• Anonym

Hjälp! Företagskreditkort och betalningsanmärkning...

Jag har precis börjat på ett nytt jobb. Där har alla kreditkort eftersom vi reser så mycket i tjänsten Det är ju jättebra att vi slipper ligga ute med pengar. MEN... jag har en betalningsanmärkning ( 200 kronor som kom när jag var bortrest i 3 månader, så jävla korkat). 

Jag vill inte erkänna att jag har en betalningsanmärkning och har ångest över det här. Hur funkar era kort? Mitt kommer att bli ett Eurocard. Eller hade blivit om jag inte haft en anmärkning.
    Gör de alltid en kreditupplysning på en? Usch jag vill inte!!!!  

• Svar på tråden Hjälp! Företagskreditkort och betalningsanmärkning...
  • yohio

Är det företagets kort så står inte du på kortet utan företaget

• Anonym

Jag har fattat det som att det är ett företagskort med personligt betalningsansvar. Dvs ett kort som jag får använda privat om jag vill.
    Jag har kollat lite på hemsidan och det verkar som att de alltid tar en kreditupplysning, oavsett om det är företaget eller du själv som är betalningsansvarig.

Usch vad jobbigt. Jag måste ha ett kort, samtidigt som att jag ju inte kommer att få ett och alla kommer att veta om det. Fan vad jag hatar mig själv för det här. 

• yohio

Men många gånger kan dom se mellan fingrarna om det är en betald skuld ! Är det första anmärkningen o den enda så ser dom den inte ens !

• Anonym
    yohio skrev 2013-03-11 21:44:53 följande:
    Men många gånger kan dom se mellan fingrarna om det är en betald skuld ! Är det första anmärkningen o den enda så ser dom den inte ens !
    Åh jag hoppas att du har rätt!
    Kanske ska jag ringa Eurocard i morgon och fråga. Det är 200 kronor och den enda anmärknignen jag har och som sagt är det så sjukt dumt att det blev så.  

Jag tänkte kanske säga att jag inte vill ha personligt betalningsansvar utan att jag känner mig mer bekväm med att företaget får fakturan och jag inte kan använda kortet privat. Men det kanske låter dumt och genomskinligt?
  • Anonym

Det låter väldigt märkligt att det skulle tas kreditupplysning på dig om det är ett företagskort, tror knappast att det är tillåtet att "tvinga" sina anställda att ansöka om kreditkort och är det företaget som ansöker så är det företaget som kontrolleras. De flesta på mitt jobb har företagskort men det är ingen som blivit kollad.

• Anonym

Det står så här på ansökningsblanketten:

Jag ansöker om Eurocard Corporate med personligt betalningsansvar och försäkrar att ovan lämnade uppgifter är riktiga. Vid var tid gällande Allmänna villkor med prisbilaga finns tillgängliga på eurocard.se, alternativt kan erhållas av Eurocards kundcenter. Jag är medveten som att denna ansökan kommer att genomgå sedvanlig kreditprövning varvid kreditupplysning kan komma att inhämtas. Jag har tagit del av villkoren och förbinder mig att följa villkoren. Avtalet anses ingånget den dag Eurocard beviljar ansökan.

• Anonym

Det är mycket vanligt att man har ett personligt företagskort som används för att t ex betala hotell. Precis som du säger så har man ett personligt betalningsansvar (men får ut motsvarande ersättning från företaget på lönen) och därför görs en kreditupplysning.

På mitt jobb vet jag att de anställda blivit kollade i kreditupplysning vid ansökan. Mot jobb är en vanlig stor arbetsgivare i Sverige.

Jag har själv samma problem med betalningsanmärkning och utlägg för resor. vet vad du genomgår... Har dock inte behövt resa förrän nu och nu använde jag mitt egna kreditkort för att betala hotell (som jag har haft sedan innan betalningsanmärkningen).

Mitt råd är nog att gå in i ett förtroerligt samtal med chefen. Berätta precis som det är och att du själv försökt lösa problemet men att du ändå ser det svårt att få kreditkortet. Kan chefen ge tips om möjligheter? Kanske det går att sätta en lägre kreditgräns, prata med kreditgivaren. Ring kreditgivaren, det har jag hört ska hjälpa särskilt om det gäller en sådan liten skuld så har jag också hört att de bortser. Det är jobbigt att tala med chefen men känns alltid skönast efteråt tala om hur det ligger till.  

• Anonym

Usch :(

Hade det bara gällt mina egna utgifter hade det nog löst sig. Mitt problem är att jag kommer att behöva lägga ut för speciellt inbjudna konferensdeltagare och betala deras hotell och middagar bland annat. Jag kommer alltså inte att ha möjligheten att betala med mitt eget kreditkort och sen bli ersatt av jobbet.

Fy fan vilken jävla usel sits. Kreditkort där arbetsgivaren har betalningsansvar ges bara i specialfall på mitt jobb, typ VDn. Jag måste ju erkänna, men det kommer ju att innebära att jag inte kan utföra mitt jobb. Herrgud, vad fan är det här? Jag har sagt upp mig från mitt gamla jobb för att ta det här. Tänk om de bestämmer sig för att inte ha kvar mig pga det här.

Och vad ska alla kollegor säga? Jag är ju säker på att det kommer läcka ut. Det är en så liten grupp jag kommer att jobba i.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-11 21:56:54 följande:
    Det låter väldigt märkligt att det skulle tas kreditupplysning på dig om det är ett företagskort, tror knappast att det är tillåtet att "tvinga" sina anställda att ansöka om kreditkort och är det företaget som ansöker så är det företaget som kontrolleras. De flesta på mitt jobb har företagskort men det är ingen som blivit kollad.
    Håller med här, har aldrig hört talas om ett sådant kort. Företagskortet tas av företaget och du får tillstånd att använda det genom att företaget anger dit namn hos banken (om det handlar om inköp där signatur krävs, i annat fall behöver ditt namn aldrig komma till tals). Men det är företaget som står för kreditvärdighet inte du.
  • pipon

Jodå sådana kort finns, jag har bara haft sådana. Jag tog det här från nätet.   Central fakturering

Fakturan skickas alltid till företaget. En gemensam specifikation innebär att företaget får en faktura med kostnadsposterna för alla kort specificerade. Väljer ni individuell specifikation får ni en faktura med kostnadsposterna specificerade per kort. Och vid separat faktura får företaget en faktura per kortanvändare. 

Individuell fakturering

Fakturan skickas hem till respektive kortanvändare.

Personligt betalningsansvar

Om kortanvändaren har betalningsansvaret är det den anställde som kreditprövas även om företaget betalar årsavgiften. Då gäller alltid individuell fakturering, det vill säga att fakturan skickas hem till kortanvändaren. 

• Anonym

Jag befann mig i en situation när mitt företag skulle byta företagskreditkort från en leverantör till en annan, då gjordes en kreditprövining på mig och det var så jag fick reda på att jag hade en betalningsanmärkning. Den var några år gammal vid tillfället och hade sitt ursprung i restskatt. Hursomhelst så löste det sig, kommer inte riktigt ihåg hur då det är några år sedan men jag kunde fortsätta ha ett företagskreditkort på något sätt.

• UndrarNu
    Anonym skrev 2013-03-11 21:34:32 följande:
    Jag har fattat det som att det är ett företagskort med personligt betalningsansvar. Dvs ett kort som jag får använda privat om jag vill.
    Jag har kollat lite på hemsidan och det verkar som att de alltid tar en kreditupplysning, oavsett om det är företaget eller du själv som är betalningsansvarig.

Usch vad jobbigt. Jag måste ha ett kort, samtidigt som att jag ju inte kommer att få ett och alla kommer att veta om det. Fan vad jag hatar mig själv för det här. 
    Hur har det gått ?
    Blev det något kort eller hur blev lösningen ?
    Jag är själv i samma sits just nu.
  • Anonym (nja..)
    Anonym skrev 2013-03-11 22:32:57 följande:
    Usch :(

Hade det bara gällt mina egna utgifter hade det nog löst sig. Mitt problem är att jag kommer att behöva lägga ut för speciellt inbjudna konferensdeltagare och betala deras hotell och middagar bland annat. Jag kommer alltså inte att ha möjligheten att betala med mitt eget kreditkort och sen bli ersatt av jobbet.

Fy fan vilken jävla usel sits. Kreditkort där arbetsgivaren har betalningsansvar ges bara i specialfall på mitt jobb, typ VDn. Jag måste ju erkänna, men det kommer ju att innebära att jag inte kan utföra mitt jobb. Herrgud, vad fan är det här? Jag har sagt upp mig från mitt gamla jobb för att ta det här. Tänk om de bestämmer sig för att inte ha kvar mig pga det här.

Och vad ska alla kollegor säga? Jag är ju säker på att det kommer läcka ut. Det är en så liten grupp jag kommer att jobba i.

vet du,, nu tycker jag du förstorar upp det oroar dig alldeles för mycket ! det går säkerligen att lösa på ett bra sätt och det inget fel med att ha en anmärkning det är sånt som kan hända helt enkelt 

• Anonym (TS)
    UndrarNu skrev 2013-08-21 20:09:59 följande:
    Hur har det gått ?
    Blev det något kort eller hur blev lösningen ?
    Jag är själv i samma sits just nu.
    Hej!

Jo det slutade med att jag fick ett EuroCard, i mitt namn, inte med företagsfakturering, vilket mitt jobb för övrigt inte tillåter. Så jag har ett kort. Jag nojar ju ibland över att de ringt till jobbet och frågat något men det går ju inte att tänka på. Jag får använda kortet privat också, vilket jag har gjort men försöker att hålla min privata ekonomi lååångt från jobbets.
  • Undrande om kort

Men vad händer om man har ett företagskort med personligt betalningsansvar om företaget där man jobbar går i konkurs och man har tiotals tusen kronor i utlägg/skulder till hotell mm?

Svar på tråden Hjälp! Företagskreditkort och betalningsanmärkning...