• MiraJ

Kan PCO försvinna? Hur stor är odds att bli gravid utan hjälp?

Jag har PCO och har genom IVF fått mig en dotter :) Skulle dock vilja ha en till. Men undrar om det är liten chans på egen hand? Har fått tillbaks mensen nu efter fl. Kan PCO bli bättre/förändras? Har andra blivit med barn trots pco utan hjälp?

• Svar på tråden Kan PCO försvinna? Hur stor är odds att bli gravid utan hjälp?
  • NenneLo

Var hos läkare i tisdags som sa att PCO kan bli bättre efter graviditet, men om det kan försvinna helt vet jag ej. Har själv gått från 90-dagars cykel till 70 dagar efter graviditet.

2011-09-13 Loke <3
  • MiraJ

Ah ok :) Tack för svar. Kan inte låta bli att hoppas på en knodd till nämligen..

• mamma40plius

Jag har haft problem med PCO sedan tonåren. Har pendlat väldigt mycket i vikt. Mensen har alltid fungerat hyfsat under pågående viktnedgång och vid lägre viktklasser. En annan sak som alltid varit gynnsam för min menscykel är regelbundenhet i ätande och viktstabilitet, även under perioder med övervikt. Dock blev jag aldrig gravid i yngre ålder, dvs mellan 20-40 år. Har aldrig prövat fertiltetsbehandling i någon form. Som 41 -åring med normalvikt sedan ett par år, dvs långvarigt normalviktig och med långvarigt fungerande menscykel blev jag gravid snabbt och enkelt efter att ha levt som singel ett bra tag och nu i relation.

Många med PCO blir ju mer fertil uppåt åren, men jag är väldigt säker på att jag inte hade blivit gravid om jag också varit överviktig eller levde i en period med viktuppgång.

Jag tror att viktnedgång är bra för alla med PCO, även om man redan är normalviktig. Själva viktnedgången förefaller få igång ägglossningen.

Hopp finns det massor! PCO- kvinnor sägs dessutom vara relativt lättbehandlade. Jag själv behandlade aldrig under alla år med oregelbunden menscykel. Vissa perioder hade jag endast mens 2-3 ggr per år.

• MiraJ

Själv blir jag snart 31 år.. väntar på 3 dje omgången mens efter fl... förra gången kom den 2 veckor sent..Är normal viktig.

• mamma40plius

Bara du får riktiga ägglossningar så bör inte själva PCO n vara problem. Jag vet andra med PCO som fått regelbunden mens efter graviditet. Börja med ägglossningsstickor och se om du har riktiga ägglossningar. Lycka till!

• dragonesse

Jag har PCO och blev gravid först efter behandling med Pergotime. Fick min son i december 2010. I juni 2011 skrev vi in oss på ferten igen för att börja med syskonförsök till hösten. De gjorde vul och konstaterade att det såg ut som förut och att det inte var någon äl på gång. Vi skulle invänta nästa mens (hade bara haft mens två gånger efter förlossningen) och sen börja med pergotime i augusti/september.

Men någon vecka efter att vi hade varit på ferten så började det dyka upp lite välbekanta symtom hos mig... och i slutet av juli tog jag ett test som fullkomligt skrek gravid! Fick åka in och göra ultaljud för att bestämma graviditetslängd och då var jag i vecka 7+6. När vi räknade bakåt insåg vi att jag måste ha varit precis nygravid när vi var på besök på ferten, och att det var därför de inte såg någon graviditet då. Jag hade alltså blivit spontant gravid utan att ens ha "försökt". Vi skyddade oss ju inte men trodde verkligen inte att vi skulle lyckas på egen hand. I slutet av februari 2012 kom sedan vår älskade lilla dotter, 14 månader och 3 veckor efter sin storebror!

Vi känner oss väldigt nöjda med två barn och nu kör vi med p-stav för att inte "riskera" en till graviditet.

(¯`°?.¸ popcorn79.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • Miniängel
    dragonesse skrev 2013-04-16 21:22:48 följande:
    Jag har PCO och blev gravid först efter behandling med Pergotime. Fick min son i december 2010. I juni 2011 skrev vi in oss på ferten igen för att börja med syskonförsök till hösten. De gjorde vul och konstaterade att det såg ut som förut och att det inte var någon äl på gång. Vi skulle invänta nästa mens (hade bara haft mens två gånger efter förlossningen) och sen börja med pergotime i augusti/september.

Men någon vecka efter att vi hade varit på ferten så började det dyka upp lite välbekanta symtom hos mig... och i slutet av juli tog jag ett test som fullkomligt skrek gravid! Fick åka in och göra ultaljud för att bestämma graviditetslängd och då var jag i vecka 7+6. När vi räknade bakåt insåg vi att jag måste ha varit precis nygravid när vi var på besök på ferten, och att det var därför de inte såg någon graviditet då. Jag hade alltså blivit spontant gravid utan att ens ha "försökt". Vi skyddade oss ju inte men trodde verkligen inte att vi skulle lyckas på egen hand. I slutet av februari 2012 kom sedan vår älskade lilla dotter, 14 månader och 3 veckor efter sin storebror!

Vi känner oss väldigt nöjda med två barn och nu kör vi med p-stav för att inte "riskera" en till graviditet.
    Åh, grattis! Vilken glädjehistoria! =)
    Vår dotter föddes i december efter IVF, jag har PCO, så efter att ha läst ditt inlägg väcktes lite hopp hos mig =) 
    En önskan som blev sann
Svar på tråden Kan PCO försvinna? Hur stor är odds att bli gravid utan hjälp?