• Anonym (Hurri)

Frågor ang arv/dösdbo i Finland

Jag hoppas det finns någon som har lite insikt och kan hjälpa mig. 
    Jag är arvinge/dödsbodelägare efter farfars bror som bodde i Finland, han avled i början av hösten 2012.

Det finns ett hus i Jyväskylä som ännu inte har blivit sålt, därför är inte bodelningen gjord än heller. Fastighetens värde är drygt hälften boets tillgångar. Vi vill att dödsboet står som säljare, inte att huset skrivs över på någon av oss arvingar. 

Jag har blivit informerad av Vero/skatteverket att jag ska betala arvsskatt i juni och i augusti, trots att jag ännu inte har fått några pengar. Tydligen kan man få anstånd att betala skatten, men med 15% ränta (?) 

Kan man få ut förskott från boet så att man åtminstone kan täcka skatten?  

Jag vill höra lite från oberoende källor vad som gäller, dels eftersom det är en del slitningar i släkten och dels för att mina bristande kunskaper i det finska språket sätter käppar i hjulen vid kommunikationen. 

MVH
    Hurri 

• Svar på tråden Frågor ang arv/dösdbo i Finland
  • George 1

Tror du har fått fel info, inget kan behövas betal in innan det vunnit laga kraft.
    Detta sker först när boupptäckningen är klar.
    Föreslår att du kontaktar Finska Konsulatet där du bor eller närmaste.
    Alternativ, du kontaktar Ambasaden.
    Sista utvägen är att skriva på Svenska till Finska Skatteverket, förklara hur det ligger till och be om råd.    

• Anonym (Hurri)

Bouppteckningen är klar och vi beskattas efter det förväntade värdet (huset värderades för bouppteckningen). De tar inte hänsyn till att fastigheten inte är såld än. 

Om vi betalar in för mycket skatt får vi sedan tillbaka det. Alternativt får vi betala in mer om huset skulle säljas för mer. 

Tack för tipsen på kontaktvägar.  

• Anonym (Hurri)

Puffar. Nån med erfarenhet?

• LyckligaLina

Vad jag minns när min mor fick arv från Finland va att hon fick betala arvskatt innan allt va klart.. Eftersom svenskan är ett minoritetsspråk borde du kunna få info på svenska.

• Anonym (Hurri)

Jag ska maila Vero för att dubbelkolla räntan vid uppskov på betalningen. Stämmer det att det är 15% är det nästan billigare att ta sms-lån för att betala skatten med. Det jag främst vill veta är om man kan få ut förskott från dödsboet i Finland, såsom man kan i Sverige. Det handlar om några tusen euro i skatt, det är inte så roligt att ligga ute med de pengarna när man inte vet när arvskiftet kan komma att ske.

• Anonym (Hurri)

Kan Vero svara på frågor om dödsbon/förskott osv?

• Anonym

Jag bor i Finland och i Vero kan de tala Svenska. Det är bara och ringa dit så finns det alltid nån som kan svenska.
    Vero kan svara på frågor som har att göra med skatt, vem är det som har hand om dödsbodelningen? Den personen borde kunna svara på frågor som har att göra med arvet/förskottet.

• Anonym (Hurri)

Hej igen! 

Nu har det blivit tjafs om fastigheten (och dess försäljning). Det lutar åt att vi kommer anlita en advokat, förhoppningsvis en som pratar svenska också. ;)

En av dödsbodelägarna vill absolut inte att dödsboet säljer fastigheten, eftersom hon inte vill ha ansvar/skyldighet gällande dolda fel och sånt efter försäljningen. I Sverige kan dödsbon friskriva sig från dolda fel och dylikt, men jag har förstått att det inte går i Finland.

Hon vill att boet skiftas och att huset skrivs över på alla andra dödsbodelägare. Men då måste vi vinstskatta för försäljningen i Finland (och i Sverige för de som bor här). Medan dödsboet inte skulle behöva betala vinstskatt för att det var den avlidnes permanentboende? Obestämd

Går det inte att göra ett partiellt arvskifte så X får ut sin andel från dödsboet och sedan kan dödsboet ordna med försäljningen av fastigheten?

Nån som varit med om något liknande?

Tyvärr är kommunikationen/relationen med förvaltaren helt åt skogen (det handlar inte bara om språkförståelsen). Nu försöker vi samla info och synpunkter, för att sedan kontakta en advokat.

• Anonym (Finlandssvensk)
    LyckligaLina skrev 2013-03-14 03:01:43 följande:
    Vad jag minns när min mor fick arv från Finland va att hon fick betala arvskatt innan allt va klart.. Eftersom svenskan är ett minoritetsspråk borde du kunna få info på svenska.

Svenska är inte ett minoritetsspråk i Finland. Svenska är ett av landets två officiella språk.
  • Anonym (Hurri)

Puffar för min fråga i inl 9

Som utlyttad från Finland till Sverige har jag tidvis haft en del att göra med att försöka ta reda på hur skattemyndigheterna i de bägge länderna ser på saker och ting. Däremot har jag inte haft med dödsbon att göra så jag kan inte svara rakt av på dina frågor, men som någon nämnde tidigare i tråden så går det att kontakta Skatteförvaltningen även på svenska. Deras svenskspråkiga servicenummer finns på följande länk. Ett av numren går till någon enhet som svarar på frågor om arvsbeskattning och dylikt.

http://www.vero.fi/sv-FI/Skatteforvaltningen/Kontaktuppgifter/Servicenummer

Att kontakta en jurist låter som ett bra alternativ.

• Anonym (Hurri)

Själva arvsskatten har jag rätt stor koll på. Men jag undrar kring försäljningen av hus när en dödsbodelägare inte vill ha något med det att göra. För oss övriga vore det mest praktiskt om dödsboet stod för försäljningen. Men går det att lösa ut X från dödsboet så att hon slipper ansvarsfrågan? Skulle ett partiellt arvskifte lösa en sådan problematik? Jag tycker att det inte borde vara ovanligt med osämja bland arvingarna kring försäljning av dödsboets fastigheter. Vet du förresten om man kan maila till Vero? Det känns så mycket enklare att förklara alla turer i skrift än via telefon.

• Anonym (försäkring)

I Sverige kan man ta en försäkring mot dolda fel vid husförsäljning. Kolla om det finns I Finland. Jag vet att om du köper från Arvsfonden (de som får arv från personer utan arvingar) så kan de friskriva sig från dolda fel, det gjorde de när min syrra köpte hus I Stockholm. Likadant gör kommunen där jag bor, de har nyligen salt två hus det varit förskola i och då friskrivit sig från dolda fel. Blir naturligtvis en sänkning på vinsten, men kanske värt pengarna.

Anonym (Hurri) skrev 2013-04-17 11:53:52 följande:
    Själva arvsskatten har jag rätt stor koll på. Men jag undrar kring försäljningen av hus när en dödsbodelägare inte vill ha något med det att göra. För oss övriga vore det mest praktiskt om dödsboet stod för försäljningen. Men går det att lösa ut X från dödsboet så att hon slipper ansvarsfrågan? Skulle ett partiellt arvskifte lösa en sådan problematik? Jag tycker att det inte borde vara ovanligt med osämja bland arvingarna kring försäljning av dödsboets fastigheter. Vet du förresten om man kan maila till Vero? Det känns så mycket enklare att förklara alla turer i skrift än via telefon.
    Kollade runt på deras hemsidor men det verkar som om de inte riktigt vill ha mail. De säger någonstans att de inte har ett säkert mailsystem. 
  • Momat

Man ska/kan inte maila om såna frågor till finska skatteverket. Däremot kan man mycket väl få betjäning på svenska om man ringer dit, de brukar ha svar på de mesta.

En advokat som kan svenska i Finland är inte heller svår att få tag på.

Tipset om mammapappa-forumet var bra, där finns massor med finlandssvenska föräldrar, säkert finns där också någon som är insatt i dessa frågor.

Lycka till!

Svar på tråden Frågor ang arv/dösdbo i Finland