• ostboll

Visdomständer

Hur lång tid brukar det egentligen ta innan visdomständerna har växt ut från att de börjar komma? Jag började se min första (och enda hittills...) visdomstand när jag var ungefär 17-18 år och nu i år så fyller jag 20 och den har fortfarande knappt växt alls. Man kan se en halv tand som ligger halvt begravd längst bak, fortfarande. 

Haha, jätteful fråga men jag hittade ingenting när jag googlade. Är rädd att det ska vara något skumt med min tand nu iom att undersökningarna kostar så lär jag ju inte gå så ofta. Är det något som ens är värt att kolla upp eller är det normalt? :)
    Lite störande då det ömmar då och då i tandköttet, men inget verkar hända.

• Svar på tråden Visdomständer
  • Whitetrash86

Jag hade alla mina vid 20.
    Sambon är snart 30 och börjar få sin 3e.
    Dessutom så får inte alla alla sina tänder. Upp till 25% saknar 1 eller flera. 

Så andas lugnt och du behöver inte söka hjälp fören det börjar göra ont pga dom. Då det kan råda platsbrist i munnen Flört 

• stickkontakt

Jag är 27 och har 3 visdomständer, har haft dem ca 5 år. Den fjärde syns lite lite, och med jämna mellanrum får jag ont i tandköttet runt den en period. Min teori är att dem växer ryckvis och när den växer gör det ont. Den har hållit på så länge.

Min tandläkare berättade om en dam som fått sin sista visdomstand vid 75 års ålder. Så de kan tydligen komma lite när som helst. 

• ostboll

Jaha, vad skönt att höra från er båda då :D då verkar det inte vara som något jag behöver oroa mig för. Tack så mycket!

• stickkontakt

Det ju vara en bra ide att kolla tänderna ibland ändå, det är inte så dyrt att göra en vanlig undersökning. Du får 300 kr per år i tandvårdsbidrag, om du inte gick till tandläkaren förra året har du antagligen 2x300 kr att använda. En standardundersökning brukar kosta 600-700 hos folktandvården (i alla fall där jag bor) så du kan nog få en undersökning för mindre än en hundring.

• Fia 28

Jag fyller snart 30 och har min första på kommande. Ett litet hörn sticker nu fram och den har varit på gång i flera år redan.

• ostboll
    stickkontakt skrev 2013-03-12 10:38:22 följande:
    Det ju vara en bra ide att kolla tänderna ibland ändå, det är inte så dyrt att göra en vanlig undersökning. Du får 300 kr per år i tandvårdsbidrag, om du inte gick till tandläkaren förra året har du antagligen 2x300 kr att använda. En standardundersökning brukar kosta 600-700 hos folktandvården (i alla fall där jag bor) så du kan nog få en undersökning för mindre än en hundring.
    Jaha, det visste jag inte ens. :) Ska göras då!
    Fia 28 skrev 2013-03-12 10:57:16 följande:
    Jag fyller snart 30 och har min första på kommande. Ett litet hörn sticker nu fram och den har varit på gång i flera år redan.
    Jaha, typ som på mig då. Skönt att det inte verkar helt ovanligt. Man brukar ju inte direkt sitta och diskutera visdomständer över middagen så man har ju oftast inte så mycket att jämföra sig med...
  • Pimpinellan

Mina kom aldrig. Fick två anlag som jag var tvungen operera bort innan de ens syntes-utan bedövning dessutom på den ena,men de andra två syns inte ens på röntgen. Lika väl,jag har nog trångt i käften!

Svar på tråden Visdomständer