• Anonym (USCH)

hjälp hur spyr jag???

Satt och åt kyckling precis åt en hel filé och när jag sedan skulle slänga förpackningen stod det sista förbrukningsdag 1e mars. Kan jag bli sjuk? Tyckte filen såg lite grå ut men körde endå och nu vill jag bara gräva ner mig själv. Försökte spy upp det men det gick inte alls utan det enda som hände va att jag nu har ont i halsen. TIPS SNABBT TACK

• Svar på tråden hjälp hur spyr jag???
  • Baby Firefly

Ja du, om du värmde upp den ordentligt så tror jag inte att du behöver oroa dig så mycket. Man ska inte stirra sig blind på bäst före datum. Det mesta är helt ok att äta ett långt tag efter. Det är bättre att lukta på maten. 

Förstår att det känns vidrigt, men jag tror inte att du behöver oroa dig. 

• Voluptuous Shalimar

Du kan nog bli sjuk, men jag skulle inte tro att det hjälper att spy upp den om bakterierna redan har fått fäste i din kropp. Du kan ju inte räkna med att spy upp varenda bakterie, menar jag.

Någon inom sjukvården som vet mer i detalj?

• Anonym

Ja du kan bli sjuk men inte säkert,nu har du ju redan ätit upp,lite sent för att spy

• Anonym
    Baby Firefly skrev 2013-03-13 17:23:36 följande:
    Ja du, om du värmde upp den ordentligt så tror jag inte att du behöver oroa dig så mycket. Man ska inte stirra sig blind på bäst före datum. Det mesta är helt ok att äta ett långt tag efter. Det är bättre att lukta på maten.  Förstår att det känns vidrigt, men jag tror inte att du behöver oroa dig. 

Fast kyckling ska man kolla sig blind på datumet
  • Anonym (USCH)

Åhhhhh neeej och jag ska till mitt nya jobb imorgon :(

• Fröken reserverad

Om den smakade och luktade bra och låg i frysen så ska det inte vara någon fara.
    Var den fryst eller hade den legat i kylskåpet hela tiden? 

Reserverad står för upptagen.
  • Fridayyy

Var den vakuumförpackad?

• Anonym (USCH)

Nej den låg i kylskåpet öppnad. Jag är inte bra på att känna om något luktar annorlunda :/

• Anonym (Köttbullar)

Som föregående talare sagt, om du ätit den kommer det inte hjälpa att spy upp den. Jag mådde illa efter att ha ätit dåliga köttbullar en gång, fick mig själv att spy två gånger, men det hjälpte inte alls. Vaknade ändå på natten och fick spy i alla fall. Så är den dålig, så är det nog kört tyvärr. Håll tummarna för att du hettat upp den ordentligt, och att du tål det.

• Anonym (Magbesvär?)
    Anonym (USCH) skrev 2013-03-13 17:41:50 följande:
    Nej den låg i kylskåpet öppnad. Jag är inte bra på att känna om något luktar annorlunda :/
    Låter inte okey. Tyvärr blir du troligen dålig i magen. Inte så mycket du kan göra åt det nu. Ring 1177. Solig
  • Apopan

Trodde det var instinktivt att känna om något luktar oätligt. En tycker ju att du borde känt att den luktade illa innan du slängde in den i ugnen... Det behöver som därmed inte varit någon fara. Hetsa inte upp dig i onödan, det mår en inte bra av heller.

• Thaleya1

Jag skulle tro att du blir dålig i magen, kanske inte sjuk men du lär få sitta på toan med diarré inatt.

Hetsa inte upp dig och ta det som det kommer, gjort är gjort och jag tror inte att det hjälper om du försöker spy upp den nu.

• Anonym (luktar illa!)

Tro mig nar jag skriver att gammal kyckling luktar ILLLA! Jag hittade kycklingfileer i vart kylskap som jag glomt bort och de luktade riktigt riktigt illa!! Jag var nara att krakas nar jag skar upp plasten for att kasta dem!!

• Fridayyy

Hur har det gått TS?

Man känner ju inte alltid om mat inte går att äta. Jag har haft köttfärs till katterna och den luktade inte illa efter flera dagar ens.  

• Anonym (USCH)

Det gick bra jag lever än och har inte märkt av något :D

• Thaleya1
    Anonym (USCH) skrev 2013-03-14 10:51:37 följande:
    Skönt! då var det nog ingen fara.
  • Fridayyy
    Anonym (USCH) skrev 2013-03-14 10:51:37 följande:

Bra!
Svar på tråden hjälp hur spyr jag???