• lovely89

skaljacka eller softshelljacka vad är skillnaden ??

Funderar på vad skillnaden är på softshelljacka och skaljacka ?? 
    De softhelljackor jag sätt är lite fleecefodrade och skaljackor mer plastigare eller hur man ska förklara.
    Eller ?? Vilken är bäst ?  

• Svar på tråden skaljacka eller softshelljacka vad är skillnaden ??
  • Sisisisi

En skaljacka är vatten- & vindtät. En softshell är mer som en "tröjjacka", mjukare, men passar inte att ha under skaljackan, våra barn använder dem mycket!

• lovely89
    Sisisisi skrev 2013-03-12 13:28:53 följande:
    En skaljacka är vatten- & vindtät. En softshell är mer som en "tröjjacka", mjukare, men passar inte att ha under skaljackan, våra barn använder dem mycket!
    Men egentligen duger en regnjacka och så kan man ha en softhell i under ??? 

eller denna jacka från molo räcker den ??

www.babyshop.se/cloudy-shocking-pink/p/50072 
  • Griseknoen35

Skaljacka är yttersta lagret på skal kläder, lager på lager klädsel. Skaljackan är vind och vatten tät och andas vilket galon inte gör.

• lovely89
    Griseknoen35 skrev 2013-03-12 14:21:12 följande:
    Skaljacka är yttersta lagret på skal kläder, lager på lager klädsel. Skaljackan är vind och vatten tät och andas vilket galon inte gör.
    så egentligen kan man skita i galon och bara använda skal ?? 
  • De5pojkarna
    lovely89 skrev 2013-03-12 14:26:20 följande:
    så egentligen kan man skita i galon och bara använda skal ?? 
    Ja precis.. 
  • Hannathu

jag kör själv på softshell under skaljacka när det behövs förstärkningslager

• De5pojkarna

Under skaljacka är fleece isåfall det bästa. Softshell andas väll inte lika bra. 

• Sisisisi

Vi har skaljacka som vi har en vanlig fleece under om det behövs och en softshell eller vindfleece, de fyller samma behov enligt mig. Behövs inga galonkläder men kan vara bra om de leker i lera.

• Griseknoen35

Vuxen som barn bör ha underställ ( ylle om man är frussen), fleeceställ och sedan skal byxa och skaljacka... Vantar o mössa. Är det kallt kan man ta mjukas tröja och mjukas byxa över understället och sedan fleece.

Svar på tråden skaljacka eller softshelljacka vad är skillnaden ??