• hembygdsvärnet

dölja ägg?

Hej!

Vi har väldigt svårt att få vårt barn att äta ägg. Han har nästan som en äggradar och kan känna det i vilken mat som helst, och börjar då spotta och gråta. Iom att det är så pass nyttigt så vore det bra att det funkade, plus att man ju ska äta mycket omega3-fetter.

Har ni några tips på hur man kan krydda barnmaten så att man kan kamouflera äggsmak (eller vad som helst egentligen) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-10 08:54
    Vårt barn är alltså 9 månader och har inga tänder =).

• Svar på tråden dölja ägg?
  • Lena

Som barn åt jag bara ägg i pannkakor av olika sorter och maräng och sockerkaka. Numera äter jag det i små omeletbitar i nasigorang.

• Lena
    Lena skrev 2013-03-10 08:31:40 följande:
    Som barn åt jag bara ägg i pannkakor av olika sorter och maräng och sockerkaka. Numera äter jag det i små omeletbitar i nasigorang.
    Med de vill jag säga att jag har inte hittat något annat som döljer äggsmaken.
  • aronnax

Det finns andra proteinkällor iofs. men ägg är ju lätt att fixa så som ovan: NaziGoreng skulle kunna funka. Ugnskannakaka kanske? men det nyttiga tas väl ner av all sylt.

Blanda två ägg-gulor i potatismoset är gott.

Försök att inte stirra dej blind på att ägg är så nyttigt så att det blir en grej av det.    

• IsDimma

Häll en äggula eller två i sås, istället för mjöl. Men låter det inte koka efter att du hällt i äggen.
    Chokladmouse? Men mörk choklad, grädde och äggulor behövs inget extra socker om man nu tycker det är onödigt.

• hembygdsvärnet

Vill förstås inte tvinga i han nåt, mest att ägg är en väldigt praktisk näringskälla och att vi inte äter fisk eller kött varje dag här hemma. OBS! glömde nämna att det rör sig om en niomånaders utan tänder =)

• Eleonor01

Problemet är ju löst om du lagar mat till honom m kött å fisk som du kan Tina upp när ni inte äter det

• Dr Mupp

Om han spottar och gråter av ägg så kanske det är så att han faktiskt inte tål ägg utan får ont i magen av det.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • MrsC74

Vi har fått rådet av BVC att inte ge så mycket ägg innan 1 år. En 9 månaders behöver inte ägg. Strunta i det och ge annat. Prova igen när han är äldre. Smaken ändras.

• hembygdsvärnet

Tack för alla kloka svar!
    Vi tänkte prova att bara ge gulan och om han inte vill ha det heller så avvaktar vi tills framtiden.

• nytt eller gammalt

Det kan också vara så att han är allergisk mot ägg, då kan det liksom bränna i munnen av det. Min bror som är allergisk mot ägg har berättat det, han var som din son när han var liten.

• Annelie 76

Min son gillade varken ägg eller pannkaka i den åldern. Nu när han är 18 månader äter han både stekt ägg och pannkaka, bara helt sådär. Kokt ägg går sådär fortfarande. Du behöver alltså inte stressa, äggätandet kan komma lite senare. Vid 9 månader är det iaf ersättning/bröstmjölk som är huvudnäringen...

Svar på tråden dölja ägg?