• Anonym

Kan jag söka jobb utan att examen?

Hej!
    Jag har nyligen blivit klar med min kandidatuppsats, pluggade till ekonom. Jag har dock inte klarat/inte skrivit tentan i en kurs som var under termin 2. Kursen ges dock inte till hösten utan först februari 2014. Så jag undrar om jag borde söka jobb under tiden. Eller söka kan jag...men undrar om jag kan få något utan att ha något examen.
    Jag läste inriktning finansiering och skrev en uppsats som handlar om bl.a värdepapper.

• Svar på tråden Kan jag söka jobb utan att examen?
  • nuharjagbytt

Jag vet inte hur det är med ekonomer men hos oss finns massvis med ingenjörer som inte tagit examen. Man får lite lägre ingångslön om man inte tagit examen och får motsvarande höjning när/om man tar examen.

• Anonym

Det låter ju bra...Jag tänkte förstås läsa kursen om ett år men vill under tiden ha något jobb då jag har studielån att betala...

• Kerubmamman

Det borde finnas omtentatillfällen även om kursen inte ges just nu. Börja sök jobb du. Är du anmäld på arbetsförmedlingen eller läser du annat nu under åren?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym

Du kan absolut söka jobb.
    Jag  är ekonom och har inte examen. Jag råder dig att ta alla poäng när du väl kan för att inte ha det hängande över dig när du ska söka drömjobbet. Men du kan absolut få bra ekonom jobb innan dess.

Se bara till att inte ha dåligt självförtroende och be om ursäkt för det på intervjun.
    Det är fullkomligen naturligt att ha restpoäng. Men ser deli att du skäms för det så kan de bete sig överlägsna på intervjun.

Sikta högt när du letar jobb och ta inget "enkelt" pga av att du har restpoäng.  (Däremot är det inget fel i att jobba sig upp så att man lär sig alla bitar).

Lycka till och sig till m du har andra frågor.   

• Anonym
    Kerubmamman skrev 2013-03-10 15:15:28 följande:
    Det borde finnas omtentatillfällen även om kursen inte ges just nu. Börja sök jobb du. Är du anmäld på arbetsförmedlingen eller läser du annat nu under åren?
    Jo, omtentorna kan jag skriva men tyvärr så finns det kurskrav för både kurserna så även om jag skriver omtentorna måste jag gå om kurserna nästa år för att få slutbetyget.
  • Anonym
    Kerubmamman skrev 2013-03-10 15:15:28 följande:
    Glömde svara ang.arbetsförmedlingen. Nej, jag är inte inskriven där, har precis fått resultatet från uppsatsen men planen är att jag söker jobb, alltså jag kommer inte läsa annat i år...
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-10 15:16:18 följande:
    Du kan absolut söka jobb.
    Jag  är ekonom och har inte examen. Jag råder dig att ta alla poäng när du väl kan för att inte ha det hängande över dig när du ska söka drömjobbet. Men du kan absolut få bra ekonom jobb innan dess.

Se bara till att inte ha dåligt självförtroende och be om ursäkt för det på intervjun.
    Det är fullkomligen naturligt att ha restpoäng. Men ser deli att du skäms för det så kan de bete sig överlägsna på intervjun.

Sikta högt när du letar jobb och ta inget "enkelt" pga av att du har restpoäng.  (Däremot är det inget fel i att jobba sig upp så att man lär sig alla bitar).

Lycka till och sig till m du har andra frågor.   
    Okej, tack! Det låter ju uppmuntrande...Men vad ska jag skriva i ansökan eller säga på en intervju, att jag fortfarande är student eller att jag är outbildad men vill jobba som ekonom (haha lät ju inget vidare)? Vill de inte ha något examensbevis eller vad man nu får när man blir klar?
  • Kerubmamman
    Anonym skrev 2013-03-10 15:27:23 följande:
    Okej, tack! Det låter ju uppmuntrande...Men vad ska jag skriva i ansökan eller säga på en intervju, att jag fortfarande är student eller att jag är outbildad men vill jobba som ekonom (haha lät ju inget vidare)? Vill de inte ha något examensbevis eller vad man nu får när man blir klar?
    Du kan göra registerutdrag för att visa hur många poäng du har tagit hittills. 
    Du skriver att du har en kurs kvar som ges 2014 nästa gång, men du vill börja jobba nu medan alla kunskaper är färska osv.  
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • 724

Och du har ingen annan kurs du kan ansöka om att få tillgodoräkna dig istället? (Eller kan tentera av?). Så gjorde jag. Bättre en fågel i handen än tio i skogen - bättre en avslutad examen än att en viss specifik kurs ingår i examen.

• Anonym
    724 skrev 2013-03-10 16:07:49 följande:
    Och du har ingen annan kurs du kan ansöka om att få tillgodoräkna dig istället? (Eller kan tentera av?). Så gjorde jag. Bättre en fågel i handen än tio i skogen - bättre en avslutad examen än att en viss specifik kurs ingår i examen.
    Nej, det är bara den kursen som jag kan läsa på Stockholms universitet. Den finns självklart på andra universitet och även på distans men den kommer inte att bli tillgodoräknad då kurslitteraturen och programmet inte är samma. Surt...
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-10 17:45:45 följande:
    Nej, det är bara den kursen som jag kan läsa på Stockholms universitet. Den finns självklart på andra universitet och även på distans men den kommer inte att bli tillgodoräknad då kurslitteraturen och programmet inte är samma. Surt...
    Jag menar att den är obligatorisk så jag kan inte ersätta den med en annan kurs på samma universitet.
  • Anonym (ekonom)
    Anonym skrev 2013-03-10 15:27:23 följande:

Jag brukar skriva "Högskoleutbildning". Du kan komplettera det med att skriva antalet poäng eller år.

Olika exempel:

Högskoleutbildning

1, Ekonomilinjen 150 hp / Ekonomi enstakakurser 150 hp 

2, Företagsekonomi 60 hp
        Nationalekonomi 60 hp
        Statistik 20 hp

3, Ekonomilinjen 2010-2013   

Kom ihåg ditt värde på marknaden. Du klassas inte som "outbildad" eller "gymnasieutbldning", utan som "högskoleutbildad".

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-10 17:46:46 följande:
    Jag menar att den är obligatorisk så jag kan inte ersätta den med en annan kurs på samma universitet.
    Nu blev jag lite nyfiken, vilken kurs är det du har kvar?
Svar på tråden Kan jag söka jobb utan att examen?