• avil

God!!,enke!!l,(festlig) dessert för diabetiker.

ja,tips,ska bjuda o vet inte vad-jag kan inte baka,o är dålig på allt sånt!! HJÄLP!
    Nåt,lätt kan man väl komma på?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-12 16:35
    (enkel!!) ska det ju vara i rubriken.........

• Svar på tråden God!!,enke!!l,(festlig) dessert för diabetiker.
  • missan75

Tar personen insulin eller är hon/han kostbehandlad?

• Pastell1983

Då kan personen äta vanlig dessert och bara öka på dosen insulin lite.

• avil

nja,men hon har lite struligt med det där.......Hon tar ofta för mycket,o blir därför väldigt låg i socker.har runt 1 och 2 ofta!? Så jag ville inte det......

• avil

kan man göra glace au four med diabetes"socker"? ni vet glass,sockerkaka o maräng i ugn en snabbis?
    Själva marängen tänker jag.... 

• missan75

Nej, jag tror inte man kan göra maränger av "fejksocker".

• Mammat3

Borde väl bara göra dessert som vanligt men att byta ut socker mot ex stevia.

• avil
    Mammat3 skrev 2013-03-12 17:47:55 följande:
    Borde väl bara göra dessert som vanligt men att byta ut socker mot ex stevia.

Ja,men tips på dessert då tack. Är ingen "köksmänniska",o har ju inga tips förutom "glace au four" då.......
    Vad är dessert "som vanligt" liksom? 
  • Mammat3

Kan bara en dessert och de är cheesecake. Är inte så bra på desserter heller då jag inte tycker om det ;) men får leta recept senare om du är intresserad förstås.

• Pastell1983

Bara att googla. Det kommer man långt på.

• avil

fast jag hittar dåligt när jag googlar,med diabetessocker.
    Gjorde en slags cheescake sista jag bjöd,o det är samma gäng denna gång!!
    Kan man bara sätta olika frukter/bär i glas,o sen strö riven vit choklad över-det finns väl "lightchoklad"? o i ugnen så det smälts lite......Inte så festligt kanske,men gott!?o om man vill lite lightvaniljgass till?  

• BeanBag

Gör pannacotta med stevia istället för socker. Supergott och kanske den enklaste efterrätten Servera med hallon eller passionsfrukt

• Smygandefisen

Petit-chouer kan man göra. Degen är sockerfri och fyllningen är grädde. Man kan blanda bär i fyllningen så smakar det lite mer.

• Tiiipsy

Gör Gino...det är ungefär det du beskrev själv....gratinerade frukter med vit choklad över...suuuupergott och det enklaste ever! :) köp sockerfri choklad, finns ingen vit sockerfri så blir det lika gott med mjölkchoklad lr liknande...:) äts gärna med glass, lightglass.

Svar på tråden God!!,enke!!l,(festlig) dessert för diabetiker.