• user1337

Problem med konstant sjuk kollega

Hej,

Jag har ett problem med en kollega på jobbet där jag inte alls vet vad jag ska göra. Vi har arbetat tillsammans i fem år  men först nu sedan ett år sedan arbetar vi aktivt tillsammans och sitter bredvid varandra i kontorslandskap.

Redan för fem år sedan när jag träffade honom för första gången reagerade jag på att han alltid hostar mycket och verkar ha problem med hela andningen även om han inte är förkyld. Men förr satt vi inte i samma rum så när jag bara träffade honom på fika och lunchen brydde jag mig inte så mycket.

Nu när vi arbetar ihop har jag stora problem med alla hans åkommor. Han hostar konstant. Han har varit sjuk nu fyra gånger efter varandra och han arbetar alltid fast han är sjuk. Han är konstant stopp i näsan och verkar ha allmänt problem med luftrören så när han pratar låter det som han gurglar. Han är jättetorr om händer och armar så han river sin hud hela tiden så det trillar av flagor på bordet och över hans laptop, vilket är extremt ofräscht. Ibland står han över min dator eller bord och river sig och så ser jag hur det trillar ner flagor. Jag har erbjudit honom en annan typ av handkräm men han säger bara "Jag har min egen där hemma, den går så bra den". Men uppenbarligen fungerar den inte. Jag har sagt åt honom att kolla upp varför han är så torr, då det finns hjälp. Han säger bara "Ja jag borde göra det" men han gör ingenting åt det.

Han brukar dessutom sitta och andas jättetungt och ta djupa andetag och blåsa ut luft rakt ut. Han gör alltid det åt mitt håll, då han har en datorskärm som står mot mitt håll liksom. Så jag känner hur jag får hans pustar på mig. Ofta kombinerat med att han harklar upp slem och så blåser han ut luft rakt ut på mig. Det är så sjukt äckligt. Han gör likadant om man pratar med honom och han står mitt emot en, att han andas in och blåser ut luft och hostar till samtidigt, utan att hålla för. Så får man det rakt i ansiktet.

Jag har under detta året sagt åt honom flera gånger och jag har tom köpt förkylningsartiklar till honom, som han inte använder. Han kan inte äta eller dricka det eller det för att "smaken är för stark", "det smakar illa" eller "det funkar nog ändå inte", säger han. Jag har gett honom massor av tips på vad han ska undvika så han inte blir sådär slemmig i luftrören, men han säger bara "Ja man kanske borde göra så" men sedan gör han ändå inte som jag säger. Jag har även sagt åt honom att gå till en läkare med alla åkommor han har, han säger bara "Ja jag borde nog göra det, det har du rätt i", sedan gör han det inte utan fortsätter hosta och snora.

Jag har sagt åt honom att han smittar ner andra när han han beter sig såhär, men han säger bara "jaja men jag hostar i alla fall i min hand så det smittar ingen". Men jag har sett hur han hostar i handen och sedan tar i handtag etc., så andra som tar i handtaget efteråt får ju bakterierna på sig.

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra. Jag har försökt så många gånger och jag har extremt svårt att koncentrera mig när han håller på. Jag försöker använda hörlurar med musik men jag hör ju när han hostar och snorar ändå, plus att jag tydligt känner när han andas pustar på mig. Och ser i ögonvrån när han kliar sig över armar.

Vad sjutton kan jag göra? Jag vill liksom inte gå till min chef med detta, vad ska jag säga? Ingen annan bryr sig i kontorslandskapet. Och vi arbetar ihop så det vore ologiskt att sätta sig någon annan stans. Jag försöker arbeta hemifrån mer, i synnerhet när han är sjuk, men han är ju det så ofta så jag kan inte stanna hemma hela tiden när han borde vara hemma och sjuk.

Vad säger ni?
    Var gärna sakliga. Om ni tycker jag brustit i mitt handlande, vänligen lägg fram det konstruktivt. Jag vill lära mig hantera detta så var trevliga och vänliga.

• Svar på tråden Problem med konstant sjuk kollega
  • Sannive

Be er personalchef ta ett snack med honom, alternativt be om att få byta plats. Du HAR försökt prata med honom själv och det går uppenbarligen inte in.

• Vickan I

Men klart du kan byta plats. Eftersom du påtalat för honom att han borde söka läkare, prova olika mediciner, krämer etc men inte vill göra detta så kan du väl också säga att därför vill byta plats. Skitjobbigt jag vet, men du ska inte behöva må dåligt på jobbet. Tycker det låter som något annat dock som han har om det är hela tiden i kombination med den torra huden. Någon allergi och astma kanske, eller smittar han faktiskt så du blir sjuk hela tiden också?

• Anonym

Han kanske har sjukdomar han inte vill berätta för dig om??

• En blå giraff

Du kan ju inte göra mera nu. Egentligen har du ju inte alls med saken att göra. Som Anonym skriver kanske han har någon sjukdom han inte vill berätta om. Du får lov att gå till chefen och be om att få ett annat ställe att sitta på helt enkelt. Det är ju egentligen inte din kollega som har problem med det här utan du som det verkar.

• NadiaMi

Bara det att han har varit sjuk ett flertal gånger och jobbar trots att han är sjuk ÄR chefens ansvar att ta tag i.

Detdär med vilken salva han använder eller vilken medicin han tar däremot spelar väl mindre roll, men det är definitivt i chefens intresse att se till att de anställda får den vård de behöver för att ha så bra förutsättningar som möjligt att vara friska och kunna göra det jobb de är anställda för - och inte påverkar andra på arbetsplatsen negativt.

Jag gissar på någon slags astma/överkänslighet med tanke på att han konstant andas med viss svårighet.
    Känner igen detdär väsandet från sambon, men han tar ju medicin för det så det blir bara kortare stunder de gånger det märks.
    Detdär med torr hud kan vara att han använder för stark tvål eller att han har eksem eller psoriasis. Något han skulle kunna kolla upp med en läkare.

Men som jag skrev i början.
    Personalens väl och ve ÄR både chefens och personalavdelningens ansvar så du bör inte alls ha dåligt samvete över att ta upp det med chefen vid tillfälle. Kanske inte att han inte lyssnar när du föreslår annan salva, men det att han jobbar när han är sjuk så andra riskerar att bli smittade, konstant hostar och verkar ha problem med andningen är tillräckligt för att de iallafall borde kunna ta ett samtal med honom.

• Anonym

Din kollega kan ju ha aids eller vilken sjukdom somhelst - men du har inte med det att göra. Jäkla ofint av dig att komma med krämer och mediciner.

• Lindsey Egot the only one

Du kanske skulle skippa parfym/rakvatten några veckor. Han kanske är astmatiker och inte tål starka dofter.

• asta66

Du verkar ha gjort det du kan. Vad säger de andra och närmsta chefen?

• Eerie

låter som mig, jag har väldigt grav astma och så fort jag blir minsta förkyld/utsätts för något jag inte tål/det är temperaturväxlingar i vädret/jag gjort något ansträngande/osvosv så är jag sådär (om man bortser från torr hud, det har jag inte) och det smittar inte, är du säker på att han faktiskt ät sjuk och smittar?

• Anonym (LOL)
    Anonym skrev 2013-03-10 12:39:58 följande:
    Din kollega kan ju ha aids eller vilken sjukdom somhelst - men du har inte med det att göra. Jäkla ofint av dig att komma med krämer och mediciner.
    Jamen då kan hon ju va lugn eftersom HIV/AIDS inte smittar via nys och host.. :P
  • Eerie

kan ju även tillägga att det är jävligt störigt med människor som kommer och bara "DU SMITTAR MED DITT HOSTANDE FAKTISKT!!!" eftersom:
    1: nej jag smittar inte, du har bara inte med min sjukdomsbild att göra och sitter därmed inte på alla fakta
    2: jag är inte dum i huvudet, hade jag varit sjuk på ett smittsamt sätt hade jag stannat hemma

• user1337

Tack ni som har skrivit konstruktiva kommentarer! Jag ska nog ta ett snack med chefen så småningom. Jag ska bara lyckas komma på ett sätt att göra det så smidigt som möjligt.

Jag vet inte om han smittat mig eller ej. Jag blev dålig precis efter att han hade någon form av infektion som satt i flera veckor, tydligen. Jag blev i samma veva dålig och fick samma symptom som honom men då jag åker tåg och buss varje dag kan det ju vara någon därifrån, då var eller varannan person sitter och hostar och nyser rakt ut.

Och ja, han kan ju ha sjukdomar han inte vill berätta för mig om. Men han verkar ändå rätt så öppen, han berättar mycket för mig om hans familj och deras ena barn som de har mycket problem med. Jag har själv haft perioder av stark ångest så jag fått attacker på jobb. Jag har berättat för honom om dessa och han har stöttat mig en hel del. Men visst, ångest är inte samma som om man skulle ha Aids, givetvis. Men han kan ju i alla fall då nämna att han har en viss sjukdom han inte vill prata mer om. Så hade jag förstått mer. Men man kan ju tycka mycket..

NadiaMi> Tack för dina synpunkter! Jaa han måste ha någon form av hudsjukdom och jag vet själv hur besvärligt det är då jag haft mycket eksem. Men man får ju fasiken kolla upp det hos en hudmottagning. Jag tycker synd om honom att han ska behöva gå runt med det där. Men det kan vara värt att kolla med chefen kanske.

LindaEfraim> Jag bär inte parfym. Men eftersom vi sitter i kontorslandskap blir det mycket dofter från alla människor. Vi är cirka 15 personer som sitter rätt så tight i en del av kontorslandskapet. En klar majoritet av dessa luktar mycket parfym, i synnerhet på morgonen. Och visst det är tragiskt, tycker även jag, då folk ju har parfymer som kanske inte luktar så himla gott och det stör.

asta66> Min chef har inte sagt något. Han sitter ett par meter från mig och min kollega men han är sällan på plats. Ingen annan i landskapet säger något åt min kollega.

Eerie> Men du vet om att du har astma, right? Då kan du också berätta det för din omgivning. Om någon stör sig på att du hostar, kan du svara att du har astma. Uppenbarligen vet inte om min kollega om vad han har.. Och det finns massor av människor som arbetar fast de är sjuka. Det räcker med att pendla en dag till jobbet så sitter folk och hostar och snorar och nyser så man vill ha ansiktsmask på sig. Likaså på jobbet går folk runt med bihåleinflammation och feber och sitter på arbetet och är sjuka. Och jag har ingen lust att bli smittad.. Så egentligen ska du inte bli arg på folk som blir irriterade på dig för att du hostar, utan just folk som går till jobbet när de är sjuka. Hade folk som är sjuka och smittas, stannat hemma, hade man inte blivit livrädd att sitta bredvid någon som hostar på tåget, för då vet man om att alla som är sjuka, stannar hemma. I annat fall lär det vara astmarelaterat och då kan man vara lugn.

Svar på tråden Problem med konstant sjuk kollega