• Anonym

Varför skäller min hund på ingenting?

Har en liten blandras hane på 2 år som skäller ganska ofta inomhus på ingenting.. 
    Och det kan vara ganska jobbigt..  

Det spelar ingen roll om vi säger "nej!" med bestämd röst, eller om vi ignorerar honom. Eller om han fått jätte mycket hjärngympa eller inte. Han ska alltid fortsätta skälla, han lyssnar inte på oss.. Även fast vi varit bestämda och sagt nej ända från start när han kom hem till oss.

Han fattar vad "nej" är när det gäller annat, men inte när han skäller.. 

Vet någon vad vi kan göra åt detta?? 
    Känns som att vi testat ganska många saker och inget verkar fungera på honom.

Han kan skälla när han äter, sover, vilar osv.. 

Skulle vara hemskt snällt om någon kunde hjälpa och ge tips!! 

• Svar på tråden Varför skäller min hund på ingenting?
  • Anonym

Ni har tur, vår hund skäller för allting.Flört

• Petrol

Är ni konsekventa i att säga nej och rätta hunden, dvs varje gång, hela tiden?
    Tränar ni hunden på något annat sätt?

Sen finns det ju också alternativet att hunden märker något som ni inte gör, att försöka se på saken ur en hunds ögon är inte det lättaste:)

• Anonym

Hellre det än pipandet min hund håller på med

• Anonym

Är du säker att han inte hör något? Har ni grannar? Bor ni lantligt?

• TomMon

Vår hund har börjat skälla för ingenting, vi misstänker att han börjar höra dåligt. :(

• GrodanHopp

Är det larmanade raser i hunden? I så fall är det ju rasdrag som kommer fram. (Sen kan ju detta dämpas, men ni får iaf en förklaring till varför) Är uppfödaren av hunden seriös så kan ni fråga denne om råd och tips.

• Anonym

Han är shih tzu och bolognese.. 
    Ja vi säger åt honom varje gång! Men har läst att man ska kunna ignorera dom också och det testade vi, men det fungerade inte. Och det fungerar inte att säga åt honom heller :/

Nja, vi låter honom söka godis och klura ut hur han ska få ut godis ur kartonger och liknande. Brukar även lägga små spår i skogen också och träna kommandon/lite lydnad. 

Nej men han kan ligga och vila sedan skäller han till 1-2 ggr sen är han tyst igen. Sen kan han göra sådär flera ggr om dagen. Det spelar ingen roll om hur länge vi varit ute eller inte. Samt om han fått hjärngympa osv eller inte.

Och när man säger till honom så börjar han morra lite eller så skäller han till igen fast lägre, så att han verkligen ska få sista ordet. Som om vi inte skulle höra honom men det gör vi ju :P

• Anonym

Han kanske ser något? någon nära som gått bort senaste tiden? jag tror på att det finns mer världar än vi kan ana. Hundar kan se lättare än människor.

• Anonym

Jo jag tror också på sådant. 
    Ja ibland kan han morra ut mot hallen som om vi hade någon främling där. Så det kanske är någon som är där bara att vi inte kan se det.

Men tycket fortfarande att det är märkligt att han ska fortsätta när vi väl sagt åt honom. 
    Han vet ju som sagt vad NEJ betyder annars :S 

Svar på tråden Varför skäller min hund på ingenting?