Guldhamster eller dvärghamstrar till 8-åring och 6-åring?
Hej!
Dottern fyller år om en månad och ska få en eller två hamstrar av oss. Själv hade jag en guldhamster när jag var liten, och den blev mycket tam och ompysslad. Tyvärr kan man ju bara ha en av dessa så nu har jag kikat lite på dvärghamstrar istället och blivit sugen på det. Mycket för att det går att ha 2, och vi har ju en lillebror med som säkert skulle bli glad för en "egen" hamster. Problemet är bara att jag inte vet hur dessa är i temperament, och det jag hittat på google säger inte så himla mycket tycker jag. Vad är era erfarenheter?
Saker som talar för dvärg är:
*kan ha 2 (lite mer underhållande att titta på dem)
* lite mer aktiva på dagen? (som jag förstått det iaf)
Saker som talar emot:
* svårare få tam? (sprattligare, snabbare?)
* mer bitska? (någon en bekant sa fick dem att bestämma sig för en guldis till barnen, men jag vet inte hur sant det är)
Jag hade som redan bestämt mig för dvärghamstrar, men sen fick jag den här nya infallsvinkeln, att dom inte skulle bli lika tama, att dom är för snabba och sprattliga för att barnen ska kunna hantera dem (jag ser något liknande gerbiler framför mig, dom är ju sjukt snabba). Men på en uppfödares sida hävdades det att det var ett UTMÄRKT första djur för barn från ca 8 års ålder...
Vad har ni för erfarenheter?