• Anonym (bec)

Jag har blivit en bitter ex-fru

Egentligen vet jag inte vad jag vill med detta inlägg. Kanske vill jag bara skriva av mig, eller beklaga den jag har blivit.

Efter tio års äktenskap och 4 barn tillsammns fattade vi det gemensamma beslutet att separera och senare skiljas. Även om vi hade bråkat en del innan så gick själva skilsmässan ganska smidigt. Nu har det gått några år och min ex-man har träffat en ny. Och det i sig stör mig inte, jag vill itne ha honom tillbaka, och jag har också dejtat och träffat andra även om jag inte har något förhållande just nu. Men jag stör mig på deras förhållande!! Och jag är mest irriterad på mig själv för att känna så här.

Hans nya är yngre och snyggare, barnen gillar henne, hon verkar alltid glad och positiv och han verkar verkligen lycklig med henne. En gång såg jag av misstag en lapp som hon hade skrivit åt honom och han hade svarat, och så gulligt skrev vi aldrig åt varandra. Jag har också hört när han pratar med henne i telefonen, samma sak där. Jag har också hört hur barnen pratar om henne och hur de är tillsammans. Det jag tyckte var jobbigt i vårt äktenskap verkar hon istället vända till något positivt. Det känns ibland som att hon fått den man som jag många gånger i vårt äktenskap änskade att han var.

På en fest hörde jag hur två av mina och min ex-mans gemensamma vänner pratade om henne och att hon hade sagt att han hade barn från ett tidigare äktenskap bara var något positivt och att hon fått det bästa av två världar. JAg vet att jag borde vara glad och nöjd, då många av mina skilda vänninor har haft skilsmässor med mycket bråk och fulspel och där det varit osämjor med barnen och mellan barnen och pappans nya fru. Men jag känner mig som en bitter kärring ibland. Är detta normalt? Går det över?     

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-09 11:57
    Känner du som jag får du gärna också skriva så kanske vi kan vara bitter ihop

• Svar på tråden Jag har blivit en bitter ex-fru
  • Anonym (Abc)

Jag har inte separerat så jag har ju aldrig upplevt precis det där. Men däremot är det inte helt ovanligt att jag blir svartsjuk på folk i min närhet och bygger upp en bitterhet mot personerna. Det som de hör personerna har gemensamt är att de är glada, sociala, trevliga, alla gillar dem och att de inte är mina direkta vänner utan mina vänners vänner (utom en person som är min bästa vän). Min enda lösning som jag har på problemet är att vara ärlig om det. Genom att släppa ut det gröna monstret i garderoben så har det försvunnit. Vet ju inte hurdan relation du har till din exman och hans fru men om ni har en bra relation så tror jag att det bästa du kan göra är att vara ärlig med hur du känner. Och med att vara ärlig menar jag inte att man visar sin bitterhet utan att man helt enkelt försöker sätta ord på hur man känner och varför man känner på det sättet. Och eftersom att orsaken till att man känner så är för att personen är bra så är det ju inte något taskigt som man kastar på den utan faktiskt en komplimang.

• Anonym

Ja, det är normalt min sambos ex gör likadan. Hon blir så irriterat på mig för att jag älskar deras barn. Och jag är väldigt positiv person vill att min man känna sig älskad osv. Men hon blir förbannad och hittar på saker för att bråka med oss. Jag tycker att du ska låta bli och tänka på vad de gör eller säger till varandra ist satsa på ditt liv.

• Anonym (bec)
    Anonym (Abc) skrev 2013-03-09 09:47:43 följande:
    Jag har inte separerat så jag har ju aldrig upplevt precis det där. Men däremot är det inte helt ovanligt att jag blir svartsjuk på folk i min närhet och bygger upp en bitterhet mot personerna. Det som de hör personerna har gemensamt är att de är glada, sociala, trevliga, alla gillar dem och att de inte är mina direkta vänner utan mina vänners vänner (utom en person som är min bästa vän). Min enda lösning som jag har på problemet är att vara ärlig om det. Genom att släppa ut det gröna monstret i garderoben så har det försvunnit. Vet ju inte hurdan relation du har till din exman och hans fru men om ni har en bra relation så tror jag att det bästa du kan göra är att vara ärlig med hur du känner. Och med att vara ärlig menar jag inte att man visar sin bitterhet utan att man helt enkelt försöker sätta ord på hur man känner och varför man känner på det sättet. Och eftersom att orsaken till att man känner så är för att personen är bra så är det ju inte något taskigt som man kastar på den utan faktiskt en komplimang.
    Jag vet inte om jag skulle klara att säga det till honom. Vet inte riktigt vad det ska leda till heller, men jag förstår iden med att släppa ut monstret. Kanske det är det jag har gjort nu, här.
  • Anonym (bec)
    Anonym skrev 2013-03-09 09:57:09 följande:
    Ja, det är normalt min sambos ex gör likadan. Hon blir så irriterat på mig för att jag älskar deras barn. Och jag är väldigt positiv person vill att min man känna sig älskad osv. Men hon blir förbannad och hittar på saker för att bråka med oss. Jag tycker att du ska låta bli och tänka på vad de gör eller säger till varandra ist satsa på ditt liv.
    Ja, det är ju det jag vill!!

Jag blir inte förbannad, jag är tacksam och glad för deras och mina barns skulle även om det inte låter så på mitt inlägg. Jag hoppas verkligen inte att barnen har märkt av detta. 

• Anonym

När jag var ny på mitt förra jobb så var en kollega precis i din sits. Hon var bitter för exet hade en ny. Men hon vart en underbar rolig kollega som gjorde massor med roliga och intressant saker på fritiden. Och hon träffade en ny. Så sörj, var bitter men gå vidare.

• Anonym (bec)
    linjes skrev 2013-03-09 10:29:48 följande:
    Ja det går över

Talar du av egen erfarenhet vill  jag gärna höra mer!
  • linjes
    Anonym (bec) skrev 2013-03-09 10:50:59 följande:

Anonym (bec) skrev 2013-03-09 10:50:59 följande:

Ja det skulle jag nog påstå,vi va tillsamans 17 år 2 barn ,gifta i 2 år sen skilde vi oss,efter så många år tillsamans blir man bitter ett tag efter,man har dom tankarna,varför var vi aldrig så lyckliga,varför gjorde han inte så med mig mm mm,men ja det går över...jag är omgift och lycklig nu 3 år efter skilsmässan,fast jag gifte om mig rätt snabbt
  • Anonym (bec)

435 som har läst men bara fyra som har svarat?! Ingen mer som har en åsikt eller liknande erfarenheter? Känner du som jag får du gärna också höra av dig kan vi vara bitter ihop

Svar på tråden Jag har blivit en bitter ex-fru