Nyexad gymnasielärare, inget jobb, ångrar mig så otroligt (vill bli förskollärare?) vad ska man göra?
Har pluggat till gymnasielärare i ca fem år och gått rakt ut i arbetslöshet (den här lärarbristen det talats om i typ 10 år kommer ju aldrig!), vilket samtliga av mina kursare verkar ha gjort. Jag får inte ens vikariat, eftersom skolorna undviker vikariepoolen, utan istället ringer in arbetslösa släktingar etc. Det känns så otroligt värdelöst, samtidigt som de i min kommun söker 10-15 förskollärare, vilket fått mig att starkt tvivla på gymnasieskolan. Det verkar inte finnas jobb där och de är ointresserade av utbildade vikarier, så varför ska jag då gå runt och inbilla mig att det är något att ens satsa på?
Förr kunde man komplettera sin befintliga lärarutbildning, så man slapp läsa i ytterligare tre år om man vill bli t.ex. förskollärare, men tydligen måste jag i stort sätt läsa om 60 hp nu om jag vill bli förskollärare istället, dvs läsa samma pedagogik jag läst tidigare, vilket bara känns deprimerande. Å andra sidan, nu går jag runt och har egentligen inget för mig och ekonomiskt vore det inte omöjligt att läsa till förskollärare, plus att jag minst sagt har studievana samt barn själv, så jag tror inte det vore jättesvårt, men ändå tar det emot. För rent krasst innebär det ju att jag slänger bort 5.5 års utbildningstid
Kanske ska jag "bara" söka jobb som barnskötare och hoppas på det bästa?
Jag vet faktiskt inte vad jag annars ska göra, vad alternativet är. Ska söka lite jobb som personlig assistent. men risken är ju att alla år på universitetet ligger mig i fatet vad gäller den typen av jobb?
Vore tacksam för lite inputs angående denna extremt jobbiga sits, hur hade ni tänkt/gjort?