Problem med konstant sjuk kollega
Hej,
Jag har ett problem med en kollega på jobbet där jag inte alls vet vad jag ska göra. Vi har arbetat tillsammans i fem år men först nu sedan ett år sedan arbetar vi aktivt tillsammans och sitter bredvid varandra i kontorslandskap.
Redan för fem år sedan när jag träffade honom för första gången reagerade jag på att han alltid hostar mycket och verkar ha problem med hela andningen även om han inte är förkyld. Men förr satt vi inte i samma rum så när jag bara träffade honom på fika och lunchen brydde jag mig inte så mycket.
Nu när vi arbetar ihop har jag stora problem med alla hans åkommor. Han hostar konstant. Han har varit sjuk nu fyra gånger efter varandra och han arbetar alltid fast han är sjuk. Han är konstant stopp i näsan och verkar ha allmänt problem med luftrören så när han pratar låter det som han gurglar. Han är jättetorr om händer och armar så han river sin hud hela tiden så det trillar av flagor på bordet och över hans laptop, vilket är extremt ofräscht. Ibland står han över min dator eller bord och river sig och så ser jag hur det trillar ner flagor. Jag har erbjudit honom en annan typ av handkräm men han säger bara "Jag har min egen där hemma, den går så bra den". Men uppenbarligen fungerar den inte. Jag har sagt åt honom att kolla upp varför han är så torr, då det finns hjälp. Han säger bara "Ja jag borde göra det" men han gör ingenting åt det.
Han brukar dessutom sitta och andas jättetungt och ta djupa andetag och blåsa ut luft rakt ut. Han gör alltid det åt mitt håll, då han har en datorskärm som står mot mitt håll liksom. Så jag känner hur jag får hans pustar på mig. Ofta kombinerat med att han harklar upp slem och så blåser han ut luft rakt ut på mig. Det är så sjukt äckligt. Han gör likadant om man pratar med honom och han står mitt emot en, att han andas in och blåser ut luft och hostar till samtidigt, utan att hålla för. Så får man det rakt i ansiktet.
Jag har under detta året sagt åt honom flera gånger och jag har tom köpt förkylningsartiklar till honom, som han inte använder. Han kan inte äta eller dricka det eller det för att "smaken är för stark", "det smakar illa" eller "det funkar nog ändå inte", säger han. Jag har gett honom massor av tips på vad han ska undvika så han inte blir sådär slemmig i luftrören, men han säger bara "Ja man kanske borde göra så" men sedan gör han ändå inte som jag säger. Jag har även sagt åt honom att gå till en läkare med alla åkommor han har, han säger bara "Ja jag borde nog göra det, det har du rätt i", sedan gör han det inte utan fortsätter hosta och snora.
Jag har sagt åt honom att han smittar ner andra när han han beter sig såhär, men han säger bara "jaja men jag hostar i alla fall i min hand så det smittar ingen". Men jag har sett hur han hostar i handen och sedan tar i handtag etc., så andra som tar i handtaget efteråt får ju bakterierna på sig.
Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra. Jag har försökt så många gånger och jag har extremt svårt att koncentrera mig när han håller på. Jag försöker använda hörlurar med musik men jag hör ju när han hostar och snorar ändå, plus att jag tydligt känner när han andas pustar på mig. Och ser i ögonvrån när han kliar sig över armar.
Vad sjutton kan jag göra? Jag vill liksom inte gå till min chef med detta, vad ska jag säga? Ingen annan bryr sig i kontorslandskapet. Och vi arbetar ihop så det vore ologiskt att sätta sig någon annan stans. Jag försöker arbeta hemifrån mer, i synnerhet när han är sjuk, men han är ju det så ofta så jag kan inte stanna hemma hela tiden när han borde vara hemma och sjuk.
Vad säger ni?
Var gärna sakliga. Om ni tycker jag brustit i mitt handlande, vänligen lägg fram det konstruktivt. Jag vill lära mig hantera detta så var trevliga och vänliga.