Rätt till att få ett skriftligt besked?
Jag och en kvinna i en annan ort ansökte om att byta bostad hos respektive fastighetsvärd. Vi båda har ett starkt skäl till bytet. Min fastighetsvärd hade inget emot varken mig eller den andra personen, däremot ville inte den andra hyresvärden i den andra orten godkänna bytet med anledning av att hennes lägenhet skulle renoveras om ett halvt år.
Jag och den andra personen begärde ett skriftligt besked från båda hyresvärderna. Min hyresvärd hade inget emot det och jag fick ett brev från dem. Däremot vägrar den andra fastighetsvärden gå med på att skicka något skriftligt. Så nu spelade jag in det senaste samtalet med handläggaren och jag har i princip fått allt jag behöver. Vi tycker att de har fattat beslutet utifrån felaktiga grunder. Till henne har hennes fastighetsvärd sagt att avslaget beror på mig och att de inte vill gå in i detaljer.. Jag har ringt samma person och bett henne förklara vad avslaget beror på, då har de lämnat andra ogrundade skäl osv. Och nu pratar jag om en av Stockholms största kommuner. Dessutom känner jag mig kränkt för att de har nämnt mig som ett hinder till bytet.
Så min fråga:
Är inte ett kommunalt fastighetsbolag skyldigt att svara på min ansökan om ett bostadsbyte skriftligt, när de fattat ett beslut? Varför vägrar de skicka något skriftligt?
Räcker det inspelade samtalet som bevis för att använda det vi en överklagan hon exempelvis Hyresnämnden?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-12 22:33
Varken jag eller den andra personen har betalningsanmärkningar. Vi har arbete osv.