• Mamodi

Rätt till att få ett skriftligt besked?

Jag och en kvinna i en annan ort ansökte om att byta bostad hos respektive fastighetsvärd. Vi båda har ett starkt skäl till bytet. Min fastighetsvärd hade inget emot varken mig eller den andra personen, däremot ville inte den andra hyresvärden i den andra orten godkänna bytet med anledning av att hennes lägenhet skulle renoveras om ett halvt år.

Jag och den andra personen begärde ett skriftligt besked från båda hyresvärderna. Min hyresvärd hade inget emot det och jag fick ett brev från dem. Däremot vägrar den andra fastighetsvärden gå med på att skicka något skriftligt. Så nu spelade jag in det senaste samtalet med handläggaren och jag har i princip fått allt jag behöver.  Vi tycker att de har fattat beslutet utifrån felaktiga grunder. Till henne har hennes fastighetsvärd sagt att avslaget beror på mig och att de inte vill gå in i detaljer.. Jag har ringt samma person och bett henne förklara vad avslaget beror på, då har de lämnat andra ogrundade skäl osv. Och nu pratar jag om en av Stockholms största kommuner. Dessutom känner jag mig kränkt för att de har nämnt mig som ett hinder till bytet.

Så min fråga:
    Är inte ett kommunalt fastighetsbolag skyldigt att svara på min ansökan om ett bostadsbyte skriftligt, när de fattat ett beslut? Varför vägrar de skicka något skriftligt?
    Räcker det inspelade samtalet som bevis för att använda det vi en överklagan hon exempelvis Hyresnämnden?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-12 22:33
    Varken jag eller den andra personen har betalningsanmärkningar. Vi har arbete osv.

• Svar på tråden Rätt till att få ett skriftligt besked?
  • tvetalan

Den andra personen, ska efter att ha pratat med sin fastighetsvärd och denne nekat ett byte, skicka en ansökan till hyresnämnden som är skyldiga att pröva sådana frågor. 12:35 JB. Du kan alltså inte lägga dig i ärendet, utan det är din bytespart som själv måste ansöka hos hyresnämnden.

De kommer att kontrollera om HON/HAN har beaktansvärda skäl för bytet, sådana skäl kan vara ekonomiska (typ lägre hyra) eller personliga ändrade förhållanden (t.ex. förändrad arbetssituation). Hyresnämnden kommer vidare testa så att bytet inte innebär en påtaglig olägenhet för hyresvärden. De kommer alltså se om du är en olämplig hyresgäst, granne osv, alltså kontrollera betalningsförmåga. Det sista de kommer att kontrollera är att inga andra särskilda skäl talar emot bytet, inga pengar får utbytas för lägenheterna emellan er.

• tvetalan

Vägrar hyresvärden lämna besked så din bytespart helt enkelt vända sig till hyresnämnden. Förenklat..!

• Mamodi

Tack för svaret!

Nu är det så här att den andra fastighetsvärden har, efter att vi nämnde att vi skulle gå vidare med ärendet, muntligt ändrat skälet till sitt avslag. Nu helt plötslig så påstår dem att skälet beror på min fastighetsvärds beslut!! Väldigt, väldigt konstigt tycker vi. Dessutom vill de inte skicka något skriftligt. Min fastighetsvärd har skriftligen meddelat att de inte har något emot bytet och hänvisar enbart till att lägenheten i den andra orten skall vara tom vid renoveringsperioden, därav anledningen till att de inte anser att det är rätt tid att byta. Och de skriver att de inte har något emot att vi lämnar in en ny ansökan senare... 

• tvetalan

Oj de försöker verkligen slingra sig. Har din bytespart fått avslag, vad det än beror på så har hen rätt att vända sig till HN och ett sådant beslut kan inte överklagas av hyresvärden 12:70 JB. Skall renovering pågå och kan ingen uppehålla sig i den lägenheten just då kanske det är bäst att vänta med bytet men ni kan ändå söka tillstånd. Lycka till!

• Mamodi

Åh, tack så mycket!

Jo, bytespartnern har fått ett muntligt besked om avslaget. Först fick hon höra att avslaget berodde på renoveringsprojektet i bostadshuset som inte ens är fastställt när under året arbetet påbörjas. Bytespartnern tyckte att det var helt orimligt att hon skulle tvingas bo kvar i en bostaden i väntan på att lägenheten skulle först bli renoverad om ett halvt år och sedan få lov till ett byte.. Dagen efter var detta inte längre ett skäl utan skälet var jag inte bodde i min lägenhet eftersom jag arbetar i en annan ort... Helt ogrundade skäl, som min egen fastighetsvärd inte alls har nämnt, varken muntligt eller skriftligt! Så idag säger bytespartnerns fastighetsvärd att de har avslaget ansökan på grund av att min fastighetsfärd har avslagit ansökan!! Och jag har detta inspelat på ljud!

• tvetalan

Fastän du inte bor i din hyresrätt har du ändå rätt att byta bort den om det innebär att du ska anskaffa dig en ny permanentbostad i och med bytet, du har ändå ett beaktansvärt skäl om du byter pga de skälen som jag angivit längre upp. Det finns en hel del intressanta rättsfall men det mest intressanta som du kanske borde läsa är RBD 13:89. Där hade HN gett tillstånd till ett byte fastän personen inte bodde i den lägenheten hon ville byta bort, kedjan var dock redan ordnad och hon avsåg att bo i den tilltänkta lägenheten permanent och därför fick hon även rätt i domstol. Men har du redan fått godkänt från din hyresvärd så borde det inte spela någon roll. Det enda din bytesparts hyresvärd ska kolla är om du kan betala hyran, inte ditt skäl till byte! De ska endast se till att deras egna hyresgäst har ett beaktansvärt skäl!

• tvetalan

Ingen fara :) spenderade väldigt mycket tid på dessa lagrum när jag skrev en uppsats, jag delar gärna med mig av vad jag kan och hoppas att det är till någon nytta! Åtminstone för att klargöra rättsläget :)

• Mamodi

Dina kloka ord ska jag tänka på och undersöka när vi går vidare med ärendet. Tack!

• Mamodi

Efter att jag och min hyrespartner nämnde att vi skulle gå vidare med ärendet till hyresnämnden pga. att vi trodde att skälet till avslaget ej var korrekt, backade båda fastighetsvärdena. Tidigt i morse hörde de av sig, respektive fastighetsvärd, till oss och meddelade att de skulle "titta igenom ansökan på nytt" och undrade vilket datum som var aktuellt för oss att flytta in... Så nu har de helt plötsligt godkänt bytet. Tänk, hade inte vi varit medvetna och våra rättigheter hade de kommit undran..

• tvetalan

Gud så bra! Smart att "hota" med hyresnämnden, de förstår ju att ni kommer få rätt av dem! Hoppas nu att de håller vad de lovat och att ni lyckas genomföra bytet, att de inte segar för länge. Det är alltid viktigt att veta om sina rättigheter (i alla situationer) för annars blir man väldigt lätt lurad. Vad snällt att du hörde av dig angående hur det gick!

• Mamodi

Juste, vi spelar ju in alla samtal vi får in, eftersom inga papper skickas.
    Tack själv, föresten! :) Det är ju viktigt att trådar inte slutas med en frågeställning. Andra i liknande fall bör få nytta av vår erfarenhet.

Svar på tråden Rätt till att få ett skriftligt besked?