• traveler

Kan man vara särbo hur länge som helst?

Svaret är givetvis JA, och jag är inte dummare än att jag tror att det säkert finns många särbopar där ute som tycker att det fungerar jättebra.

Från mitt eget perspektiv så tycker jag ändå att ett särboförhållande inte känns som något permanent. När man träffar någon så det förståss bra att inte flytta ihop för snabbt innan man lärt känna personen ordentligt och känner sig säkrare på att förhållandet kommer att fungera.

Men är det inte oftast det som de flesta drömmer om. Att få bo tillsammans med den personen man älskar under samma ta, dela samma säng etc?

Jag tror inte att ja jag skulle kunna lova min partner tro, hopp och kärlek i flera ut utan att dela platform med henne. Det skulle helt enkelt inte kännas rätt.

Vad tycker ni?             

• Svar på tråden Kan man vara särbo hur länge som helst?
  • Dundermuppen

Man ska ju ha att flytta ihop som mål.. Sen behöver det ju  inte gå så snabbt. Utan det kan ju väntas med upp till ett par år innan man kan känna att man behöver flytta tillsammans och skaffa något gemmensamt. Är emot ultimatum då den ena halvan vill flytta ihop annars tar det slut. För det ska ju kännas rätt för båda när den dagen kommer

• Anonym

Kan det bero på åldern och familjeförhållandena?

Själv vill jag vara särbo - skulle inte vilja  flytta ihop.
    Jag är kvinna och självförsörjande.

• Anonym

Varför "ska" man ha samboskap som mål? Många mår bra av att vara särbos. Varför tvinga in sig i fårfållan med alla andra, om det inte passar en?
    Jag tror detta är en åsikt från en ganska ung person. Om målet är att skaffa familj etc så är samboskap ganska praktiskt, men inte alls nödvändigt. När barnen väl är vuxna finns det ju inga direkta praktiska skäl för att samboskap skulle vara "nödvändigt". 

• Anonym

Som sagt..¨målet kanske är att flytta ihop till slut? Det är olika,vissa vill ju vara särbo hela livet(kanske reser mycket,jobbar mycket osv)
    Jag har valt att vara särbo.varit det i 5år nu..blir minst 5år till. Min särbo har barn..som fungerar sådär..och då väljer jag att inte leva med de. 

• traveler
    Anonym skrev 2013-03-09 22:28:45 följande:
    Varför "ska" man ha samboskap som mål? Många mår bra av att vara särbos. Varför tvinga in sig i fårfållan med alla andra, om det inte passar en?
    Jag tror detta är en åsikt från en ganska ung person. Om målet är att skaffa familj etc så är samboskap ganska praktiskt, men inte alls nödvändigt. När barnen väl är vuxna finns det ju inga direkta praktiska skäl för att samboskap skulle vara "nödvändigt". 

Det kan ju visst finnas praktiska saker även när barnen flugit ut. Som en hyra, en elräkning, etc.
  • Anonym
    traveler skrev 2013-03-09 22:31:43 följande:

Det kan ju visst finnas praktiska saker även när barnen flugit ut. Som en hyra, en elräkning, etc.
    Visst, och det ska vara avgörande för om man bor tillsammans eller ej? Tror inte jag skulle vilja vara med i en sån relation, tack.
  • Anonym (kvinna)

Jag har bott ihop med människor tidigare men vill INTE vara med om detta igen. Jag behöver mycket ensamtid, jag behöver få ha saker "på mitt sätt" hemma utan att någon annan "stör min ordning". Jag ogillar att sova med andra, vill ha mitt badrum för mig själv och så vidare. Så för mig är särborelation ett krav om jag ska ha en partner. 

• Anonym
    Anonym (kvinna) skrev 2013-03-09 22:38:42 följande:
    Jag har bott ihop med människor tidigare men vill INTE vara med om detta igen. Jag behöver mycket ensamtid, jag behöver få ha saker "på mitt sätt" hemma utan att någon annan "stör min ordning". Jag ogillar att sova med andra, vill ha mitt badrum för mig själv och så vidare. Så för mig är särborelation ett krav om jag ska ha en partner. 
    Samma här.
  • traveler
    Anonym skrev 2013-03-09 22:34:18 följande:
    Visst, och det ska vara avgörande för om man bor tillsammans eller ej? Tror inte jag skulle vilja vara med i en sån relation, tack.
    Jag har inte sagt att det är avgörande men inte desto mindre är det praktiska fördelar med gemensamt boende. Att man sparar på olika omkostnader
  • Anonym (samba)

tycker inte man ska ställa ultimatum och göra slut om man är särbos..

omständigheter kan göra att det  i början är bäst, det kan ta år innan man gör det

Andra kan inte ha någon inpå sig jämt

Oavsett om man är särbos eller ej, livet kan förändras , känslor behov, likaså

Det finns ingen hundraprocentig säkerhet

Människor är olika, andra vill bo ihop och vara nära när man väl är ihop

andra behöver egentid

man kan vara särbo   .... förhållanden ser olika ut

• MRMR1

Målet är inte att bo ihop eller vara särbos. Jag har själv haft tanken att man "måste" bo ihop med tiden, för den man älskar vill man vara med varje dag. Jag har lärt mig annorlunda.

Livet är inte alltid svart eller vitt. Man kan älska någon och olika saker gör att man inte kan bo ihop av praktiska saker eller av känslomässiga.

Om vi slutar tänka på hur folk eller andra brukar göra och fokuserar oss på vad känns rätt för mig, släpp kartan du fått ihänderna som liten av dina föräldrar/uppväxt. Töm den och börja använda din egen känsla och intution ,istället för att få svar från andra hur de brukar göra.

Då blir du sann mot dig själv och kommer må mycket bättre.

• Lilje

Jag drömmer inte alls om att bo ihop under samma tak. Jag vill behålla spänningen och romantiken, och inte byta ut det med vardag, disk och bonusveckor. Vi är skitnöjde som vi har det, och kommer nog stanna som särbos i åtminstone 10 år till.

• Anonym (Kär)

Vi trivs som särbo, och har varit det i 10 år, då vi båda är "ensamvargar" och behöver egen tid. Sen när vi väl ses är det underbart! Solig Visst är vi oense om en del saker, men jag har lärt mig att kompromissa. 

• Anonym

Förstår inte heller varför man måste bo ihop? 
    Jag och min sambo bodde ihop i ett år innan vi insåg att det inte funkade. Så vi flyttade ifrån varandra men fortfarande så såg vi ingen anledning att göra slut. Vi kunde bara inte bo ihop vi var för olika gällande allt sånt.  
    Nu har vi bott ifrån varandra i 4 år och det funkar hur bra som helst. Det är skönt att vara hemma själv. Behöver man närhet så åker man hem till han behöver man vara själv så stannar man hemma. Tycker nästan som särbos att man inte tar varandra för givet på samma sätt..  

• Lilje
    Dundermuppen skrev 2013-03-09 22:06:31 följande:
    Man ska ju ha att flytta ihop som mål.. Sen behöver det ju  inte gå så snabbt. Utan det kan ju väntas med upp till ett par år innan man kan känna att man behöver flytta tillsammans och skaffa något gemmensamt. Är emot ultimatum då den ena halvan vill flytta ihop annars tar det slut. För det ska ju kännas rätt för båda när den dagen kommer
    Fattar inte heller varför man ska ha det som mål?  Är det ungefär samma som att man ska få gemensamma barn efter ett tag?
Svar på tråden Kan man vara särbo hur länge som helst?