• Anonym (beroende?)

Är jag beroende av oxascand?

Jag har sedan i mitten av december ätit Oxascand mot ångest och panikångest, vid behov alltså. Det har funkat bra ända tills jag fick komma till en psykolog och blev satt på citalopram, jag fick ha kvar mina oxascand att ta vid insättningstiden för att minska eventuella biverkningar.. 

Jag fortsatte ta oxascanden vid behov men mina biverkningar blev värre så jag började ta oxascand varje morgon tillsammans med min citalopram, senare en på eftermiddagen och den sista någon timme innan läggdax. 

Mina biverkningar har gått över för längesen men jag fortsätter ta oxascand, tror egentligen inte jag skulle behöva och har försökt att vara utan men känns som att jag får mer ångest o.s.v. om jag inte tar dom, jag vågar inte låta bli att ta dom

Jag skäms riktigt mycket och vet inte hur jag ska våga ta upp detta med min läkare. Mina tabletter är snart slut och känner panik av att inte ha dessa, dom är som en slags trygghet för mig. Har jag blivit beroende av dessa eller vad är det frågan om? 

• Svar på tråden Är jag beroende av oxascand?
  • Vinterlady

Exakt samma f mig! Började m oxascand vid behov i jan, sen började jag m ssri, jobbiga insättningssymtom o började ta tre ggr om dagen som du. Försökte sluta ett par dagar, var jättekonstig m ångest upp o ner o panikkänslor efter några dagar. Började igen, fast m lägre dos tre ggr om dagen o har nu fått nedtrappningsschema av läk. Sänker 2,5 mg var fjärde dag. Höjde också upp ssri för några dagar sedan.

• Anonym (beroende?)
    viramia skrev 2013-03-12 11:24:12 följande:
    Fråga en läkare?
    Ja för det där svaret gav ju mig mycket :)
  • Anonym (beroende?)
    Vinterlady skrev 2013-03-12 17:48:27 följande:
    Exakt samma f mig! Började m oxascand vid behov i jan, sen började jag m ssri, jobbiga insättningssymtom o började ta tre ggr om dagen som du. Försökte sluta ett par dagar, var jättekonstig m ångest upp o ner o panikkänslor efter några dagar. Började igen, fast m lägre dos tre ggr om dagen o har nu fått nedtrappningsschema av läk. Sänker 2,5 mg var fjärde dag. Höjde också upp ssri för några dagar sedan.
    Åh har du några tips på hur jag ska ta upp detta med min läkare? Känns så pinsamt.
    Försöker varje dag att inte ta tabletterna och det funkar i någon timme innan jag börjar känna ångest och allt det hör till. Blir också orolig då jag ska höja min dos på citalopramen, att jag då ska få biverkningar och sedan inget som kan "hjälpa" mig mot detta.  
  • Anonym

Det är ganska lätt att bli beroende av dem.

Ökad ångest är ett symtom kring att man kan vara beroende. Ett annat tecken är att man ökar mängden för att få effekt.

Jag skulle inte försöka sluta rakt av genom att man kan få hemska symtom, som psykos bla...

Utan istället för att ta en hel tablett försöka se om det går med en halv. Då börja vid ett av tillfällen. Så under par veckor sakta trappa ut dem.

För när det står vid behov på mina benso brukar, tar jag dem inte dagligen  utan då livet inte längre är hållbart eller det inte längre går att stå ut. Då tar jag först en pytte dos och kanske högre om jag så behöver det. Jag tar inte mer än någon gång i kvartalet som max. Alltså inte ofta alls.

Utan här skulle jag faktiskt be om något annat som inte är beroende framkallande. Då prova atarx eller lergigan istället. Ett knep för att minska ångesten är att sova bra och det gör man på dessa båda. Då ta en något högre dos för natten och på så sätt minska ångesten under följande dag.

Fast jag står för det mesta ut med min ångest och tar bara någon form av benso när jag får självmordstankar, alltså ångesten är så pass hög. För man kan ju inte dö av ångest fast den är hemsk att stå ut med Flört

• Anonym (ö)

Ja, ts, det låter som att du har blivit beroende av oxascanden. Jag tar själv dessa och har så gjort till och från i livet. Hade jag någon gång missbrukat och blivit beroende så hade det stått i min journal och jag hade kanske aldrig mer fått oxascand.
    Du skall sluta ta dem "ifall att..." Det måste du göra. Eller så pratar du med din läkare. Det positiva då är att du kan få hjälp att bli av med ditt beroende, men risken finns att du aldrig mer får oxascand, eller åtminstone inte på mycket lång tid.

• Vinterlady

Jag sa t min läkare att jag försökt att inte ta dem, men att jag började igen då ångesten blev så hög att jag bara gick runt o hanterade den o mådde dåligt. Började då igen m lägre doser tre ggr om dagen o när jag kom t läkaren sa jag själv att jag trodde det var en kemisk ångest jag kände o att jag vill bli av m tabletterna. Det var inget konstigt f henne, utan hon gjorde ett nedtrappningsschema t mig. Nu har jag höjt ssri o då ville läk att jag skulle stå kvar på oxascand-dosen o inte forts sänka. Jag började m 3 gånger 10, fick höja t 3 gånger 15 i början när det var som värst. Nu är jag nere på 2,5-5-0! Lycka till i fråga gärna mer om du vill veta.

• Anonym (beroende?)

Fan det här känns inte alls bra, känner mig så otroligt dum. Vill verkligen inte vara utan mina oxascand, att dom bara finns är en stor trygghet för mig och att jag skulle kunna ta dom i nödfall.. Kan man inte på något sätt försöka trappa ner själv och sedan när man gjort det, endast ta dem när behovet verkligen finns? 

• Anonym (beroende?)
    Anonym skrev 2013-03-13 20:38:40 följande:
    Det är ganska lätt att bli beroende av dem.

Ökad ångest är ett symtom kring att man kan vara beroende. Ett annat tecken är att man ökar mängden för att få effekt.

Jag skulle inte försöka sluta rakt av genom att man kan få hemska symtom, som psykos bla...

Utan istället för att ta en hel tablett försöka se om det går med en halv. Då börja vid ett av tillfällen. Så under par veckor sakta trappa ut dem.

För när det står vid behov på mina benso brukar, tar jag dem inte dagligen  utan då livet inte längre är hållbart eller det inte längre går att stå ut. Då tar jag först en pytte dos och kanske högre om jag så behöver det. Jag tar inte mer än någon gång i kvartalet som max. Alltså inte ofta alls.

Utan här skulle jag faktiskt be om något annat som inte är beroende framkallande. Då prova atarx eller lergigan istället. Ett knep för att minska ångesten är att sova bra och det gör man på dessa båda. Då ta en något högre dos för natten och på så sätt minska ångesten under följande dag.

Fast jag står för det mesta ut med min ångest och tar bara någon form av benso när jag får självmordstankar, alltså ångesten är så pass hög. För man kan ju inte dö av ångest fast den är hemsk att stå ut med Flört
    Lergigan har jag ätit tidigare och det har inte hjälpt mig alls.. tyvärr.

Sömnbrist har jag lidit av i närmare två år snart, vet att det är en av orsakerna till att "jag gick in i väggen".
    Dock inte det lättaste att göra någonting åt med en 1,5 åring som vaknar titt som tätt om nätterna ;)

Men ska ringa min läkare imorgon, får se vad hon säger :) 
  • viramia

Menar mest att hur många svar du än får här, kanske en läkare ändå kan detta bäst? De tycker nog inte detta är konstigt. Utan ganska vanligt.

• Anonym

Det som är när man inte riktigt mår bra psykiskt. Är att sova. Så se över sovrutinerna hemma. Här räcker inte skälet att den andre jobbar heltid och på så sätt måste få sova. Utan dela på nätterna. Prata med läkaren om vad annat du kan få för att få sova och inte kanske vaknar.

Jag är hemma med barn och min sambo tar hand om nätterna fast han arbetar heltid. För att jag inte ska trigga min psykiska ohälsa.

Visst låter det något ego men det har och fungerar här.

Sömn finns det mer att välja på och får man en ordentlig sömn så kommer även ångesten på dagarna att minska. Sömn är A och O. Går inte att säga att jag har en 1,5åring... Dela upp nätterna helt enkelt så tror jag att du kommer att må bättre.

Det finns propavan, imovane (kan ha en beroende framkallande tendens men ovanligt) och andra antidepressiva finns det oxå som man får sova på och sover redigt bra på.

*Ta hand om dig*

• Anonym (beroende?)
    Anonym skrev 2013-03-14 19:31:06 följande:
    Det som är när man inte riktigt mår bra psykiskt. Är att sova. Så se över sovrutinerna hemma. Här räcker inte skälet att den andre jobbar heltid och på så sätt måste få sova. Utan dela på nätterna. Prata med läkaren om vad annat du kan få för att få sova och inte kanske vaknar.

Jag är hemma med barn och min sambo tar hand om nätterna fast han arbetar heltid. För att jag inte ska trigga min psykiska ohälsa.

Visst låter det något ego men det har och fungerar här.

Sömn finns det mer att välja på och får man en ordentlig sömn så kommer även ångesten på dagarna att minska. Sömn är A och O. Går inte att säga att jag har en 1,5åring... Dela upp nätterna helt enkelt så tror jag att du kommer att må bättre.

Det finns propavan, imovane (kan ha en beroende framkallande tendens men ovanligt) och andra antidepressiva finns det oxå som man får sova på och sover redigt bra på.

*Ta hand om dig*
    Jag önskar att jag hade en lika förstående sambo som dig. Jag har försökt ta upp det såååå många gånger med min sambo, jag studerar nu och han jobbar.. Att vi ska hjälpas åt med nätterna men gärna att han tar de flesta nätter då han vet att sömnen för mig är otroligt viktig just nu. 

Han anser att hans jobb är mer fysiskt krävande än mitt plugg är, därför ska han slippa ta nätterna. Han tror att jag kan sova när jag vill, vilket inte alls stämmer eftersom jag alltid måste lämna vårt barn på dagis, gå till skolan och senare ta hand om hemmet. 
  • fff07

Du har bluffångest, inse det! Om Atarax och Oxascand hjälper dig så har du ingen riktig ångest... Inte ens 2mg Klonazepam samt 0,25mg Triazolam + 0,5 mg Flunitrazepam + 30mg Oxascand hjälper mot min ångest! Det känns fortfarande som iom jag ska dö och att jag måste ringa ambulans!!

• Anonym (J)
    Anonym (beroende?) skrev 2013-03-13 23:36:08 följande:
    Lergigan har jag ätit tidigare och det har inte hjälpt mig alls.. tyvärr.

Sömnbrist har jag lidit av i närmare två år snart, vet att det är en av orsakerna till att "jag gick in i väggen".
    Dock inte det lättaste att göra någonting åt med en 1,5 åring som vaknar titt som tätt om nätterna ;)

Men ska ringa min läkare imorgon, får se vad hon säger :) 
    även om du provat lergigan tidigare så kanske de hjälper ni iom ssri som du äter -prova

för mig var det så. nu förtiden funkar lergigan helt utmärkt jag sover till och med ! och somnar! som en vanlig människa

för ca 4 år sen var det som socker piller kunde ta flera st och märkte inte ett skit

jag äter sertralin 
  • Skruttdegen

Hej! Du har blivit läkemedelsberoende och bör söka hjälp på en beroendeklinik. Jag är själv beroende av Oxascand o h har trappat ner sen i Oktober 2013. Började på 90mg om dagen och är idag nere på 17,5mg om dagen. Jag sänker med 2,5mg varannan vecka och jag är långtidssjukskriven. Det många inte vet är att man oftast blir beroende efter bra två till fyra veckor av benzodiasepiner. Och att läsa hur alla ni Uppvisar symtom på tolerans gör mig ledsen. Mitt tips är att alla ni som funderar över läkemedelsberoende som rör benzodiasepiner och sömnmedel I samma grupp (Imovane, Stilnoct) borde gå in På erfarenhetssidan. Googla på "erfarenhetssidan" och klicka på de två första länkarna. Där finns en gästbok för oss som är beroende av benzo och länkar och information angående symtom mm mm. Maila mig gärna om ni undrar något eller vill prata. Nordquist.sofie@gmail.com Det här är inte lätt, men det går och det är bättre om man får hjälp så snabbt som möjligt Kram Sofie

• Anonym (Carina)

TS: Hur många mg tar du per dag? Om du tar 30 mg är det ju inte fråga om några stora doser och kan lätt trappas ut. Inom vården gör vi åtskillnad på fysiskt och psykologiskt beroende, jag tippar på att du främst är psykologiskt beroende då du inte tagit medicinen någon längre tid vad jag förstår. Övergå till att ta dem endast vid behov. Om du inte kan, ta hjälp på din VC. Mvh

Svar på tråden Är jag beroende av oxascand?