• Humla85

Forlax junior till 6-månaders

Vi har fått forlax junior utskrivet till vår 6 månaders son men det är ju helt omöjligt att få i honom så mycket vätska med smak. Jag har fått i honom ca 1/3 påse om dagen med hjälpa av en liten spruta direkt i munnen. Det mesta rinner ut, han verkar inte gilla smaken. Han dricker inget förutom ersättning i flaska. Vi har försökt få i honom vatten via både flaska och pipmugg men han vill inte.

Är det någon som gett forlax till ett så pass litet barn och hur gjorde ni? Har ni några tips? ½ dl vätska är mycket.... Och varför är den smaksatt så man inte kan "gömma" den i nått annat? Urdumt...

• Svar på tråden Forlax junior till 6-månaders
  • Princessan

Vi hällde i påsen i en flaska ersättning.

Tog en mängd på ersättning vi visste han åt upp.

• Humla85

Det känns lite riskabelt med tanke på att han lever på ersättning och då han inte gillar smaken på forlaxen, tänk om han ratar ersättningen sedan?

• juliaannaeva

Be om movicol istället det är samma sak fast utan smak o lite billigare min dotter har fått forlax sen 6 månader men ratar flaskan helt. Som tur är älskar hon forlaxen ihop med vatten!

• ollie
    Humla85 skrev 2013-03-10 10:03:28 följande:
    Det känns lite riskabelt med tanke på att han lever på ersättning och då han inte gillar smaken på forlaxen, tänk om han ratar ersättningen sedan?
    Det skulle inte jag oroa mig för. Gör som så att dela upp dospåsen på två flaskmåltider, för då smakar det inte lika mycket om forlaxen. Min dotter äter också det, och hon skulle aldrig dricka det i vatten i pipmugg. Jag blandar det i vällingen på morgonen. I början delade jag dock upp det morgon o kväll, men nu är hon van vid smaken.
    Ett barn som är hungrigt äter, så oroa dig inte!

• Annaïck

Jag hade det i mjölkersättningen - inga problem och du kan ju dela upp till flera flaskor

• Princessan

Min son gillade smaken han ratade inte ersättningen och han levde också på det.

Men se till att barnet verkligen är hungrigt så går det nog bra.

Movicol är inte precis samma tror jag, tror inte läkaren skriver ut det då jag har för mig att den är ifrån två år.

• Humla85

Tack för era svar, jag blandade ½ påse i ersättningen och han åt som vanligt så det ska jag fortsätta med. Tror ni det ger skillnad på effekten om man ger halva påsen morgon och sedan lunch istället för morgon och kväll? I bipacksedeln står det att man ska ge allt på morgonen om man bara ger en påse.

• Charmed92

Jag fick också forlax utskrivet när min son var runt 6månader men jag fick inte i han de. Då fick jag movicol junior (neutral) utskrivet och de smakar ingenting och de är inte lika stor mängd heller. Dessutom var de mer effektivt!

• Charmed92

Jag fick också forlax utskrivet när min son var runt 6månader men jag fick inte i han de. Då fick jag movicol junior (neutral) utskrivet och de smakar ingenting och de är inte lika stor mängd heller. Dessutom var de mer effektivt!

Svar på tråden Forlax junior till 6-månaders