• Kreativt kaos

Blomflugor (sorgmyggor). Hur får bort??

Okej, nu åker snart den där jäkla växten ut. Har försökt med tändstickor i jorden, står gula skålar överallt med 2 delar vinäger, en del sirap och en droppe diskmedel men ändå finns dom kvar överallt (skålarna har varit framme sedan tisdag, dvs snart 6 dagar)! Det är en växt dom älskar extra mycket och det är en sån som är på bilden, men dom är ändå överallt i lägenheten. Har två till växter av annan sort men dom är inte alls lika drabbade som nedan.
    Det är många som har dött i skålarna men ändå så kommer de fler och fler. Är det så att alla äggen inte kläcks och dom tillslut minskar?

Så vad gör jag? För nu är jag jäkligt nära att slänga min fina växt enbart pga flugorna för annars är den fin och växer kanon. Eller kommer de flugor som finns kvar bara flytta in i nästa växt så jag inte blir av med problemen?

• Svar på tråden Blomflugor (sorgmyggor). Hur får bort??
  • Lillmajsan

Då du redan testat tricket med vinägerblandning så kan jag rekommendera att rengöra alla avlopp. Bananflugor lägger sina ägg där. Häll sedan i diskmedel och 2 l kokhett vatten i avloppet i  några dagar i rad. Ha ingen frukt eller grönsaker framme i rumstemperatur.

• Kreativt kaos
    Lillmajsan skrev 2013-03-10 17:54:11 följande:
    Då du redan testat tricket med vinägerblandning så kan jag rekommendera att rengöra alla avlopp. Bananflugor lägger sina ägg där. Häll sedan i diskmedel och 2 l kokhett vatten i avloppet i  några dagar i rad. Ha ingen frukt eller grönsaker framme i rumstemperatur.
    Fast är ju inte bananflugor utan sorgmyggor. =/ Dessa är inte i köket alls...
  • Kreativt kaos
    levande charader skrev 2013-03-10 18:15:11 följande:
    Plantera om i ny jord kanske kan funka...
    Fast läst att det är i ny jord dom älskar att vara mest =/ Dock är blomman inte nu nyplanerad utan gjordes i somras :S
  • Harmagedon

Jag har vattnat med diskmedel. ( yes) funkade på mina amaryllisar som drabbades.

• magplask

Köttätande växter! Minns inte vad den heter nu men tänk på en grästuva med klister längs hela "strået". Blommaf dessutom jättefint, ser ut som blåsippor :) Mina orkideer var himla angripna ett tag men så skaffade jag lite olika såna växter och vips var de fulla i flugor och problemet försvann ;)

Svar på tråden Blomflugor (sorgmyggor). Hur får bort??