• Anonym (Rädd)

    Emlaplåster + Bedövningspruta vid insättning av p-stav??

    Hej.

    På onsdag ska jag sätta in en p-stav, och är så fruktansvärt nervös inför det hela. Hämtade ut p-staven för ett par dagar sen och började helt ärligt att gråta i smått panik när jag fick se kanylen genom förpackningen. Är så himla sprut rädd. Bedövningssprutan är jag minst lika nervös för.

    Min fråga är därför, kan jag köpa emlaplåster (eller någon annan slags bedövning) att sätta på ett tag innan jag ska ta bedövningssprutan så jag inte känner sticket så mycket? Kan inte ringa barnmorskan då de har så fruktansvärt dåliga telefontider, kan inte få tag på dom fören onsdagen, och då är det ju redan för sent!

  • Svar på tråden Emlaplåster + Bedövningspruta vid insättning av p-stav??
  • Anonym (Absolut)

    Du kan absolut använda Emla innan,Antingen salvan eller plåster.
    Själva insättningen är inte så läskig som man målar upp i huvudet.
    Jag har satt in 2 ggr nu och inte använt emla innan lokalbedövningen och det har inte varit farligt alls.

    Det kommer gå jättebra! Ta med en kompis och ta en fika efter som belöning :)

  • Anonym

    Berätta för barnmorskan att du är rädd, använd emla om du vill, men jag lovar bedövningen gör inte ondare än ett myggstick. Det kan vara svårt att emla om du inte haft stav innan då barnmorskan ofta vill känna in den exakta placeringen.

    Sen tittar du åt ett annat håll när hon sätter in staven, sen såklart gofika som belöning. Det är över på några minuter, det som tar längst tid är att vänta på att bedövningen ska verka.

  • Aileen Allannah
    Anonym skrev 2013-03-11 08:17:34 följande:
    Berätta för barnmorskan att du är rädd, använd emla om du vill, men jag lovar bedövningen gör inte ondare än ett myggstick. Det kan vara svårt att emla om du inte haft stav innan då barnmorskan ofta vill känna in den exakta placeringen.

    Sen tittar du åt ett annat håll när hon sätter in staven, sen såklart gofika som belöning. Det är över på några minuter, det som tar längst tid är att vänta på att bedövningen ska verka.
    Man kan ju Emla hela insidan av överarmen om man vill.
  • Anonym
    Aileen Allannah skrev 2013-03-11 09:40:49 följande:
    Man kan ju Emla hela insidan av överarmen om man vill.
    Känns onödigt när det tar ondare att dra av plåstret än att få bedövningssprutan.
  • Aileen Allannah
    Anonym skrev 2013-03-11 10:18:49 följande:
    Känns onödigt när det tar ondare att dra av plåstret än att få bedövningssprutan.
    Missade du att ts är spruträdd? Det spelar ingen roll att du säger att sprutan inte gör ondare än ett myggstick, kan man slippa ens känns den så är det ju bättre. Och man måste inte ha plåster bara för att man använder Emla.
  • Anonym
    Aileen Allannah skrev 2013-03-11 10:20:30 följande:
    Missade du att ts är spruträdd? Det spelar ingen roll att du säger att sprutan inte gör ondare än ett myggstick, kan man slippa ens känns den så är det ju bättre. Och man måste inte ha plåster bara för att man använder Emla.
    Nej jag missade inte det, är själv spruträdd, och har propsat på både lugnande ch sövning, men fått förklarat i lugn och ro att det gör ondare att dra av plåstret, är man minsta rationell så vågar man testa, går det sen inte för att paniken tar över så kan man backa och lägga emla.


  • Aileen Allannah
    Anonym skrev 2013-03-11 11:23:23 följande:
    Nej jag missade inte det, är själv spruträdd, och har propsat på både lugnande ch sövning, men fått förklarat i lugn och ro att det gör ondare att dra av plåstret, är man minsta rationell så vågar man testa, går det sen inte för att paniken tar över så kan man backa och lägga emla.


    Ja, men med risk att man inte kan sätta in staven, eftersom det tar tid innan Emla verkar. Att sätta på Emla innan man går till mottagningen ökar chansen för att det inte ska kännas något, och som sagt, man behöver inte använda plåster.
  • tigermorran

    Förtår inte hur dubbel bedövning skulle lindra spruträdslan...? Jag har oxå skitsvårt för sprutor (men mest för att jag är löjligt smärtkänslig/-nojig), men det gick ju på ett kick med några pip å andningsstillestånd :p Dock ska jag ta ut den idag, DET är jag kräksnervös för... :S Hur gick det för dig med insättningen?

  • iMHotEP
    tigermorran skrev 2013-03-14 11:25:33 följande:
    Förtår inte hur dubbel bedövning skulle lindra spruträdslan...? Jag har oxå skitsvårt för sprutor (men mest för att jag är löjligt smärtkänslig/-nojig), men det gick ju på ett kick med några pip å andningsstillestånd :p Dock ska jag ta ut den idag, DET är jag kräksnervös för... :S Hur gick det för dig med insättningen?
    Jag är spruträdd och har både satt in och tagit ut p-stav 4 ggr. Första gången var det 5 stavar på samma gång, det var lite mer omständigt, framförallt att ta ut dem, det går mycket smidigare nu när barnmorskorna har övat några år.

    Att ta ut staven är lite mer omständigt, men du är ju bedövad så då känner du ju såklart inget, men det tar lite mer tid då den hunnit kapsla in sig i vävnaden. Men såret som blir är mindre än om du skär dig på papper t.ex. Kanske 2 mm längre än då du sätter in den.

    Kommer man bara ihåg att andas och titta på något annat, kanske surra på med barnmorskan om ditt o datt, så går det jättebra.
  • Anonym (Rädd)

    Tack för svaren!

    Smetade på emlasalvan på området runt om där beskrivningen visade att man skulle sätta in. Den bedövningen blev helt onödig. Barnmorskan berättade när jag kom dit att tydligen har insättnings-stället flyttats, så sprutan togs inte där emlan suttit. Tyckte det gjorde fruktansvärt ont, men jag överlevde ju! :)

    Nu hoppas jag verkligen allt funkar med staven, det är teoretiskt sett det perfekta preventivmedlet för mig just nu, så förhoppningsvis funkar det i praktiken med!

  • iMHotEP
    Anonym (Rädd) skrev 2013-03-14 17:58:14 följande:
    Tack för svaren!

    Smetade på emlasalvan på området runt om där beskrivningen visade att man skulle sätta in. Den bedövningen blev helt onödig. Barnmorskan berättade när jag kom dit att tydligen har insättnings-stället flyttats, så sprutan togs inte där emlan suttit. Tyckte det gjorde fruktansvärt ont, men jag överlevde ju! :)

    Nu hoppas jag verkligen allt funkar med staven, det är teoretiskt sett det perfekta preventivmedlet för mig just nu, så förhoppningsvis funkar det i praktiken med!
    Man spänner sig ju och känner efter lite extra när man är spruträdd, men om man kommunicerar och berättar om sin rädsla med den som ska sticka en så brukar det ändå gå lättare tycker jag, jag är inte säker på om jag kan klassa mig som spruträdd längre, för idag har jag fixat både lokalbedövning på magen med biopsi på det, och 9 rör ur armen, utan minsta prick i taket eller borrdomning på grund av att jag glömt andas. Kanske var det för att en sköterska höll mig på handen och pratade om mina fina stickade strumpor som svärmor stickat.

    Stav är bästa p-medlet enligt mig.
Svar på tråden Emlaplåster + Bedövningspruta vid insättning av p-stav??