• Anonym

Föräldrapenning vid timanställning ?

Hej! Jag har hela tiden trott att föräldrapenningen räknas ut på ens årsinkomst, även vid timanställning.
    Men nu har jag läst lite här på Familjeliv & vissa påstår att man måste vara inskriven i AF när man är timanställd för att inte få lägsta FP.. Stämmer det?
    Jag har nämligen gått ur AF för ca ett halvår sedan pga att jag tycker att jag klarar mig alldeles utmärkt på den lönen jag får från mitt jobb (allt mellan 10 - 17000 per månad) Jobbar inte 100 % men kommer upp i dom lönerna pga ob tilläggen vid helg & kvällar då jag jobbar som mest.

Blir väldigt orolig här nu för att det finns inte en chans att vi skulle klara oss med 3000 kr i månaden i föräldrapenning :(

• Svar på tråden Föräldrapenning vid timanställning ?
  • Försäkringskassan

Hej, 

Det är din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenningrundande inkomst. De inkomster som kan tas till hänsyn är att de: 

- beräknas pågå under minst sex månader
    - är årligen återkommande.

Det spelar ingen roll  vilken anställningsform det är så länge det är stadigvarande anställning som är pågående i minst 6 månader eller årligen återkommande.

När det gäller föräldrapenning finns det något som heter 240 - dagars villkoret.  Det innebär att för att ha rätt till föräldrapenning enligt sjukpenningrundande inkomst måste du haft en ersättning som överstiger 180 kr per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. Det innebär att du måste ha arbetat 240 dagar i följd och haft inkomst som överstiger 180 kr per dag.

Om din timanställning skulle upphöra kan det vara viktigt för dig att anmäla dig på arbetsförmedlingen.  

Hälsningar
    Ella, handläggare  

Svar på tråden Föräldrapenning vid timanställning ?