• Anonym (budgetshoppare)

Är Överskottsbolaget smart ekonomi eller "white trash"?

Jag handlar alltid hygien och städprodukter på ÖB. De är grymt mycket billigare än vanliga ICA, Coop o.s.v. Köper dock aldrig mat där för det är sällan jag känner igen märkena så jag vet inte var de kommer ifrån.

Men så får jag höra från en vän när vi är på väg till Mio (och kör förbi ÖB) att ÖB bara är för white-trash som inte har råd att handla i vanliga butiker. Jag tycker personligen att det är jäkligt smart att ta en extra sväng till ÖB och köpa förbrukningsvaror för en spottstyver av vad de kostar i vanlig butik. Men min kompis snobbiga attityd fick mig att fundera, vad tycker folk egentligen om ÖB? Smart ekonomi eller white trash?

• Svar på tråden Är Överskottsbolaget smart ekonomi eller "white trash"?
  • Klotjohan

Ö&B har mycket skräp, det är ju helt klart. Men jag köper gärna märkesvaror på Ö&B. Varför ska jag betala 16:50kr för Grumme diskmedel på Hemköp (som ska vara dyra och lite "fina") när den kostar 12kr på Ö&B? Jag får ju 3 för priset av 2 på Ö&B. 
    Ö&B pressar ju priserna genom att inte erbjuda lika många produkter, köper restlager och har färre anställda (vilket märks på obefintlig städning). 

• SolOchSnö

På det stora hela funderar jag inte på vad andra människor köper och än mindre var de handlar. Om man bryr sig om det har man enligt mig för lite att göra.

Däremot är jag skeptisk mot ÖB och andra billig-affärer för att jag tror att många produkter saknar miljömärkning och en del tvättmedel tex är annorlunda än de som säljs i andra affärer - mindre koncentrerade, vilket gör att man måste använda mer och då blir det ändå inte billigare. Men det har inte med status att göra!

• Anonym (Wildrat)

Både och men jag bryr mig inte om vad folk tycker och tänker. Jag bryr mig om min ekonomi, mitt hem och min familj och om de blir hjälpta av produkter från ÖB så är det bra. Har samma resonemang om Rusta, Jula, Biltema, IKEA och alla andra billigare affärer.

• cheese

white trash. ÖB är för folk som mig. Snobbar ska köpa sina varor 10-12 kronor dyrare i "vanlig affär"
    Får du allt skärpa dig. Inte vill du hamna på min nivå inte och bli uttittad när du kommer där med ÖB påsar. 

Klotjohan skrev 2013-03-11 11:57:11 följande:
    Ö&B har mycket skräp, det är ju helt klart. Men jag köper gärna märkesvaror på Ö&B. Varför ska jag betala 16:50kr för Grumme diskmedel på Hemköp (som ska vara dyra och lite "fina") när den kostar 12kr på Ö&B? Jag får ju 3 för priset av 2 på Ö&B. 
    Ö&B pressar ju priserna genom att inte erbjuda lika många produkter, köper restlager och har färre anställda (vilket märks på obefintlig städning). 
    Ja, så resonerar jag också. Jag köper bara märkesvaror som jag känner till. Exempelvis Elvital hårinpackning för 19:90 i stället för över 30 spänn på Ica eller Åhlens.
  • Kofot

Jag älskar ÖB. Handlar gärna schampoo, tvål och städprodukter där. Varför betala tio spänn mer för samma smet liksom?

• Anonym (Via)

Tycker det är toppen att köpa "tråkiga" varor som toapapper, tvättmedel och diskmedel, handtvål mm för billigare peng på ÖB än lägga mer på samma varor på dyrare affär. Älskar göra fynd oavsett det är på ÖB eller nk:)

• Majskorn

Köper diskmedel (yes) tvättmedel (via color) sköljmedel (comfort) och duschcreme (palmolive) på ÖoB samt Rusta beroende på vart vi är. Hittar ibland andra saker också men aldrig mat! Varför skulle det vara whitetrash att vara ekonomisk? Vi har mer än nog råd att köpa det på ICA men varför?? Tycker din kompis verkar vara lite översittare!? Man blir inte en bättre människa av att ha pengar och definitivt inte genom att betala mer för samma varor bara för att Ica är lite finare och lite bättre än ÖB...löjligt!

Skönt att det verkar som om min kompis hade fel :)

• Oldie

Jag förvånas av personer som ser status i var man köper sitt tvål än någon som är ekonomismart, spara pengar är väl inte något konstigt.

Fast å andra sidan förstår jag inte något av "status"-tänket. Att vuxna människor bryr sig så mycket om var andra handlar, hur andra bor och vilka plagg andra har på kroppen tycker jag tyder på ett liv helt utan riktigt innehåll.

Svar på tråden Är Överskottsbolaget smart ekonomi eller "white trash"?