• Anonym (slösa)

Ni med medelinkoms - hur mycket sparar ni?

Vi har bestämt oss för att spara till hus och just nu finns det 0:- på sparkontot. Vi har sett över vår budget och ska skära ner på en del kostnader och räknar med att kunna spara 5000:-/månad. Men jag vill ju spara MER!

Just nu har vi ca. 30 000:- in efter skatt med FP, lön, extrainkomst och BB. Kommer om lite mer än ett år ha ca 38 0000:-.

Hur mycket sparar ni som har ungefär samma och vad drar ni in på?

• Svar på tråden Ni med medelinkoms - hur mycket sparar ni?
  • aj 378

Vi tjänar ca 40 000 efter skatt och sparar 10 000kr/mån för att kunna köpa hus. Vi drar inte ner på något annat än onödig shopping. Och så storhandlar vi mat. Men sen är det ju bara jag och sambon än så länge

• Snultan

Vi får ut ca 30 000 kr i månaden och vi sparar ingenting i nuläget. 

Gravid i vecka 10! ****** BF 11 Oktober!
  • Anonym (Karin)

Jag förstår tänket, samtidigt inte. Kan ni spara 5000kr så är det 5000kr mer än noll. Och det är ju bättre än ingenting, eller!? I slutändan så är det många bäckar små och sparandet växer även om man själv upplever att det går långsamt. Så börja du spara 5000kr!

• Anonym (olika)

Våra inkomster varierar väldigt mycket och därför även vårt sparande. Men slår man ut det på ett år så tjänar vi i snitt 40 000 kr/mån (netto) och sparar i snitt runt 16 500 kr/mån. Vi båda tycker att shopping är tråkigt och i övrigt är det inte så att vi snålar på något, men vi har helt enkelt låga fasta utgifter och relativt billiga nöjen. Nu är det så också att vi siktar på att kunna bo väldigt fint när vi väl ska flytta till hus och eftersom vi "bara" har medelinkomster kommer vi nog behöva spara minst 1,5 milj tills dess, så är därför vi satsar så hårt på sparandet.

• Anonym (slösa)

Ja 5000:- är bättre än inget men 10 000:- vore bättre än 5000:- :) VIll ju veta hur mycket vi skulle kunna spara potentiellt sett. 5000:- skiulle vi kunna spara utan större anstängning.

• Anonym (Karin)

Vi drar in ca 45000kr tillsammans inkl allt, boende är största utgiftsposten och den ligger på 12000kr/mån. Sen har vi lite av varje utöver det men efter att allt är betalt brukar jag sätta över ca 13-15000kr till sparande.

• Dina08

Vi har ca 35000:- ut och sparar ca 3500:- i amortering, pensionsspar, resespar och buffertspar. Vi köper väldigt lite kläder, möbler och prylar men unnar oss bio, fika ute och enklare restaurangmat ibland.

• Anonym (Hus och tre barn)

Vii har ca 43 000 efter skatt inkl barnbidragen.
    Vi bor redan i hus och har tre barn.

Vårt månadssparande
    Resor: 2500 kr
    Räntebuffert; Idagsläget ca 3500 kr
    Huskonto: 1000 kr
    Sparande till barnen: 1000
    Amortering; 1000

Sammanlagt; 9000 kr

aj 378 skrev 2013-03-11 16:00:57 följande:
    Vad har ni för utgifter då ts?
    Undrar detsamma.
  • Anonym

45.000 kr efter skatt
    Sparar 10.000 kronor i månaden exklusive pensionsspar och amortering.

Men jag är sjuk och får inte vård i Sverige, så pengarna går raskt åt till vård utomlands.    

Svar på tråden Ni med medelinkoms - hur mycket sparar ni?