• Grecco

Vill jobba som undersköterska och inte sjuksköterska!

Jag blev klar sjuksköterska i november 2012 men först nu fått jobb som sjuksköterska på en kirurgavdelning. 

Saken är den att redan efter termin 4, när jag arbetade som undersköterska över sommaren, kände jag att det inte var sjuksköterska jag vill bli utan jag ville arbeta som undersköterska. Jag uttryckte detta men ALLA andra tyckte dock att jag skulle läsa klart, bättre betalt och mer variation.

Men med bara två månader kvar av utbildningen kände jag mig inte redo, samt var trött på allt pluggande, och bestämde mig för att ta studieuppehåll. I 1,5 år arbetade jag som undersköterska på samma avdelning som jag arbetat på under sommaren och jag trivdes så bra, jag mådde bra! Men eftersom ALLA tyckte jag skulle läsa klart gjorde jag det och nu när jag fått jobb går jag dit med ångest och oro över allt ansvar och allt man ska lära sig. Jag vill inte ha det ansvaret!

Och det är inget fel på avdelningen jag är på nu, trevliga kollegor och intressant arbete! Jag vill bara inte ha den rollen och allt ansvar som den har!

Hur ska jag nu göra? Hålla ut över sommaren och prova på yrket trots att jag känner som jag gör eller skola om och säga upp legitimationen, göra många besvikna, men må bra och vara nöjd med mig själv? Eller något annat? Känner sådan frustration över detta!

• Svar på tråden Vill jobba som undersköterska och inte sjuksköterska!
  • Eisa

I början kan det ju vara jätteläskigt med allt ansvar man har, men det är verkligen något man växer in i och framöver kommer du uppleva ansvaret mer stimulerande än läskigt. Men det kan ta något år...

Jag skulle bli mycket uttråkad av att INTE ha ansvaret jag har. Med ansvar kommer frihet och kreativitet. Man behöver inte hela tiden fråga någon "övre" om saker och ting utan kan testa mycket saker på egen hand.

Jag har gått steget vidare och blivit distriktssköterska vilket innebär ännu mer eget ansvar. Och då ska du veta att mina första månader som sjuksköterska vågade jag knappt ge Alvedon. "Är det verkligen 500 mg? Är det verkligen 500 mg?". Dubbel- och trippelkollade och trodde jag skulle ta livet av alla hela tiden och var rädd inför att prata med anhöriga som hade frågor och krav.

Men man växer in i det, det gör man verkligen. Förutsättningen är att du i grund och botten är intresserad av ditt yrke och det verkar du vara.       

• Gerdsmygen

Är man inte behörig att arbeta som uska när man är ssk? Isf är det väl bara att du öker uskjobb?

• Sykepleie

Nej, så länge man ssk-leget kan man inte jobba som undersköterska eftersom man fortfarande har ansvaret som följer med leget. Så ts kan inte söka usk jobb.

• Sykepleie
    seandra82 skrev 2013-03-14 15:38:24 följande:
    du kan väl läsa till undersköterska o validera de kurser du redan läst

Varför ska ts läsa omvårdadsprogrammet när hon redan är sjuksköterska?

Dessutom får hon varken läsa omvårdadsprgrammet eller ens anställas som undersköterska eftersom hon redan har tagit ut sin sjuksköterskelegitimation.
  • Badfantasten

Tror absolut du succesivt växer in i ssk rollen med ansvaret som det innebär. Kände mig också otroligt nervös första tiden när jag blev färdig ssk och började också på kirurgavd,
    Om du känner dig osäker efter din brevidgång, var ärlig och begär längre brevidgång... det tycker jag bara visar att man är ansvarsfull om man önskar och behöver det.
    Stort Lycka till

• Tant Groda

Jag har den sista tiden träffat en del ssk som LÄNGTAR tillbaka till sina uskroller! Men man får väl inte jobba som usk när man är ssk?

• SofiaD
    Sykepleie skrev 2013-03-14 15:41:15 följande:

Varför ska ts läsa omvårdadsprogrammet när hon redan är sjuksköterska?

Dessutom får hon varken läsa omvårdadsprgrammet eller ens anställas som undersköterska eftersom hon redan har tagit ut sin sjuksköterskelegitimation.
    Varför skriver du så? Står klart och tydligt i länken att det är det är fullt möjligt att jobba som usk när du är ssk. Och vem skulle hindra henne att läsa omv.progr om hon nu skulle vilja det? Fast nej, hon behöver inte det.

Hämtat från Vårdförbundets hemsida:

Kan jag ha anställning som sjuksköterska och arbeta extra som undersköterska hos en annan arbetsgivare? Är det olagligt?

Tro det eller ej – men dethär är just nu den vanligaste frågan jag får av medlemmar.

Olagligt – nja det är klart att du som sjuksköterska teoretiskt kan ta anställning som undersköterska.  Även om jag bara måste fråga:

Varför  du vill arbeta som undersköterska när du är legitimerad sjuksköterska? Varför vill en arbetsgivare anställa en legitimerad sjuksköterska som undersköterska?

Slut citat.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
Svar på tråden Vill jobba som undersköterska och inte sjuksköterska!