• EnLitenKnöl

Bakverk i frysen, hållbarhet ?

Tänkte börja baka redan nu till kalas nästa lördag, men en vän sa till mig att man inte ska frysa in så "länge"
    Hon sa även att man ska förvara frysna bakverk i plåtburkar. 

Tänkte bl.a baka; mums-mums, snickerkakor, dumlekakor, silviakaka, muffins och choklare chip cookies 

Jag äger inga plåtburkar, utan endast plastburkar ala gb-glass som jag tänkt frysa in i, är det ok med glass burkarna?

• Svar på tråden Bakverk i frysen, hållbarhet ?
  • Hannah76

Det håller ju ett par månader. Låter märkligt att frysa in i plåtburkar. Jag fryser in i fryspåsar eller plastburkar (avsedda för frys).

• Fia 28

Länge = 5 dagar? Jag har bullar i frysen som legat där ett halvår och smakar hur bra som helst.
    Har aldrig testat plåtburkar, men lufttätt ska det helst vara. Kex behöver du inte frysa in, de klarar sej finfint till lördagen!

• EnLitenKnöl

Då borde det ju gå med gb.glassburkar. Fryspåsar känns som att ex. snickerkakorna kan klassa ihop sig?

Fia28 -  Det är till nästa lördag, inte denna lördag :) Tänkte vara ute i tid och vara duktig att baka eget :) Köper alltid fika annars men det blir så förbaskat dyrt :S

• Fia 28
    EnLitenKnöl skrev 2013-03-11 12:24:14 följande:
    Då borde det ju gå med gb.glassburkar. Fryspåsar känns som att ex. snickerkakorna kan klassa ihop sig?

Fia28 -  Det är till nästa lördag, inte denna lördag :) Tänkte vara ute i tid och vara duktig att baka eget :) Köper alltid fika annars men det blir så förbaskat dyrt :S
    Glassburkar går nog bra för så kort tid i frysen. Ska du ha det längre så ska det helst vara lite tjockare fryspåsar eller frysburkar.
Svar på tråden Bakverk i frysen, hållbarhet ?