• Myyy

Hjälp att söva bebis!

Hej! Jag tar gärna emot lite tips och råd när det gäller nattning av bebis.
    Vi har en dotter på snart 4 månader som jag ammar. Jag är lite ovan då jag inte ammade första sonen och han sövde vi med en flaska och sedan napp, det gick bra. Dottern däremot vägrar napp och vill då istället använda mig att snutta på och det är ju bekvämt att ligga ner och amma. Problemet är att jag märker att jag producerar mindre och mindre mjölk och vi kommer nog få gå över till flaska snart då hon inte blir mätt. Hur gör vi då på nätter när hon vaknar och inte kan ammas till sömns (och om hon precis fått flaska då såklart)? Hon tar inte nappen som sagt och är supersvår att natta om, om hon vaknar. Jag pratar alltså om nätterna nu, på dagarna har hon fortfarande sitt eget sovschema och vill hon då vara vaken får hon det och tvärtom.

• Svar på tråden Hjälp att söva bebis!
  • Natulcien

Är du säker på att du producerar mindre mjölk? Tappar hon i vikt?
    Annars är det ju vanligt just runt 4 månader att många tror att de producerar mindre eftersom bebisen ofta är strulig, orolig och lite extra krävande just då.

Men annars så funkade det bäst för oss att bara ligga tätt intill. Jag ammade till sömns så länge sonen ville. Men runt 5 månaders ålder så somnade han inte längre av amningen (tyvärr), så då låg vi istället tätt intill och buffade lätt i rumpan eller bara smekte över ryggen. Funkade för oss.

• Myyy

Tack för svar! Jag märker att hon inte blir mätt ordentligt, vill äta oftare och blir arg när hon ammats ett tag, precis som att det tar slut. Brösten tar längre tid på sig att bli fyllda och när man försöker pumpa ur kommer inget. Är som sagt första gången jag ammar så jag vet inte om allt är som det ska :) lillan verkar bara missnöjd med maten.

• Litet My
    Natulcien skrev 2013-03-12 10:53:19 följande:
    Är du säker på att du producerar mindre mjölk? Tappar hon i vikt?
    Annars är det ju vanligt just runt 4 månader att många tror att de producerar mindre eftersom bebisen ofta är strulig, orolig och lite extra krävande just då.

Jag tänker samma sak, det var likadant för oss runt 4 månader, brösten kändes tomma och bebisen bara sög,sög och sög (allra mest nattetid), men när vi kom till BVC hade han gått upp hur fint som helst trots att jag trodde han var halvt ihjälsvulten.
  • Myyy

Då kanske det bara är jag som oroar mig :) de säger ju på bvc att brösten inte längre är sådär spända som de var i början efter förlossningen, men mina känns verkligen tomma! Ska på kontroll imorgon och går hon upp i vikt borde det väl inte vara problem. Kan ju visserligen vara bra att få tips på nattning nu med dock, med tanke på att hon inte har napp.

Svar på tråden Hjälp att söva bebis!