• Anonym (Vad göra?)

Anmäla för bidragsfusk?

Har en i min omgivning som får bostadsbidrag trots att hen har en sambo som hen ej uppgett.
    (Står ej skriven på adress pga div. bidrag)
    Jag jobbar med denna person och döm till min förvåning när hen berättade att hen vägrade jobba mer än ett par timmar per månad då det ej behövs pga bostadsbidraget bland annat.

Sambon sitter på någon miljon på kontot. Pga brist på arbetstillfällen kommer därför hen söka soc. bidrag denna månad. Är det bara jag som tycker det är åt helsike fel?

Vet inte heller hur det hela funkar då sambon ej är skriven på adressen just för att kunna utnyttja dessa bidrag, kliver man in hos hen så syns det klart och tydligt att det finns en sambo.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-14 14:17
    Anmälan är gjord.

• Svar på tråden Anmäla för bidragsfusk?
  • Thekajsa

Anmälan. Det är ett brott. Ekonomisk brottslighet. Svårt att fånga bidragsfuskare idag. De blir nog glada att du ringer in :) de behöver alla tips de kan få

• Anonym (Vad göra?)

Ska jag ringa till både försäkringskassan och socialen? Undrar även om man kan göra det anonymt?

Sen, vad ska jag säga och vad kan de komma att fråga? Blir sjukt nervös över sånt här..

• Thekajsa

Berätta det du berättat här och ev om du vet mer. Anonym kan man alltid vara. Ring båda ställena de kan hjälpa dig hur du ska göra sen.

• Anonym (Ja!)

Tycker absolut att du ska anmäla. Hos FK kan du i alla fall anmäla anonymt. 

• Anonym

anmäl, de flesta myndigheter är tacksamma för tips, går bra att vara anonym, men skriv/säg  inte ditt namn någonstans då.

• Anonym (Vad göra?)

Måste jag ringa med hemligt nummer då också eller är det jag som nojar till överdrift nu?

• Tjenixen

för det första låter det en överdrift från personen då man får inte från soc om man har en miljon på kontot..

Svar på tråden Anmäla för bidragsfusk?