Ett tips till alla som har endometrios!
Hej!
Jag måste bara dela med mig av mina erfarenheter och tipsa alla om ett naturläkemedel som heter pycnogenol.
Jag har inte diagnostiserad endometrios, men hade under flera års tid mycket smärtor från livmodern, som vanlig mensvärk, men även kraftiga hugg och en konstant öm känsla i bäckenet. Ibland strålade smärtan när i benen så att jag vid vissa tillfällen nästan haltade. Detta pågick från och till hela månaden. Kände mig också sjuk och febrig när jag hade mens. En gynekolog sade att jag troligen hade endometrios men det gjordes inte någon vidare utredning.
Jag har provat pycnogenol i flera omgångar och tycker att det hjälper otroligt mycket mot besvären! Efter att ha ätit det i ca ett halvår så hade jag väldigt lite smärtor kvar och vid mens behövde jag inte ta mer än en enda ipren (!!!) Eftersom det är ganska dyrt så slutade jag efter ett tag och smärtorna kom succesivt tillbaka. När jag började igen lindrades de succesivt igen. Eftersom jag börjat och slutat flera gånger så har jag tydligt märkt att problemen försvinner när jag äter det, men kommer tillbaka när jag slutar.
Effekten verkar ta ett tag att bygga upp. Efter att ha ätit det en månad märkte jag en liten skillnad, efter två lite mer och efter typ 4 månader en stor skillnad, så man få rinte ge upp om man inte märker så mycket i början.
Googlar man pycnogenol +endometrios finns även information och forskning om effekten på endometrios och mensvärk.
Nackdelen är att det är dyrt, men jag började med att äta två tabletter om dagen och när jag hade fått effekt verkade det räcka med en om dagen för att uppehålla effekten.
Självklart kan jag inte lova att det hjälper andra och jag förstår om man tvekar att testa något som tar så lång tid att ge resultat, men det har hjälpt mig så otroligt mycket så jag bara måste dela med mig av detta!
Vore intressant att höra om andra har erfarenheter av det eller hur det funkar för er som provar.