• tigeru

Bäddsoffor, sängskåp, transformers, compact living

Bor i en etta och har blivit sugna på nya roliga lösningar på platsbristsproblemet som inte innefattar lån och flytt.

Funderar i första hand på att byta till en bäddsoffa eller fixa till ett sängskåp. Är klart nöjd m vår nuvarande säng, men vore schysst att kunna låta vardagsrummet vara ett vardagsrum emellanåt...! Typ när man har gäster osv.

Men verkar vara lättare sagt än gjort. Har än så länge hittat endast en bäddsoffa som inte kostar skjortan (ändå lite dyr) och som är både stor nog och har sköna pocketfjädrar i bägge bäddarna (som sitter ihop ist för att en är flyttbar). Finns en del alternativ om man kan avstå från så specifika krav på madrass, t ex. på sweef.se, men inga riktigt klockrena. Har ni några tips?

När det gäller bra sängskåpslösningar verkar läget vara ännu sämre. Finns några enstaka leverantörer som verkar ta överpris för sina halvdana lösningar. Finns ju det där kitet som säljs via yousee.se (Sesam) och som dyker upp emellanåt på TV... men om jag inte har helt fel ingår det inget bra system m fjädrar el. hydraulik som ska underlätta upp- och nerfällning. Inte alls smidigt och elegant!

Tycker att många av de idéer (ff a. design, mekanik) som används inom nichen "compact living" är riktigt schyssta och vore glad om ni kunde komma m tips och förslag på sånt som kan grejas även i Sverige utan att man blir helt pank :)

• Svar på tråden Bäddsoffor, sängskåp, transformers, compact living
  • tigeru

Ute på nätet finns det ju självklart en massa, t ex. om man söker efter olika sätt att göra "murphy beds".

Finns ju även sånt som svenska Matroshka Furniture:

Inte helt lättåtkomligt för privatpersoner men kanske ett koncept som kan tillämpas av den händige hemmasnickaren

• Nyfiken gul

har ni någon händig snickare i er närhet? 

Jag rekommenderar starkt en loftsäng i taket så får ni hela golvytan att använda som vardagsrum.

Ett par kompisar till mig ritade en säng tillsammans med en snickare och i tjockt trä + rejäla kedjor platsbygdes sängen i taket.  Sitthöjd i sängen. Trästege byggdes i fotändan.   Den placerades i närheten av dörren in till rummet och som en förlägning av sängen bygdes även en konsolhylla ovanför dörren som avlastningshylla/bokhylla/nattduksbord.  Om jag minns rätt så köpte dom en enkel resårbotten 140 cm från IKEA och la ner i sängstommen.

Dom bodde i en liten etta på 35 kvadrat så dom tänkte verkligen till när dom byggde sängen.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
     Ungefär så här såg sängen ut som dom hade - fast längst bak mot fotändan hade dom tjocka kedjor/kättingar som satt ordentligt fastborrad i taket. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • tigeru

Hehe undviker loftsängar pga att de hotar både spontanitet och lathet! Men de är onekligen schyssta i en del situationer.

• Grappa

Jag hade en sesam till min 120 säng, behövs då verkligen ingen hydraulik, jag lyfte upp den med ena handens fingertoppar.
    Hade du tänkt ha sängram eftersom du tror det blir för tungt?

• tigeru

Inte en hel ram om det blir en sån, men fint tjockt träbotten och den ska stå lodrätt (och vi är korta). Vill dock ha hydraulik el. fjädrar mest för att jag gillar smidigheten samt att jag vill att den ska kunna hållas upp/saktas ner mitt i luften

• Grappa
    tigeru skrev 2013-03-09 18:40:17 följande:
    Inte en hel ram om det blir en sån, men fint tjockt träbotten och den ska stå lodrätt (och vi är korta). Vill dock ha hydraulik el. fjädrar mest för att jag gillar smidigheten samt att jag vill att den ska kunna hållas upp/saktas ner mitt i luften
    Alltså, hur lång du är kvittar, du behöver inte nå ända upp när den är uppfälld. Jag tar tag i sidan när jag fäller ner den.

Själv fällde jag in sängen i min väggarderob och drog för dörren när den var uppfälld, så att den försvann helt från rummet när jag inte använde den. Då spelar inte heller det nån roll hur den ser ut.

Svar på tråden Bäddsoffor, sängskåp, transformers, compact living