Avliva katten, är himla ledsen, hur går det till etc?
Hej!
Jag är 18 år och har en lillasyster, mamma, pappa och KATT. Vår katt är 10 år och har funnits med oss nästan så länge jag kan minnas. Alla i familjen älskar henne otroligt mycket men det känns som jag ändå haft den mest speciella relationen till henne. Men för 1 månad sedan började hon spy, hon spydde nästan varje dag överallt i lägenheten. Vi hade tålamod då hon inte såg ut att ha ont och fortfarande åt/drack samt gick på lådan.
Men sedan slutade hon äta, och vi åkte med henne till djursjukhuset här i Lund. Dom la in henne och sedan fick vi ett samtal om att hon var ordentligt uttorkad och hade väldigt ont i magen. Dom har dock inte hittat något onormalt i blodvärdena eller njurar/lever. Vi har en försäkring som täcker kostnader upp till 11.000 kronor.
Efter några röntgenundersökningar och vårddygn på djursjukhuset är dom pengarna snart förbrukade. Mina föräldrar kan tänkas betala några tusenlappar till (vet att det redan gått upp till 15.000 kronor, alltså 4000 för oss att betala) för ytterligare undersökningar.
Imorgon får vi svar från skiktröntgen och får då veta om dom tycker att vi ska ta hem henne eller avliva henne med en gång. Förmodligen blir det avlivning. Jag är så himla rädd och ledsen. Lägenheten känns så tom och varje gång jag går förbi hennes matskål får jag tårar i ögonen.
Är det någon som har erfarenhet av det här? Hur brukar det gå till när man avlivar katt? Borde vi ta beslutet att avliva henne om hon fortfarande har ont eller spyr? Kommer man över sorgen av ett dött husdjur snabbt?
Det här inlägget kanske låter löjligt… barn svälter i Afrika och här sitter jag och oroar mig för min katt. Men hon har betytt så otroligt mycket för mig som person och oss som familj.
Kram på er alla