJ

    Har han "bara" adhd eller har han några tilläggshandikap?

  • Medusan
    JECJ skrev 2013-03-09 08:17:09 följande:
    Har han "bara" adhd eller har han några tilläggshandikap?
    Bara ADHD.
  • Medusan
    MrsKnapa skrev 2013-03-09 08:40:31 följande:
    Så liten skola som möjligt med tydlig struktur!
    Tror du att det är viktigt att det är en liten skola och inte bara en liten klass så att säga?

    Har fått för mig att stora skolor har lite mer ekonomiska resurser att röra sig med, men jag kan ha fel. Behövs en resurs (vilket är troligt) så är det viktigt att skolan har ekonomi för det så att säga.
  • Litet My

    En skola med bra kompetens för barn med diagnoser, där man är villig att jobba i små grupper och har en tydlig sturktur.

    Det finns också skolor för barn med tex ADHD, bla finns det en här på orten som är jättebra och där det även ingår behandling och man tränar på tex sociala situationer, impulskontroll och är enormt strukturerade och där målet är att barnet skall tillbaka till vanlig skola sedan i hemklassen. Nu känner jag ju inte ditt barn och vet hur han är med, men de barnen som går på denna skolan här de mest allra extremaste som är väldigt utåtagerande och riskerar att bli mycket våldsamma mot andra elever.Kan också säga att resultaten när man ser barnen slussas ut till vanlig skola är fantastiska.  

  • Medusan
    Litet My skrev 2013-03-09 10:48:34 följande:

    En skola med bra kompetens för barn med diagnoser, där man är villig att jobba i små grupper och har en tydlig sturktur.

    Det finns också skolor för barn med tex ADHD, bla finns det en här på orten som är jättebra och där det även ingår behandling och man tränar på tex sociala situationer, impulskontroll och är enormt strukturerade och där målet är att barnet skall tillbaka till vanlig skola sedan i hemklassen. Nu känner jag ju inte ditt barn och vet hur han är med, men de barnen som går på denna skolan här de mest allra extremaste som är väldigt utåtagerande och riskerar att bli mycket våldsamma mot andra elever.Kan också säga att resultaten när man ser barnen slussas ut till vanlig skola är fantastiska.  


    Sonen har inte så stora problem att det är befogat att sätta honom på en specialskola. Vore dock intressant att få höra vilken det är. Är det Blischsters skola?

    Jag tror också att det är jätteviktigt vilka vuxna det är som arbetar på skolan. Frågan är bara hur jag ska få reda på vart de bästa pedagogerna finns? Det är mitt största problem. Har en lång lista med skolor där jag sitter och läser kvalitetsredovisningar men det säger ju inte allt. Vet inte hur jag ska veta vilka skolor som är bäst.

  • ida79

    Vi flyttade till en större skola när min son med ADHD började 1:an- ett mycket bra val för oss. På den lilla skolan var det bra 5-10 barn i varje årkurs så barnen gick i blandade grupper. Detta gjorde vår son mycket orolig. Där fanns inte heller kompetensen att ta hand om barn med särskilda behov på samma sätt som i den stora skolan. I den stora skolan, med 24 barn i varje klass, funderar det utmärkt. Jag tror att det ser mycket olika ut men för vår son har det varit bra med en stor klass. Han "vill göra rätt", även om det blir tokigt ibland, och tar efter goda exempel i klassen. På den stora skolan finns också alla kompetenser samlade, skolsköterska, specialpedagog mm. Vi var mycket öppna med vår sons svårigheter och skolan matchade honom med en bra lärare. Vi har nu efter en del kämpande fått extra stöd en timma/per dag. Han behöver stöd med inlärning, men har ingen utvecklingstörning. Lycka till!!

  • Medusan
    ida79 skrev 2013-03-09 14:17:56 följande:
    Vi flyttade till en större skola när min son med ADHD började 1:an- ett mycket bra val för oss. På den lilla skolan var det bra 5-10 barn i varje årkurs så barnen gick i blandade grupper. Detta gjorde vår son mycket orolig. Där fanns inte heller kompetensen att ta hand om barn med särskilda behov på samma sätt som i den stora skolan. I den stora skolan, med 24 barn i varje klass, funderar det utmärkt. Jag tror att det ser mycket olika ut men för vår son har det varit bra med en stor klass. Han "vill göra rätt", även om det blir tokigt ibland, och tar efter goda exempel i klassen. På den stora skolan finns också alla kompetenser samlade, skolsköterska, specialpedagog mm. Vi var mycket öppna med vår sons svårigheter och skolan matchade honom med en bra lärare. Vi har nu efter en del kämpande fått extra stöd en timma/per dag. Han behöver stöd med inlärning, men har ingen utvecklingstörning. Lycka till!!
    Det är ungefär så jag trott att det är också. Att det finns mer kompetens och mer resurser på en stor skola. Samtidigt som det tyvärr också är ett minus att det är mycket större klasser och ofta mindre personal/barn vilket gör mig lite orolig. Där sonen går nu är det 27 barn i klassen och det känns på tok för mycket. Det blir väldigt stimmigt för honom.

    Hur skulle du beskriva de stora skillnaderna mellan den lilla och den stora skolan?

    Vad var det som gjorde att ni valde den skola ni gjorde?
  • byggsmededen
    Medusan skrev 2013-03-09 07:33:37 följande:
    Har en pojke som är 6 år gammal och som har ADHD. Han blir 7 i år och ska börja ettan efter sommaren. Går just nu i förskoleklass på en skola jag inte ser någon framtid på i och med de stora klasserna och den låga personaltätheten. Söker över hela Skåne efter den bästa skolan till honom men vet inte vart jag ska börja. Vi är så många om att han ska få en bra skola så vi är beredda att flytta nästan var som helst inom Skåne.

    Vilka kriterier är viktigast i valet av skola när det gäller ett barn med ADHD?
    Känner du till någon skola i Skåne du kan rekommendera?

    Stor tack på förhand för eventuella svar som kommer in {#emotions_dlg.flower}
    Läs allt du kan om waldorf pedagogik tycker jag, och kostens påverkan på sinnet. Otroligt mycket kan korrigeras med rätt kost och en kärleksfull, lekfull pedagogik.

    Waldorf, waldorf.

    Läs oxå om kost, och allt du kan om adhd, alla sidor och alla förespråkningar, lita inte blint på våran traditionella sjukvård, sjuk-vård. och vad samhället säger är bäst för dej och dina barn. kolla upp alternativa metoder, teorier utanför det gängse allmänt accepterade medicinerandet och indoktrineringen. 
  • Medusan
    byggsmededen skrev 2013-03-10 08:30:44 följande:
    Läs allt du kan om waldorf pedagogik tycker jag, och kostens påverkan på sinnet. Otroligt mycket kan korrigeras med rätt kost och en kärleksfull, lekfull pedagogik.

    Waldorf, waldorf.

    Läs oxå om kost, och allt du kan om adhd, alla sidor och alla förespråkningar, lita inte blint på våran traditionella sjukvård, sjuk-vård. och vad samhället säger är bäst för dej och dina barn. kolla upp alternativa metoder, teorier utanför det gängse allmänt accepterade medicinerandet och indoktrineringen. 
    Det som oroar mig mest med waldorf är att det verkar som att det läggs så mycket ansvar på barnet själv att lägga upp sin dag/sin undervisning. Ett barn med ADHD är ju väldigt beroende av en strukturerad tillvaro och tydliga regler så att säga.

    Mycket annat känns positivt med waldorf men just detta känns som ett stort problem för ett barn med ADHD.
  • byggsmededen
    Medusan skrev 2013-03-10 08:34:41 följande:
    Det som oroar mig mest med waldorf är att det verkar som att det läggs så mycket ansvar på barnet själv att lägga upp sin dag/sin undervisning. Ett barn med ADHD är ju väldigt beroende av en strukturerad tillvaro och tydliga regler så att säga.

    Mycket annat känns positivt med waldorf men just detta känns som ett stort problem för ett barn med ADHD.
    Det visste jag faktist inte, men där ser man , min egen erfarenhet av waldorf är att min bästa vänns barn alla tre har gått waldorf, och jag är själv väldigt imponerad av deras pedagogik.

    Jag kan tänka mej att struktur är mycket viktigt, men besök en waldorf skola och prata med lärare och rektorer och se vad dom har att säga,

    och jag kan inte nog poängtera hur otroligt stor inverkan kosten har, på alla människor och i synnerhet människor med "psykologiska hinder" (uff vet inte hur jag ska utrycka mej, finns inga bra ord ju)

    Waldorf har en lakto/ovo vegetarisk kost och ja ett annat upplägg på undervisningen än våran vanliga "hetsa in så mycket kunskap som möjligt i våra barns hjärnor" undervisning, och lämna dom på efterkälken som inte har förmågan att koncentrera säg lika mycket när man bara har spring i benen och lek i sinnet.

    Lek, dans, sång, måleri. ett bra alla ska få vara med alla är lika mycket värda sätt, som jag upplever fullständigt saknas i den traditionella skolan.
    Och otroligt kärleksfulla varma förstående människor som är lärare och personal.

    Dessutom engageras föräldrarna in i skolans arbete på ett bra sätt tycker jag, städning, bakning, temadagar mm.

    Det bästa jag tycker att du kan göra är att studera så mycket du kan för att kunna bilda dej en ordentlig uppfattning om alla alternativ.
    Waldorf är ju min favorit pedagogik, du kommer säkert att hitta vad du upplever som bäst, bara du engagerar dej och studerar och fördjupar dej och letar efter allt du hittar.

    Jag tror dock inte på traditionel medicinering med amfetaminderivat preparat. Kärlek och engagemang är metoden. 
  • Medusan
    byggsmededen skrev 2013-03-10 08:53:03 följande:
    Det visste jag faktist inte, men där ser man , min egen erfarenhet av waldorf är att min bästa vänns barn alla tre har gått waldorf, och jag är själv väldigt imponerad av deras pedagogik.

    Jag kan tänka mej att struktur är mycket viktigt, men besök en waldorf skola och prata med lärare och rektorer och se vad dom har att säga,

    och jag kan inte nog poängtera hur otroligt stor inverkan kosten har, på alla människor och i synnerhet människor med "psykologiska hinder" (uff vet inte hur jag ska utrycka mej, finns inga bra ord ju)

    Waldorf har en lakto/ovo vegetarisk kost och ja ett annat upplägg på undervisningen än våran vanliga "hetsa in så mycket kunskap som möjligt i våra barns hjärnor" undervisning, och lämna dom på efterkälken som inte har förmågan att koncentrera säg lika mycket när man bara har spring i benen och lek i sinnet.

    Lek, dans, sång, måleri. ett bra alla ska få vara med alla är lika mycket värda sätt, som jag upplever fullständigt saknas i den traditionella skolan.
    Och otroligt kärleksfulla varma förstående människor som är lärare och personal.

    Dessutom engageras föräldrarna in i skolans arbete på ett bra sätt tycker jag, städning, bakning, temadagar mm.

    Det bästa jag tycker att du kan göra är att studera så mycket du kan för att kunna bilda dej en ordentlig uppfattning om alla alternativ.
    Waldorf är ju min favorit pedagogik, du kommer säkert att hitta vad du upplever som bäst, bara du engagerar dej och studerar och fördjupar dej och letar efter allt du hittar.

    Jag tror dock inte på traditionel medicinering med amfetaminderivat preparat. Kärlek och engagemang är metoden. 
    Stort tack för att du tog dig tid att svara så utförligt. Jag har kollat upp waldorf ordentligt innan men dömt ut det just för att det är så ostrukturerat och fritt vilket ju tyvärr inte passar ett barn med ADHD.
  • byggsmededen
    Medusan skrev 2013-03-10 09:44:14 följande:
    Stort tack för att du tog dig tid att svara så utförligt. Jag har kollat upp waldorf ordentligt innan men dömt ut det just för att det är så ostrukturerat och fritt vilket ju tyvärr inte passar ett barn med ADHD.
    Du verkar engagerad så jag betvivlar inte på att du kommer att hitta det bästa för ditt barn, som sagt det är bara min egen uppfattning och vad jag tror, inte nått absolut.

    Lycka till 
  • Litet My
    Medusan skrev 2013-03-09 14:15:15 följande:
    Sonen har inte så stora problem att det är befogat att sätta honom på en specialskola. Vore dock intressant att få höra vilken det är. Är det Blischsters skola?

    Jag tror också att det är jätteviktigt vilka vuxna det är som arbetar på skolan. Frågan är bara hur jag ska få reda på vart de bästa pedagogerna finns? Det är mitt största problem. Har en lång lista med skolor där jag sitter och läser kvalitetsredovisningar men det säger ju inte allt. Vet inte hur jag ska veta vilka skolor som är bäst.


    Vi bor inte i Skåne utan i Stenungsund, men samma typ av skola borde ju finnas lite runtomkring.

    Jag skulle gått med i en grupp eller dyl och försökt träffa fler föräldrar med barn som har NPF och se vad de tycker om skolorna. Tex FB gruppen "Hjärtefrågor NPF" eller dyl som är en låst grupp. Trots allt är det ju föräldrarna till barnen med npf som vet vilken hjälp de fått och hur det fungerat.  
  • Medusan
    Litet My skrev 2013-03-10 12:13:50 följande:

    Vi bor inte i Skåne utan i Stenungsund, men samma typ av skola borde ju finnas lite runtomkring.

    Jag skulle gått med i en grupp eller dyl och försökt träffa fler föräldrar med barn som har NPF och se vad de tycker om skolorna. Tex FB gruppen "Hjärtefrågor NPF" eller dyl som är en låst grupp. Trots allt är det ju föräldrarna till barnen med npf som vet vilken hjälp de fått och hur det fungerat.  
    Jo det har du rätt i. Har frågat i ADHD-gruppen här på FL också men får knappt några svar där. Är den gruppen på FB så aktiv att man kan förvänta sig att få svar tror du?
  • ida79

    Jag är inte inne här så ofta men hoppas att detta svar kan vara till någon hjälp trots att det var ett tag sedan du ställde frågan. Som jag tidigare skrivit har vi bytt från en liten skola med små klasser till en stor skola med stora klasser och allt fungerar mycket bättre. Min son har nu gått i den nya skolan i 1 1/2 år. 

    Jag önskar att kunde förklara varför flytten blev så bra och till viss del kan jag det och till viss del tror jag att det handlar om att vi hade tur. Vi flyttade till ett samhälle där jag kommer ifrån. På orten finns tre grundskolor. Två av dem ligger ganska nära vår bostad och båda dessa har samma rektor och skolledning. Så egentligen har vi inte gjort så mycket aktiva val kring skolan. Jag pratade med rektorn på telefon och ställde de klassiska frågorna om hur erfarenheten är att arbeta med barn med diagnoser, arbetssätt, skolhälsovård mm. Jag var öppen och berättade allt om hur det varit. Sedan tror jag att matchningen mellan min son och klassläraren varit viktig och den kunde rektorn göra tack vare en grundlig utredning på Bup/habliliteringen (samt en duktig rektor).

    Skolan har rena klassser, men arbetar vissa timmar i åldersblandade grupper med olika tema. Detta fungerar också bra för min son. Men för honom är det viktigt att grunden är vanlig klassrumsundervisning utan så mycket egna val och "fri tid".  Skolans specialpedagog har också varit mkt viktig. Min son har även ngt som liknar CVI, hjärnsynskada. Spec.ped har tagit fram bra material och underlättat för läraren. Åtgärsprogram kan också vara en sak att fråga om. Jag förstår din oro kring hur man ska veta om det verkligen fungerar när man är på plats. Vi skriver åp var sjätte vecka och dom har verkligen ett innehåll och ett syftte och följs upp noga.

    Mitt råd blir nog att ringa till specialpedagogen på den skola ni tänker och prata om det som oroar dig. Får du bra kontakt och det verkar som att hon/han kan sin sak tror jag att det kommer att bli bra. Du kan ju även be att få komma och vara med på en lektion utan att ditt barn är med om det är ok för skolan.        

Svar på tråden Vad för typ av skola till 6-åring med ADHD?