• fia1

Umgås med dagisbarn = löss

Hej,
    Jag satt barnvakt för 2 veckor sen åt en liten tjej som satt och klia sig i håret konstant. Nu har jag börjat hitta gula ägg som sitter på min hårstrån och har sån jäkla klåda i min hårbotten och svider. Kliar även. Har hittat gula ägg på min sambo också. Så inte värt 3 timmars barnpassning.
    Kan jag smsa/ringa och fråga familjen om dom har löss eller är det bara otrevligt?
    Är otroligt upprörd att de inte informerat mig. Det är bara dom jag kan ha fått det ifrån. 
    Grrrr

Vilka medel fungerar bäst? Mitt hår är jätte jätte skört och slitet och tappar otroligt mycket så vill ha ngt snällt. Försöker luskamma men hår bara slits av av luskammen.

Och hur länge överlever löss i vår tygsoffa? Måste den tvättas, matttor också osv? Vi bor väldigt litet så allt ligger typ framme överallt. Dvs kläder osv.

Väldigt tacksam för svar ni som har erfarenhet av detta 

• Svar på tråden Umgås med dagisbarn = löss
  • Kodia

Hej! Det är inget att oroa sig för - det känns lite äckligt, men är lätt att behanda! Gå till apoteket och fråga vilket de rekommenderar till ditt hår, och följ sedan instruktionerna. Låt sambon behandla samtidigt, och tvätta era sängkläder. Lössen lever bara i ett dygn om de inte är i håret, så det är ingen fara med andra saker. Låt kläder, mössor, mm som du använder innan behandlingen ligga oanvända i någon dag efter behandlingen. Om du vill känna dig extra säker kan du lägga en filt eller så över soffan i en dag. Kamma för att se att behandlingen tog, och behandla en dag till efter en vecka (eller vad som rekommenderas på det medel du köper).

• Kodia

Ett tips till - om du har plagg du vill kunna använda dagen efter (typ en jacka som du inte kan tvätta och torka över natten) så kan du lägga den utomhus i kylan över natten (tex i en plastpåse)

• fia1

Tack för svaret. Men hur gör man med kuddar och tecken som man kan ha legat på utan tex påslakan? 
    kan ju inte slänga ut allt på balkongen direkt.

Och alla kläder som är rena och ligger framme i lägenhet är alltså ok? säkert? Jag tappar väldigt mycket hår
    så det ligger hårstrån överallt. Är så äcklad. Ska imorgon behandla både mig och sambon även om han har väldigt kort hår så har han fortfarande ägg i hårbotten.

• Kodia
    fia1 skrev 2013-03-12 19:42:21 följande:
    Tack för svaret. Men hur gör man med kuddar och tecken som man kan ha legat på utan tex påslakan? 
    kan ju inte slänga ut allt på balkongen direkt.

Och alla kläder som är rena och ligger framme i lägenhet är alltså ok? säkert? Jag tappar väldigt mycket hår
    så det ligger hårstrån överallt. Är så äcklad. Ska imorgon behandla både mig och sambon även om han har väldigt kort hår så har han fortfarande ägg i hårbotten.

Lössen dör på en dag, så om du bara låter bli att använda filtar mm. en dag så är de "säkra" sedan. Annars kan du ju lägga dem i ett par kassar (så de inte blir smutsiga), och lägga ut dem på balkongen.

Vi har bara tvättat sängkläderna och bytt handdukar, och inte brytt oss om soffkuddar mm, och det har funkat. 

Saker som ligger framme är ingen fara - lössen lever vid hårbotten och släpper helst inte taget, så det är sällan de lossnar annat än om man borstar håret eller drar av en mössa. 
  • fia1

Blir fortfarande inte klok på att inte veta om ja fortf har löss eller inte. Har jättelångt o trassligt skört hår som går av väldigt lätt när man kammar det med luskam och även borste bara. Så efter alla behandlingar förut så har kvaliten blivit så mycket sämre. 
    Men jag gjorde 3 behandlingar med linicin men nu var det ett par veckor sen och jag har börjat få massa vita prickar i hårrbotten och det har börjat svida. Men sambon tror inte de kan överleva efter 3 behandlingar.

Blir tokig på detta, alltså hur ska ja veta och hur ska jag bli av med om utan att luskamma? 
    Plz help me, lagt flera flera hundra på lusprodukter nu. 

• pigglet

Bastu! Kommer inte ihåg hur varmt det skulle vara och hur länge man skulle sitta, men den enda gång jag haft löss så var det enda sättet att bli av med dem. Basta 1 gång/vecka i 3 veckor så ska det väl inte kunna finns en enda lus kvar.

• cj2

vi fick också löss i flera omgångar, kämpa kämpa kämpa! Jag sanerade hela huset till slut, läste att endel medel inte funkar alls. löss kan tydligen leva upp till 48 timmar utanför hårbotten. endel löss är resistenta, lusmedel som kväver gör ingenting för äggen osv. kamma kamma kamma kämpa kämpa kämpa!   

• fia1
    cj2 skrev 2013-04-27 21:52:16 följande:
    vi fick också löss i flera omgångar, kämpa kämpa kämpa! Jag sanerade hela huset till slut, läste att endel medel inte funkar alls. löss kan tydligen leva upp till 48 timmar utanför hårbotten. endel löss är resistenta, lusmedel som kväver gör ingenting för äggen osv. kamma kamma kamma kämpa kämpa kämpa!   
    fy ja orkar verkligen inte me detta
    De på 1177 osv folk ja känner säger att det bara är att byta sängkläder o duscha med lus shampoo som ska döda äggen också - men alltså ser inga fysiska löss utan bara ägg.

Jag kan tyvärr inte kamma isf har ja inge hår kvar snart;/  
  • fia1
    pigglet skrev 2013-04-27 21:46:10 följande:
    Bastu! Kommer inte ihåg hur varmt det skulle vara och hur länge man skulle sitta, men den enda gång jag haft löss så var det enda sättet att bli av med dem. Basta 1 gång/vecka i 3 veckor så ska det väl inte kunna finns en enda lus kvar.
    Vilket toppentips, synd bara att man inte har tillgång till bastu. Annars hade jag utnyttjat det.
    Nyopererad också så hade inte fått sitta där inne ändå tyvärr.

• fia1

ju längre ja går med lössen finns ju risken att smitta andra o då få tillbaka det sen igen
    vill kunna ha utsläppt hår igen o känna mig säker att jag kan krama folk o vara lugn 

Svar på tråden Umgås med dagisbarn = löss