• Tjohalia

Guldhamster eller dvärghamstrar till 8-åring och 6-åring?

Hej!
    Dottern fyller år om en månad och ska få en eller två hamstrar av oss. Själv hade jag en guldhamster när jag var liten, och den blev mycket tam och ompysslad. Tyvärr kan man ju bara ha en av dessa så nu har jag kikat lite på dvärghamstrar istället och blivit sugen på det. Mycket för att det går att ha 2, och vi har ju en lillebror med som säkert skulle bli glad för en "egen" hamster. Problemet är bara att jag inte vet hur dessa är i temperament, och det jag hittat på google säger inte så himla mycket tycker jag.  Vad är era erfarenheter?
    Saker som talar för dvärg är:
    *kan ha 2 (lite mer underhållande att titta på dem)
    * lite mer aktiva på dagen? (som jag förstått det iaf) 

Saker som talar emot:
    * svårare få tam? (sprattligare, snabbare?) 
    * mer bitska? (någon en bekant sa fick dem att bestämma sig för en guldis till barnen, men jag vet inte hur sant det är)

Jag hade som redan bestämt mig för dvärghamstrar, men sen fick jag den här nya infallsvinkeln, att dom inte skulle bli lika tama, att dom är för snabba och sprattliga för att barnen ska kunna hantera dem (jag ser något liknande gerbiler framför mig, dom är ju sjukt snabba). Men på en uppfödares sida hävdades det att det var ett UTMÄRKT första djur för barn från ca 8 års ålder...

Vad har ni för erfarenheter? 

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Svar på tråden Guldhamster eller dvärghamstrar till 8-åring och 6-åring?
  • Loriyana

Min dotter hade dvärghamster och den sov hela dagen och var vaken på natten. Den bet och den tuppade av rätt snabbt. Tror vi gick igenom 4 hamstrar på ett år. Nu har hon två marsvin istället och det går jättebra! Kommer aldrig köpa hamstrar igen.

• Dr Mupp

Vi har både dvärghamstrar och guldhamstrar.

Köper man från uppfödare så får man en hamster som är handtam och som inte bits. Våra dvärgar från uppfödare har aldrig blitit. Köper man får djuraffären så får man en hamster som inte är handtam och kan bitas. Våra dvärgar (omplacering) från djuraffären bet och blev aldrig tama (Jag lyfte dem med vantar för att slippa bli biten).

Nått som man bör vara medveten om när det kommer till dvärghamstrar är att det inte är helt ovanligt att de slåss och måste säras. Hos oss har det hänt med två par. Det betyder att man akut måste fixa fram en till bur.

Jag personligen gillar guldisarna mer, men det är en smaksak.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • tilj75

Är det inte hamstrar som sover på dagen?

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Dr Mupp
    tilj75 skrev 2013-03-10 09:14:04 följande:
    Är det inte hamstrar som sover på dagen?
    Jo alla hamstrar är nattaktiva. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • tilj75

Jag har aldrig haft vare sig hamster eller marsvin men jag tycker att marsvin verkar vara så mycket mer sociala, de är ju lite större iofs och kanske behöver mer pyssel och större bur?
    (sorry, jag kanske inte har nåt i tråden att göra, men jag bara väntar på att mina killar ska börja tjata om djur=))

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Tjohalia

Tack för era svar! Marsvin är inte aktuella, det har jag haft flera stycken och jag vill ha ett enklare djur som inte kräver lika stor skötsel (och mindre bur, mindre nedskräpning, mindre lukt etc).

Tyvärr bor vi i norrbotten och jag har inte hittat någon uppfödare här, så vi måste nog vända oss till djuraffär. Min guldhamster köptes på djuraffär och bet några gånger i början men sen blev hon som sagt var väldigt tam. Låg och sov i min hand på kvällarna tex =)
    Om dom måste säras på så får vi lämna tillbaka den ena, det har jag redan förhört mig om på djuraffären. Bara vi säger till när vi köper dem. Dom har också beställt hem den bur jag vill ha (som är lite större).

Jo, alla hamstrar sover på dagen, men det jag läst mig till är att guldhamstrar har en sömn som är mer lik människans, dvs sover ett antal timmar i sträck och sedan är vaken hela natten medan dvärghamstern sover mer i perioder och är upp kortare stunder och sedan lägger sig igen under dagtid. Och att man kan "vänja" om deras dygnsrymt litegrann (typ att dom vaknar när det rörs omkring dem). Men jag vet inte hur det stämmer.

Det jag mest undrar är: är dom sprattliga och svåra att hantera för ett barn? Är dom supersnabba som gerbiler? 

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Dr Mupp
    tilj75 skrev 2013-03-10 09:22:18 följande:
    Jag har aldrig haft vare sig hamster eller marsvin men jag tycker att marsvin verkar vara så mycket mer sociala, de är ju lite större iofs och kanske behöver mer pyssel och större bur?
    (sorry, jag kanske inte har nåt i tråden att göra, men jag bara väntar på att mina killar ska börja tjata om djur=))
    Marsvin är superbra som första djur till barn (med föräldrar som han huvudansvaret). Betydligt roligare än hamstrar.
    Nackdelen med marsvin är att de är allergena och äter hö vilket är alelrgiframkallande. Burstorleken kan ju förståss vara ett problem om man har dåligt med plats. 
  • Tjohalia
    tilj75 skrev 2013-03-10 09:22:18 följande:
    Haha, jag har också väntat, dottern var inte särkilt intresserad alls. Ända tills jag tog med henne till djuraffären och visade henne hamstrarna Sen har jag lyckats övertyga hennes pappa med, men han har genomskådat mig. Och resten av släkten med. Här är det nog framförallt mamman som vill!

Marsvin ÄR mer sociala, men kräver betydligt mer omvårdnad. Dom kissar där dom råkar befinna sig. löser en massa hår och kräver stor bur som måste rengöras OFTA. Dessutom äter dom stora mängder hö som skräpar ner massor. Men det ÄR ett trevligt djur! Dom kan sitta i timmar i famnen på kvällen framför teven, och sova och tvätta en i ansiktet och prata och ha sig.

Egentligen tycker jag tamråttan är det ultimata burdjuret. Dom är både trevliga, sociala, tama OCH underhållande och roliga (ett marsvin är det som ungdjur, sen blir dom rätt slöa och lata och ligger mest och njuter av livet). Men råttor luktar och skräpar ner, och lämnar kissrevir överallt där dom går... 
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Dr Mupp
    Tjohalia skrev 2013-03-10 09:23:52 följande:
    Tack för era svar! Marsvin är inte aktuella, det har jag haft flera stycken och jag vill ha ett enklare djur som inte kräver lika stor skötsel (och mindre bur, mindre nedskräpning, mindre lukt etc).

Tyvärr bor vi i norrbotten och jag har inte hittat någon uppfödare här, så vi måste nog vända oss till djuraffär. Min guldhamster köptes på djuraffär och bet några gånger i början men sen blev hon som sagt var väldigt tam. Låg och sov i min hand på kvällarna tex =)
    Om dom måste säras på så får vi lämna tillbaka den ena, det har jag redan förhört mig om på djuraffären. Bara vi säger till när vi köper dem. Dom har också beställt hem den bur jag vill ha (som är lite större).

Jo, alla hamstrar sover på dagen, men det jag läst mig till är att guldhamstrar har en sömn som är mer lik människans, dvs sover ett antal timmar i sträck och sedan är vaken hela natten medan dvärghamstern sover mer i perioder och är upp kortare stunder och sedan lägger sig igen under dagtid. Och att man kan "vänja" om deras dygnsrymt litegrann (typ att dom vaknar när det rörs omkring dem). Men jag vet inte hur det stämmer.

Det jag mest undrar är: är dom sprattliga och svåra att hantera för ett barn? Är dom supersnabba som gerbiler? 
    Beror på vilken sort du köper. Vi har robborovski och rysk vintervit. Robbarna är små och supersnabba. De vintervita är lugnare eller ja den ena är det, den andra har mer spring i benen, men båda tycker om att sitta i famnen. Mina barn i åldern 6-9 bär dem utan problem. 3 årigen klappar om jag eller de stora håller. 

Våra dvärgar har förövrigt samma sömnmönster som guldisen. De sover på dagarna och vaknar på kvällen.  

Hur stor bur tänkte du köpa? 
  • Nape

Tror inte det är så stor skillnad förutom att dvärghamster har kortare livslängd. Om jag inte minns helt fel blir de max 18 månader. Dotterns kompis dvärghamster blev precis ett år. Jag känner att man nog vill ha sitt husdjur liiiite längre, även om man såklart aldrig kan veta ändå.

Min dotter har en guldhamster och hon älskar verkligen den lilla krabaten. Han är inte "spattig" utan lätt att hantera. Perfekt storlek, han får plats i handen. Kan starkt rekommendera guldhamster! (Även jag älskar den lilla, han är ljuvlig.)

Svar på tråden Guldhamster eller dvärghamstrar till 8-åring och 6-åring?