• Anonym (Tand jäkel)

Rotspetsinflammation hjälp!!!!

Hejsan! Någon av er som haft problem med sina rotfyllda tänder? Jag har en ca 4 år gammal rotfyllning i en framtand som börjat strula nu. Spände och ömma i tandköttet upp mot näsan så var till tandis, där hon bekräftade att jag hade en liten rotspets inflammation. Inget behövdes göra sa hon förutom att jag fick utskrivet 2gram kåvepenin gånger 2 i 7 dagar och så skulle det ge med sig sa hon. Fjärde dagen idag men känner ingen skillnad! 

Måste man inte göra nånting åt tanden som tex en ny rotfyllning eller så alltså behandla orsaken till inflammationen fattar ingen ting eller ska jag bara vänta och se ifall kåvepeninen verkar? 

Någon som varit med om nått liknande?
    Är det farligt kan jag dö?
    Hypokondriker  av mig och har generell ångest, så riktigt orolig klarar knappt av att göra mina sysslor på grund av att jag tror det kommer sprida sig i kroppen och jag kommer dö på grund av denna jäkla tand! Oroar ihjäl mig!

Tacksam för svar!  

• Svar på tråden Rotspetsinflammation hjälp!!!!
  • Anonym (kontakta)

Kontakta din tandläkare igen för råd

• Anonym (Tand jäkel)

Har ringt och frågat, ge det en till 2 dagar till fick jag till svar! Så bara att oroa sig vidare en två dagar till!

• Anonym (Tand jäkel)

Vad tror ni om att dra ut den? Snyggt med en glugg fram njaa men man slipper ju problem med den skiten! Kan man sätta dit en ny tand vad kostar det någon som vet? Och gör det ont att dra ut en framtand?

• Anonym (kontakta)
    Anonym (Tand jäkel) skrev 2013-03-11 23:37:55 följande:
    Vad tror ni om att dra ut den? Snyggt med en glugg fram njaa men man slipper ju problem med den skiten! Kan man sätta dit en ny tand vad kostar det någon som vet? Och gör det ont att dra ut en framtand?

Jag betalade 1900 kr för 2 tänder som skruvades fast i käkbenet. En brygga..de slipar ner en tand på varje sida om gluggen.Sätter en krona på varje riktig tand,med en helt ny konstgjord tand i mitten.Jag har båda alternativen.Priset vet jag inget om i det fallet
  • Anonym (tandtroll)

Aj, det där är inte roligt har också haft det för många år sedan. Jag hade precis flyttat och var ny i stan så när jag svullnade upp och fick världens tandvärk jagade jag runt efter tandläkare som kunde ta akut. 
    Väl där så öppnade dom upp tanden och rensade rotkanalerna och fyllde med provisorisk fyllning + antibiotika.
    Svullnaden gick ner men en "knöl" i tandköttet var fortfarande kvar. Jag gick och rensade den jävla tanden i ETT ÅR innan tandläkaren beslutade att nu så skulle den rotfyllas permanent så var det klart typ Skrikandes
    Knölen i tandköttet var fortfarande kvar men hon menade att det var inget problem och att tanden var läkt, 4000 spänn kostade skiten. TVÅ VECKOR efter att tanden rotfyllt så sprack hela tanden och det blev bara flisor kvar! Ja ringde direkt men tandläkaren menade att det var ingen garanti på en rotfylld tand och sådant kan hända eftersom tandväggen blir så urtunnad när man öppnat upp tanden så många gånger osv. osv....
    Jag gick till en annan tandläkare och där konstaterades att tandbenet fortfarande var skadat av rotspetsinflammationen så det var inte bra att sätta en peranent krona på den tanden innan det var läkt Rynkar på näsan
    En ny krona skulle kosta 4000 kr. De byggde upp en temporär krona tillsvidare för 500 kr som jag faktiskt har fortfarande efter 5 år! Jag kan än idag få problem med lite värk i den roten och knölen i tandköttet sitter också kvar, jag har bara lust att dra ut skiten Rynkar på näsan
    Jag fick förslaget då för 5 år sedan att sätta en brygga med 3 tänder, alltså slipa ner de intilliggande tänderna och sätta krona på dom  för att fylla hålet om jag skulle dra ut den skadade tanden. Det var dock inte tal om några 1900kr utan snarare 12000 kr....
    Jag valde att inte göra det. 

• Anonym (kontakta)
    Anonym (tandtroll) skrev 2013-03-12 10:07:10 följande:
    Aj, det där är inte roligt har också haft det för många år sedan. Jag hade precis flyttat och var ny i stan så när jag svullnade upp och fick världens tandvärk jagade jag runt efter tandläkare som kunde ta akut. 
    Väl där så öppnade dom upp tanden och rensade rotkanalerna och fyllde med provisorisk fyllning + antibiotika.
    Svullnaden gick ner men en "knöl" i tandköttet var fortfarande kvar. Jag gick och rensade den jävla tanden i ETT ÅR innan tandläkaren beslutade att nu så skulle den rotfyllas permanent så var det klart typ Skrikandes
    Knölen i tandköttet var fortfarande kvar men hon menade att det var inget problem och att tanden var läkt, 4000 spänn kostade skiten. TVÅ VECKOR efter att tanden rotfyllt så sprack hela tanden och det blev bara flisor kvar! Ja ringde direkt men tandläkaren menade att det var ingen garanti på en rotfylld tand och sådant kan hända eftersom tandväggen blir så urtunnad när man öppnat upp tanden så många gånger osv. osv....
    Jag gick till en annan tandläkare och där konstaterades att tandbenet fortfarande var skadat av rotspetsinflammationen så det var inte bra att sätta en peranent krona på den tanden innan det var läkt Rynkar på näsan
    En ny krona skulle kosta 4000 kr. De byggde upp en temporär krona tillsvidare för 500 kr som jag faktiskt har fortfarande efter 5 år! Jag kan än idag få problem med lite värk i den roten och knölen i tandköttet sitter också kvar, jag har bara lust att dra ut skiten Rynkar på näsan
    Jag fick förslaget då för 5 år sedan att sätta en brygga med 3 tänder, alltså slipa ner de intilliggande tänderna och sätta krona på dom  för att fylla hålet om jag skulle dra ut den skadade tanden. Det var dock inte tal om några 1900kr utan snarare 12000 kr....
    Jag valde att inte göra det. 

Det var inte bryggan som kostade 1900 kr..utan TVÅ titantänder..fastskruvade i käkbenet. Två olika saker
  • Anonym

TS: Jag har ett liknande problem. Det de gjorde på mig var först och främst att skära upp tandköttet, och skrapa bort bakterier (?), eller vad de nu gjorde... Kombinerat med något antibiotika. Därefter höll det sig i schack i ganska många år, när det sedan började strula igen så tog de upp rotfyllningen, rensade och la i någon temporär fyllning, och sedan slipades tanden ner och det sattes en krona. Var tal om att dra ut den och sätta en brygga, men jag ville inte det. Kändes fel att dra ut den tanden, plus "förstöra" två tänder intill. Föredrog i så fall en titanskruv. Hittills verkar det dock gå rätt så bra, har inte haft några bekymmer med tanden. Så kanske behöver man inte göra något på ett tag. Tvivlar dock starkt på prisuppgiften 1900 kr (såvida man inte missat en nolla där). Även med tandvårdsbidrag från FK (då får man bidrag för en del av kostnaden för billigaste lösningen, vilket är brygga) bortdraget från totalsumman så fick jag ge ca 12 000 kr för att dra ut en tand, operera in en titanskruv och sätta på en krona.

• Anonym (tandtroll)
    Anonym (kontakta) skrev 2013-03-12 10:11:35 följande:

Det var inte bryggan som kostade 1900 kr..utan TVÅ titantänder..fastskruvade i käkbenet. Två olika saker
    Men då måste du haft någon typ av försäkring eller annat som täckte upp den faktiska kostnaden, ett implantat kostar minst 8000 kr... möjligtvis rabatt för två men några 1900 kr är inte möjligt det är ju bara som att LAGA två små hål....
  • Anonym (kontakta)
    Anonym (tandtroll) skrev 2013-03-12 12:46:36 följande:
    Men då måste du haft någon typ av försäkring eller annat som täckte upp den faktiska kostnaden, ett implantat kostar minst 8000 kr... möjligtvis rabatt för två men några 1900 kr är inte möjligt det är ju bara som att LAGA två små hål....

Skrivfel..19.000 kr var det Skäms glömde en nolla
  • Anonym
    Anonym (kontakta) skrev 2013-03-12 13:00:13 följande:
    Skrivfel..19.000 kr var det  glömde en nolla

"Skönt" att höra, kändes väldigt märkligt när man själv betalat 12 000 kr för ett tandimplantat, att höra att någon skulle fått betala 1/6-del så mycket för två st...
  • Anonym (Tand jäkel)

Tack för ert stöd och svar :) Beslutsångest som hette duga! Pratade med en idag och jag skulle äta klart kuren med kåvepenin har 2 dagar kvar och det spänner fortfarande i näsan och en konstig känsla så antar att det ej funkar detta! Hon menade på att dom alltid provar med kåvepenin först och ser ifall det ger med sig och aldrig mer kommer till baka. Men skulle höra av mig när dom var upp ätna och därefter få en ny tid och se hur det såg ut!

Valen jag har i såna fall är en rotspets operation som kanske inte äns funkar och kostar ca 3800 kr. Eller att dra ut tanden och slipa ner mina fina tänder bredvid som det inte är nå fel på och det känns ju bara så dumt att göra. Men tror det lutar åt att dra bort den ändå, så trött på den nu och denna känsla i näsan! Jag är inte svullen eller så och det gör inte ont men vem vet det kanske kommer förr eller senare ju längre man ska vänta! Å inte sjutton är det billigt heller om nu allt detta skulle gå på ca 20 000 med en ny tand vart ska man hitta dom pengarna? Kan man ta det på avbetalning?

• Anonym (Tand jäkel)
    Anonym skrev 2013-03-12 10:20:49 följande:
    TS: Jag har ett liknande problem. Det de gjorde på mig var först och främst att skära upp tandköttet, och skrapa bort bakterier (?), eller vad de nu gjorde... Kombinerat med något antibiotika. Därefter höll det sig i schack i ganska många år, när det sedan började strula igen så tog de upp rotfyllningen, rensade och la i någon temporär fyllning, och sedan slipades tanden ner och det sattes en krona. Var tal om att dra ut den och sätta en brygga, men jag ville inte det. Kändes fel att dra ut den tanden, plus "förstöra" två tänder intill. Föredrog i så fall en titanskruv. Hittills verkar det dock gå rätt så bra, har inte haft några bekymmer med tanden. Så kanske behöver man inte göra något på ett tag. Tvivlar dock starkt på prisuppgiften 1900 kr (såvida man inte missat en nolla där). Även med tandvårdsbidrag från FK (då får man bidrag för en del av kostnaden för billigaste lösningen, vilket är brygga) bortdraget från totalsumman så fick jag ge ca 12 000 kr för att dra ut en tand, operera in en titanskruv och sätta på en krona.
    Måste bara höra, var det obehagligt eller gjorde det ont när du gjorde en rotspets operation? Och tog det lång tid? Mycket saker i munnen eller? Många frågor :) Jag är livrädd för den därför jag funderar starkt på att dra ut den istället! Men känns ju så dumt det också! 
  • Anonym

Nej, jag tyckte faktiskt inte att rotspetsoperationen var så farlig. Jag var ju bedövad, så det kändes väldigt litet (förvisso gjorde det litet ont, eftersom bedövning inte biter så bra på det som är inflammerat). Jämförbart med att dra ut en tand, i obehagskänsla, skulle jag säga. Sedan hade man ju det ihopsydda tandköttet ett tag efteråt, blev en del släta soppor med sugrör Det var drygt 9 år sedan jag gjorde operationen, så den är inte direkt i färskt minne. Men det höll sig alltså bra tills i höstas, då tanden fick rensas. Rensningen och en krona på det verkar dock ha gett bra resultat, det verkar vara på väg åt rätt håll. Om tandläkaren tycker det är bra nog så kommer jag försöka behålla tanden så länge som möjligt, så länge den inte ger mig problem. Men börjar den ge mig problem, så låter jag dra ut den och sätter titanskruv istället. Vill inte ha en brygga, eftersom man då måste slipa ner de två tänderna bredvid. Känns väldigt onödigt, då betalar jag hellre mer pengar och minimerar åverkan på friska problemfria tänder.

• Anonym (Tand jäkel)

Tack för svar då vet jag, får se vad tandläkaren säger när jag ska dit efter kåvepenin kuren så får man se vad jag bestämmer mig för att göra och vad han anser är bäst för den! Men fattar inte varför jag ska äta klart kuren först den tycks ju ändå inte hjälpa bara att plåga sig själv lite mera! Å livrädd att infektionen ska sprida sig och jag dör knall å fall! Snacka om orolig :)

Svar på tråden Rotspetsinflammation hjälp!!!!