Handeksem - hjälpmedel?
Jag har eksem på händerna (atopiskt eksem) och ska ringa och boka tid hos hudläkaren i veckan. Har jag rätt till någon slags hjälpmedel för det här? Förutom läkemedel och ljusterapi.
Jag har eksem på händerna (atopiskt eksem) och ska ringa och boka tid hos hudläkaren i veckan. Har jag rätt till någon slags hjälpmedel för det här? Förutom läkemedel och ljusterapi.
Har du svårt att använda händerna i ditt dagliga arbete?
Annars kan jag inte tänka mig annat än behandling och mediciner.
Är du säker på att det är eksem och inte psoriasis? Jag trodde att det jag hade var eksem med läkaren har sagt att det ser mer ut som psoriasis. Det fjällar, spricker och man har svårt att använda händerna och speciellt böja fingrarna. Det blir värre av stress. Men oavsett om det är det ena eller det andra så har de liknande behandling.
Jag vet inte vad hjälpmedel skulle vara. Det är väl typ smågrejer man kan fixa själv. Har du dålig handstyrka så skaffa burköppnare som även funkar till flaskor. Det funkar här i alla fall. Men något som är väldigt irriterande för mig är att min finmotorik blivit mycket sämre som ett resultat av det här (hade redan lite dålig till att börja med). Det går inte så bra att sy, plocka upp små saker tex bakstycken till örhängen - de flyger hela tiden iväg och jag vet inte hur många jag har tappat.
Jag använder alltid diskhandskar. Använder engångshandskar om jag ska handskas med irriterande saker tex tomat, lök, vitlök, salt, schampo. Tar multivitamin (speciellt zink och D-vitamin). Jag kan tyvärr inte sluta stressa så det är en grej jag kan göra i alla fall.
Alla symtom stämmer in på atopiker så jag antar att det är det. Är ensamstående till en ettåring så det går åt mycket engångshandskar. Det går ju att återanvända dem men de är lite bökiga att sätta på då och ofta kommer händerna i kontakt med vatten i alla fall då. Det blir dyrt att springa o köpa sådana hela tiden, tänkte därför om man kan få det till reducerat pris eller så i en sådan där affär som säljer medicinska hjälpmedel. Även bomullshandskar eftersom de går sönder lätt. Jag har ganska dålig handstyrka, eller jag är svag i lederna i fingrar rättare sagt. Kan man få någon fet kräm på recept? Enligt min husläkare får jag redan "fet" kräm (Propylderm o Fenuril - långt ifrån samma fettkobsistens som t ex Locobase ). Det blir dyrt för mig att köpa Locobase Fet kräm hela tiden eftersom den tar slut på mindre än en vecka. Att den skulle vara dryg, som det står på tuben, är ju rena skämtet. För den som är i störst behov av den, dvs saknar fettbarriär, är den absolut inte dryg. Om jag får veta namnet på en FET receptbelagd kräm kan jag boka in en ny tid hos henne medan jag väntar på tiden till hudläkaren (ett års väntetid).
Den kräm som funkar bäst för mig är Elocon.
Jag är också atopiker och lider av handeksem.
Jag går hos en hudläkare och smörjer mig enligt smörjschemor hit och dit. Jag får kortisonkrämer och mjukgörande utskrivet.
Jag har även problem med huden i ansiktet så får även salva utskrivet till det med. Men några speciella hjälpmedel har jag inte hört talas om.
Jag jobbar i vården och min läkare säger att jag har fel yrke men det är ju inte så mycket man kan göra något åt. Vet inte vad jag skulle jobba med annars.
Har varit atopiker i hela mitt liv och har aldrig hört talas om nåt hjälpmedel alls.