• Anonym (Hannah)

Nyexad gymnasielärare, inget jobb, ångrar mig så otroligt (vill bli förskollärare?) vad ska man göra?

Har pluggat till gymnasielärare i ca fem år och gått rakt ut i arbetslöshet (den här lärarbristen det talats om i typ 10 år kommer ju aldrig!), vilket samtliga av mina kursare verkar ha gjort. Jag får inte ens vikariat, eftersom skolorna undviker vikariepoolen, utan istället ringer in arbetslösa släktingar etc. Det känns så otroligt värdelöst, samtidigt som de i min kommun söker 10-15 förskollärare, vilket fått mig att starkt tvivla på gymnasieskolan. Det verkar inte finnas jobb där och de är ointresserade av utbildade vikarier, så varför ska jag då gå runt och inbilla mig att det är något att ens satsa på?

Förr kunde man komplettera sin befintliga lärarutbildning, så man slapp läsa i ytterligare tre år om man vill bli t.ex. förskollärare, men tydligen måste jag i stort sätt läsa om 60 hp nu om jag vill bli förskollärare istället, dvs läsa samma pedagogik jag läst tidigare, vilket bara känns deprimerande. Å andra sidan, nu går jag runt och har egentligen inget för mig och ekonomiskt vore det inte omöjligt att läsa till förskollärare, plus att jag minst sagt har studievana samt barn själv, så jag tror inte det vore jättesvårt, men ändå tar det emot. För rent krasst innebär det ju att jag slänger bort 5.5 års utbildningstid Kanske ska jag "bara" söka jobb som barnskötare och hoppas på det bästa?

Jag vet faktiskt inte vad jag annars ska göra, vad alternativet är. Ska söka lite jobb som personlig assistent. men risken är ju att alla år på universitetet ligger  mig i fatet vad gäller den typen av jobb? 

Vore tacksam för lite inputs angående denna extremt jobbiga sits, hur hade ni tänkt/gjort?

• Svar på tråden Nyexad gymnasielärare, inget jobb, ångrar mig så otroligt (vill bli förskollärare?) vad ska man göra?
  • RöttÄrSött

Vad vill du jobba som resten av livet? Vill du bli förskollärare skulle jag läsa de 60 hp som gäller (det är lite ändå!)

Med legitimationen och Lagkrav på förskollärare blir det svårare och svårare för barnskötarna som fasas ut (och tjänar mindre).

Då du redan läst kan du ju kanske jobba och plugga samtidigt? Jag är tidigarelärare och anställdes på visstid medan jag läste de 30 hp jag behövde fixa för att även få förskolan, sedan fick jag fast förskollärtjänst.

• Anonym (Hannah)
    RöttÄrSött skrev 2013-03-12 22:57:11 följande:
    Vad vill du jobba som resten av livet? Vill du bli förskollärare skulle jag läsa de 60 hp som gäller (det är lite ändå!)

Med legitimationen och Lagkrav på förskollärare blir det svårare och svårare för barnskötarna som fasas ut (och tjänar mindre).

Då du redan läst kan du ju kanske jobba och plugga samtidigt? Jag är tidigarelärare och anställdes på visstid medan jag läste de 30 hp jag behövde fixa för att även få förskolan, sedan fick jag fast förskollärtjänst.
    Å, jag var tyvärr otydlig, det är inte bara 60 hp jag måste läsa, utan 3.5 år, varav 60 poäng jag redan har läst eftersom det som förr kallades AUO på 60 hp hade samma innehåll för både blivande gymnasielärare och förskollärare. 

Vad gäller yrke för resten av livet så skulle jag välja gymnasielärare om jag kunde välja, men nu verkar det tyvärr inte se ut som att det är möjligt att kunna jobba som det särskilt snabbt och då blir man ju rejält fundersam att gå runt som arbetslös gymnasielärare känns ju värdelöst och jag blir hellre förskollärare än t.ex. personlig assistent  eller dylikt (om nu det ens är möjligt och man inte blir kallad för övervalificerad...).

Även om det tar 3.5 år att bli förkollärare kan jag kanske läsa det på distans och försöka jobba med vad som helst undertiden, i bästa fall på någon förskola ....Förskollärare är absolut mitt drömjobb näst efter gymnasielärare....
  • Ms H

Har du varit i kontakt med "din" högskola samt de som ev distansutbildar till förskollärare för att fråga vad av det du redan har läst som du kan tillgodoräkna dig? 

Har du varit i kontakt med alla friskolor i din stad och presenterat dig som möjlig inhoppare och självklart som villig att ta en tjänst? Har du tittat på tjänster för grundskolans senare år?

//Gymnasielärare    

• RöttÄrSött

Vill du bli gymnasielärare skulle jag satsa på att vara vikarie. Skriv upp dig hos förskolor (eller poler om det finns) samt skolor. "Tappar" du gymnasieerfarenheten tror jag det är svårt att stå pall i jobbkonkurrensen då annonserna väl kommer ut.

• Anonym

Var i landet bor du och vilka ämnen är du utbildad inom? Är du beredd att flytta?

• MariaJL

Förstår ditt dilemma, jag sitter ungefär i samma sits, jag har dock 1 år kvar och så är jag utbildad fritidspedagog. Ångrar att jag inte valde förskollärare istället. I Malmö högskola finns det en 1 års distansutbildning för att komplettera in förskollärarutbildningen.

• Dracarys

Varför inte jobba utomlands ett par år? Eller söka i andra städer? Ofta är högskolestäderna väldigt "mättade" på lärare, medan det är brist på kompetenta lärare ute på landet.

Jag har vikarierat en hel del genom vikariepool, så jag känner inte alls igen bilden du målar upp av att skolorna ringer in släktingar!

• Anonya

Bor du på en liten ort med bara en gymnasieskola? Tror det är få skolor som mest ringer släktingar och inte vill ha utbildade vikarier. Om du bor så du kan ta dig till många olika skolor, ring någon annan skola/stadsdel och anmäl dig dit. Hur är det med högstadier, kan du tänka dig att jobba med den åldern åtminstone som vikarie? Då får du ju erfarenhet som inte är såå långt ifrån det du utbildat dig för. Självklart beror det på om du utbildat dig i matte, svenska och andra allmänna ämnen eller sådana som bara läses på gymnasiet.

Förskolor brukar ha stort vikariebehov. Anmäl dig till deras vikariepool eller direkt till dem eller hur det nu fungerar där du bor. På så sätt får du jobb, lön och erfarenhet att lägga till i ditt CV. Du ser också om det verkligen är något du vill jobba med i längden. Oberoende kan du ju jobba där en tid tills du förhoppningsvis får jobb i gymnasiet. 

• Anonym

Oj. Vad för ämnen har du läst? För det kryllar ju av jobb inom språk & naturämnena. Plus att du kan söka jobb inom högstadiet också, har du gjort det? Eller vill du bara inte flytta? Kanske låter lite otrevlig men det är inte alls så jag menar, utan om du kollar jobb överallt eller bara i din stad. :)

Svar på tråden Nyexad gymnasielärare, inget jobb, ångrar mig så otroligt (vill bli förskollärare?) vad ska man göra?